• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tips om urmakare som kan serva en Rolex Bubbleback

marconimotet

Diamant
2-Faktor
Jag skulle vilja se över min Rolex Bubbleback, ref 2940, och vore tacksam för tips kring vart jag kan vända mig. Werner på ABC var inte pigg på att ta sig an uppdraget. Vart bör jag vända mig istället? Tacksam för all hjälp jag kan få.

Det stora problemet är att få tag i delar, inte att mecka med verket i sig(som jag fått det förklarat iaf) Min 6305 med cal. A296 fixade Antikurmakaren i Malmö. Jakten på delar pågick länge och Per har stängt ner, så det hjälper kanske inte så mycket.

Det stora problemet är att få tag i delar, inte att mecka med verket i sig(som jag fått det förklarat iaf) Min 6305 med cal. A296 fixade Antikurmakaren i Malmö. Jakten på delar pågick länge och Per har stängt ner, så det hjälper kanske inte så mycket.
Så är det! Är uret fungerande kan man sannolikt serva den ok iaf men allt kan hända vid demontering, hantering och ihopsättning. Tappar kan gå av, fjädrar å annat kan lätt sprätta iväg osv osv. Förutsatt att allt håller och att jag inte tappar bort ngn del så hade jag klarat att serva den dugligt. Det är nog som sagt problemet med reservdelar som ställer till det ja :)

Så är det! Är uret fungerande kan man sannolikt serva den ok iaf men allt kan hända vid demontering, hantering och ihopsättning. Tappar kan gå av, fjädrar å annat kan lätt sprätta iväg osv osv. Förutsatt att allt håller och att jag inte tappar bort ngn del så hade jag klarat att serva den dugligt. Det är nog som sagt problemet med reservdelar som ställer till det ja :)
Läste iaf tidigare att verken var robusta och utan speciellt allvarliga slitpunkter, så de flesta klarar sig med rengöring och uppsmörjning. Är ju rätt kul konstruktion med ett vanligt manuellt verk med automatdelen som en liten lös hatt.

Denna var trevlig...
Screenshot_20200114_125539.jpg

Nä. Lite så. Har dock noll koll och har förstått att det kan vara lite tricky med franken etc?

Du råkar inte veta en bra källa för allmänr kunskapsinsamlande?
Visst är det så, finns mycket ommålat och fixat. Det som försvårar är ju att det finns så många varianter. Bra start är ju att kolla igenom någon BB-toks samling.

Läste iaf tidigare att verken var robusta och utan speciellt allvarliga slitpunkter, så de flesta klarar sig med rengöring och uppsmörjning. Är ju rätt kul konstruktion med ett vanligt manuellt verk med automatdelen som en liten lös hatt.
Jo precis. Nu har jag bara servat ett Rolexverk och det var lite modernare men inga konstigheter alls. AUtomatdelen är i många fall bara som en "hatt" du skruvar på när den är ihopsatt igen :)

Urmakarna blir alltmer selektiva är min erfarenhet. De som tagit sig an lite av varje förr tycks begränsa sitt arbetsområde eller så dör de undan.
-Nej jag tar inte klockor från det landet, de där är för svåra att öppna, den är svårt att hitta reservdelar till eller det där misslyckades jag med en gång så jag har bestämt att inte ta den sortens arbete, och så vidare. Finns snart inga att anlita om det inte är det allra vanligaste förekommande.

De klarar sig bra ändå antar jag, de professionella urmakarna.

Jo precis. Nu har jag bara servat ett Rolexverk och det var lite modernare men inga konstigheter alls. AUtomatdelen är i många fall bara som en "hatt" du skruvar på när den är ihopsatt igen :)
Jovisst, men tyckte denna var lite speciell. Här är tråden från när jag öppnade och tittade efter i min BB:
https://klocksnack.se/threads/välkommen-in-i-min-bubbleback.7895/

Försökte även starta en specifik BB-tråd tidigare:
https://klocksnack.se/threads/tjocka-bubblebacktråden.114371/

Jovisst, men tyckte denna var lite speciell. Här är tråden från när jag öppnade och tittade efter i min BB:
https://klocksnack.se/threads/välkommen-in-i-min-bubbleback.7895/

Försökte även starta en specifik BB-tråd tidigare:
https://klocksnack.se/threads/tjocka-bubblebacktråden.114371/
Jo absolut speciell i design iom att "hatten" gömmer hela verket men tekniken att är nog pretty much rätt vanlig och inte mer komplicerad än något annat. Vet att du inte menade så heller men iom tråden och lite temat på huruvida det var svårt att hitta någon som ville serva :)

Har tänkt kontakta honom men inte fått tummen ur. Bra tips.

Jo, så är det säkert. Upplever inte att klockan håller tiden väl men vill få en översyn för att undvika att några delar slits ut. Har kontaktat honom, väntar på svar.

En bubbleback hade inte varit så dumt... Kom på det nu... :)
Du behöver en BB. Alla behöver egentligen en Bubbleback! Kan inte förstå att jag inte fått ögonen för dessa tidigare, förmodligen har storleken avskräckt.

Urmakarna blir alltmer selektiva är min erfarenhet. De som tagit sig an lite av varje förr tycks begränsa sitt arbetsområde eller så dör de undan.
-Nej jag tar inte klockor från det landet, de där är för svåra att öppna, den är svårt att hitta reservdelar till eller det där misslyckades jag med en gång så jag har bestämt att inte ta den sortens arbete, och så vidare. Finns snart inga att anlita om det inte är det allra vanligaste förekommande.

De klarar sig bra ändå antar jag, de professionella urmakarna.
Jo, så är det säkert. På ett sätt skönt att en urmakare klargör detta innan han tar emot klockan.

Gäller det delar också eller?

Min uris tar sig an det mesta med gott resultat.

Kört hos honom i två år.
Jag vill egentligen mest få en översyn av klockan. Tror inte att några delar behöver bytas.

Har tänkt kontakta honom men inte fått tummen ur. Bra tips.

Jo, så är det säkert. Upplever inte att klockan håller tiden väl men vill få en översyn för att undvika att några delar slits ut. Har kontaktat honom, väntar på svar.

Du behöver en BB. Alla behöver egentligen en Bubbleback! Kan inte förstå att jag inte fått ögonen för dessa tidigare, förmodligen har storleken avskräckt.

Jo, så är det säkert. På ett sätt skönt att en urmakare klargör detta innan han tar emot klockan.

Jag vill egentligen mest få en översyn av klockan. Tror inte att några delar behöver bytas.

Sthlm ??

Kikade på en BB för ett par veckor sen och pratade med både Krons och Rob, både berättade att uret skulle behöva skickas till RSC för service till en kostnad av 20-25000kr vilket känns magstarkt enligt mig så jag hoppade av köpet...

Tillbaka
Topp