• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips om boetthållare och kniv

Magnus Ö-o

Cartier
Hej,
Har inte hunnit skruva så mycket under året men samlat på mig ett antal objekt jag tänkte ge mig på. Gick bet igår när jag skulle in i en klocka med pressat lock. I somras slant boetthållaren och jag tryckte kniven i handen istället. Jag kommer och göra det här fler gånger men skruva utan bra verktyg är trist.
Har ni några tips på bra boetthållare och kniv för öppning så mottas dom gärna. Betalar gärna för funktion men har inget behov av att ha det hippaste märket men grejerna måste funka. En bra kniv som håller och en boetthållare där boetten sitter fast helt enkelt. Så kom med tips :)
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Hej,
Har inte hunnit skruva så mycket under året men samlat på mig ett antal objekt jag tänkte ge mig på. Gick bet igår när jag skulle in i en klocka med pressat lock. I somras slant boetthållaren och jag tryckte kniven i handen istället. Jag kommer och göra det här fler gånger men skruva utan bra verktyg är trist.
Har ni några tips på bra boetthållare och kniv för öppning så mottas dom gärna. Betalar gärna för funktion men har inget behov av att ha det hippaste märket men grejerna måste funka. En bra kniv som håller och en boetthållare där boetten sitter fast helt enkelt. Så kom med tips :)
Förstår jag det rätt att du säger att du vill öppna boettbaksidor och använder kniv?

Du kan använda en boettöppnare istället, då slipper du risken med kniven. :)
 

aximand

Panerai
2-Faktor
9587778256926.jpg

Använda en boettkniv känns ju i så fall rätt givet! :artist:
 

Exxet

Rolex
hållare.jpg
Skruvade lock klarar jag även om jag behöver en riktig boetthållare. Jag antog att kniv var det som gällde till pressade lock eller finns det nån bättre lösning?
En sån här har jag använt ganska länge, Bergeon är mkt dyrare men oftast mkt bra.
https://www.cousinsuk.com/product/hand-or-vice-held
Kniv får man nog prova sig fram till, en del boetter är lätta att få upp medans andra är väldigt tajta, brytbladskniv till att börja med, för att få upp en springa att jobba med, m a o byta till en dedikerad boettkniv, leta efter verktygstrådar här i avdelningen så hittar du mer tips :)
 
Senast ändrad:

Magnus Ö-o

Cartier
En sån här har jag använt ganska länge, Bergeon är mkt dyrare men oftast mkt bra.
https://www.cousinsuk.com/product/hand-or-vice-held
Kniv får man nog prova sig fram till, en del boetter är lätta att få upp medans andra är väldigt tajta, brytbladskniv till att börja med, för att få upp en springa att jobba med, m a o byta till en dedikerad boettkniv, leta efter verktygstrådar här i avdelningen så hittar du mer tips :)
Jo hade lite funderingar på att gå på bergeon och få nåt ordentligt när man köper. Har en kinahållare idag o den funkar tills det sitter lite hårdare. Den fjädrar o släpper o så slinter man o repar sönder.
 

Exxet

Rolex
Jo hade lite funderingar på att gå på bergeon och få nåt ordentligt när man köper. Har en kinahållare idag o den funkar tills det sitter lite hårdare. Den fjädrar o släpper o så slinter man o repar sönder.
Håller med om att Kina-versionerna fjädrar lite, förmodligen har du provat det här, om inte så sätt hållaren i ett skruvstycke, gäller den på min tillagda bild, så blir det lite stadigare, har gjort så när muttertricket måste användas, och när det gäller skruvboetter så satsa på en äkta Jaxa-öppnare, där kan man prata om att slinta o repa med en sladdrig Kina-version, ligger en ute på Tradera nu, om du nu inte redan har en.
https://www.tradera.com/item/1922/3...swiss-made-klock-boettoppnare-nypris-1500-kr-
 

Magnus Ö-o

Cartier
Håller med om att Kina-versionerna fjädrar lite, förmodligen har du provat det här, om inte så sätt hållaren i ett skruvstycke, gäller den på min tillagda bild, så blir det lite stadigare, har gjort så när muttertricket måste användas, och när det gäller skruvboetter så satsa på en äkta Jaxa-öppnare, där kan man prata om att slinta o repa med en sladdrig Kina-version, ligger en ute på Tradera nu, om du nu inte redan har en.
https://www.tradera.com/item/1922/3...swiss-made-klock-boettoppnare-nypris-1500-kr-
Tack för tipset. Budar o ser vad det räcker till.
Skall testa skruvstädstricket, lär ju bli lite stabilare. Blev lite sugen på bergeon 2820 crab klämman. Den såg stabil ut. Plastklämmorna från kina har ju inte så bra precision på hålen så en av piggarna glappar nästan så där det släpper varje gång. Vill helst ha en i metall. Antar att man skall satsa på en bergeon kniv så är väl härdningen lite bättre.
 

rogart-63

Patek
Gillar Bergeon 4077 när jag lossar baklock som sitter hårt. Lite ortodoxt men sätter boetten i den och sen i skruvstycket. Ska tydligen gå att ha som verkhållare men har inte testat :)
bergeon-4077-wacth-movement-holder_360_b5119184c675e1de88d40d6979f8a545.jpg
 
Topp