• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på bättre quartzare

mouqvist

Rolex
Jag funderar på att skaffa en bättre klocka (10-15 kSEK?) som jag tänkte ha med mig överallt (åka skidor, bada i pool eller hav, på resa och jobbet). Det ska inte vara en beater, vilket för mig innebär att jag kommer inte att bära klocka om det innebär risk för repor eller dings.
Klockan ska vara 43-44mm i diameter och vattentät 150-200m och uppåt. Quartz-verk ska det vara, jag vill inte behöva kolla gångavvikelsen jämt som jag gör med automatiska klockor. Helst ett känt märke. Integrerad länk är förbjudet, jag vill kunna växla mellan gummi och länk t.ex.
Hade först tänkt en Certina DS First Ceramic men tror att jag vill ha en lite större och tuffare klocka.
Sen tänkte jag på en Victorinox Classic Chrono 1/100 som jag har haft tidigare och varit supernöjd med, men jag undrar om 100m WR funkar om man ska snorkla.
Just nu tänker jag på en Breitling, har dock inte koll på alla quartz modeller eller en Sinn UX.
Har ni förslag?
 

F-L-P

Panerai
Sinn ux eller en breitling evo. Har för mig att BOTL säljer en. Kanske lite övee budget dock.. tyckte att båda dessa såg lite trista ut på bild men de är riktigt grymma på armen. Såg dock ut som om jag hade en stekpanna på armen ( gör iofs allr över 40 på minna pinnar...)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Seiko SBBN007

Image2.jpg

f13ef994.jpg
DSC00092.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Skydivern hade jag glömt, fin klocka, dyr dock. Vågar man bada/snorkla med en WR på 100m? Jag menar, vid problem, skulle garantin gälla?
Problemet är inte 100m WR, utan problemet är om man råkar pilla på en oskrivad krona under vattnet. Generellt sätt är det bara att köra på med 100m WR. 100/150m var ju standard på dykarklockor under 60/70-talet.
 

PCB

Audemars
Coolaste dykarquartzen!
Breitling avenger M1, superquartz, titan,
Wr 1000m plus att man kan använda chrongraffunktionen under vatten.
Lite över budget men , värt det;)
 

Greven

Audemars
Nu bumpades tråden idag, men om jakten på klocka fortfarande är aktuell så tipsar jag om Tag Heuer Aquaracer. Ligger strax under 11 000 kr.

Skärmavbild 2016-03-23 kl. 18.13.59.png

Ref: WAY1112.BA0928. Supersnodd bild från internetz.
 
Topp