• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips om sponsorer?

aLiter

Cartier
2-Faktor
Jag håller på att anordna ett LAN på den grundskola som jag jobbar på och jag letar frenetiskt efter sponsorer som kan tänka sig att sponsra.
Det visar sig dock vara jäkligt svårt att få tag i tillverkare av gaming-gear eller återförsäljare som kan tänka sig att sponsra, ens med någon hundralapp.
Till en början hade vi förhoppningen om att kunna få någon gamingmus skänkt eller liknande, men det verkar omöjligt.
Nu har jag startat en gofundme som jag tänkt försöka få tag i sponsorer till, men jag har lite svårt att veta riktigt vart jag ska börja.

Det handlar om barn i åldern 12-16 som kommer från hem som ofta tillhör det lägre socioekonomiska skiktet, därför vore det kul att kunna ge dem lite schyssta priser, eftersom de aldrig kommer att få det från sina föräldrar.
Är det någon som har erfarenhet av detta och som kan ge lite tips?
 
H

Hysteria

Guest
Att få in sponsorer handlar ju i slutändan om vad sponsorerna får i retur för sina pengar/produkter.
Sedan ska du ha någorlunda försäljnings-skills för att kunna stänga affärer, så är det ju. Kommer eventet synas någonstans, kan sponsorer nyttja material i sina kanaler och vinkla det som "välgörenhet"? "Razer gaming - doesn't matter where you are from, gaming is for everyone" Typ något sådant. Du får skruva lite på pitchen men du fattar iallafall vad jag menar.
Som ovan skribent skulle jag också kolla både bredare och mer lokalt.
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
Bra förslag ovan. Skulle dock vara försiktig med att måla upp dessa barn som fattiga / behövande och att ev. motprestation för sponsring uteslutande ska handla om att skänka grejer till "bättre behövande". Vad sägs om "främja umgänge bland barn i en tid då datorer, tv-spel, surfplattor och smartphones kan sluka upp en helt och därmed riskera att man isoleras från sin omvärld"? Mer en fråga om umgänge, community osv. som också är vad LAN går ut på.
 

Lowe92

Cartier
Får ge behåll till dem ovan, hade en kompis som anordnade ett lån för högstadieelever där största sponsorn blev lokala elföretaget som hjälpte till med bredband och el. Satsa på lokala företag som kan få lite reklam, finns någon gamestop i området, närmsta kiosken kanske kan bidra med lite läsk eller liknande. Pizzeria kanske kan ge bort några kuponger man kan vinna. Att ha flera mindre priser i olika tävlingar är nog roligare för ungdomarna än ett stort pris. Även om det "bara" är en pizza eller ett flak Cola.
Sen beroende på om du bor i storstad eller inte och hur många besökare du har blir det nog olika svårt att fixa större företag.
 

UNO

Panerai
Ställ frågan till dig själv, vad får den som sponsrar för vinning av att sponsra mig ?
När du har formulerat svaret på den frågan(om du kan det) så går det mycket lättare.
(Vidarebefordrat Djungeltips från en herre som fått mycket sponsring genom årtionden.)
 

don.h

Cartier
Jag håller på att anordna ett LAN på den grundskola som jag jobbar på och jag letar frenetiskt efter sponsorer som kan tänka sig att sponsra.
Det visar sig dock vara jäkligt svårt att få tag i tillverkare av gaming-gear eller återförsäljare som kan tänka sig att sponsra, ens med någon hundralapp.
Till en början hade vi förhoppningen om att kunna få någon gamingmus skänkt eller liknande, men det verkar omöjligt.
Nu har jag startat en gofundme som jag tänkt försöka få tag i sponsorer till, men jag har lite svårt att veta riktigt vart jag ska börja.

Det handlar om barn i åldern 12-16 som kommer från hem som ofta tillhör det lägre socioekonomiska skiktet, därför vore det kul att kunna ge dem lite schyssta priser, eftersom de aldrig kommer att få det från sina föräldrar.
Är det någon som har erfarenhet av detta och som kan ge lite tips?

Roligt initiativ! Bolaget jag arbetar åt sponsrar ett projekt som heter "kodstugan" som arrangeras av kodcentrum där ungdomar får testa programmering. Där är det många IT-bolag som går in med pengar. Inte för att synas utan snarare för den goda saken. Även om det givetvis är bra PR. JAg tror du har goda chanser hos IT-bolag speciellt de mindre eller de med koppling till spel.
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Ställ frågan till dig själv, vad får den som sponsrar för vinning av att sponsra mig ?
När du har formulerat svaret på den frågan(om du kan det) så går det mycket lättare.
(Vidarebefordrat Djungeltips från en herre som fått mycket sponsring genom årtionden.)
Framtida kunder, om man vill tänka rent ekonomiskt. Ev. publicitet i lokaltidningen om vi får dit dem. Sist och även viktigast, de får göra skillnad för kidsen som aldrig skulle ha råd att uppleva något liknande, dvs ett LAN med tävlingar och priser.
 
Topp