• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på begagnad dykare för 7-10k mottages gärna....

Hej på er!

Sitter och funderar på att skaffa mig ännu en dykare. Är "tyvärr" lite svag för denna sort av klockor. Mitt senaste köp av dykar-ur blev en Certina DS Action Diver Automat. Denna gång tänkte jag mig en budget på mellan 7 – 10 för en begagnad. Jag har tittat lite på Omega SMP. Visst, många anser att denna klocka är lite "svenne bannan". Men det har jag inga problem med för att jag är en just en rätt tråkig "svenne banan" med hus, barn, hund och Volvo;)

Vilka andra klockor anser ni att jag bör fördjupa mig i innan jag bestämmer mig? Så kom med förslag.
Om jag bestämmer mig för en Omega SMP, vad skall jag då tänka på? Är det några modeller som är mer intressanta än andra. Jag kan tänka mig både en kvarts eller en automat. Men, nog helst en automat...
 

JohanHLM

Rolex
Vad det gäller SMP är det väll ett säkert kort men försök hitta en som är relativt nyservad.
Andra förslag i prisklassen är valfri Oris dykare, Longines Legend diver eller Conquest alternativt en Bretling Superocean.
 

Pelarn

Patek
2-Faktor
En SMP är aldrig fel, helt enkelt en kanonklocka om du frågar mig.
Annars är en Sinn U1 ett riktigt kassaskåp tyskt ubåtsstål när det är som bäst
Min säger skål!:)
image.jpg
 

F-L-P

Panerai
Seamaster eller sinn ezm 3 om du vill köra gummi eller nato.

Vill du ha mer färg så doxa 1200t pro.

På mobil så tyvärr inga bilder att bjuda på...
 
Tackar för tipsen som har kommit in. Skall kolla in dessa.
Om det blir en SMP, vilken av modellerna är mest intressant?
Har ni någon trevlig länk till någon sida med info om de olika SMP-modellerna?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tackar för tipsen som har kommit in. Skall kolla in dessa.
Om det blir en SMP, vilken av modellerna är mest intressant?
Har ni någon trevlig länk till någon sida med info om de olika SMP-modellerna?
Den blåa gamla Bond automataren är den enda rätta, även om den svarta med svärdvisare och gmtn är rätt fina också.

EDIT: De två sistnämda kanske dock blir rätt svåra att hitta inom budget.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Bland smp:s är väl 2254.50 hetast just nu, svart med svärdsvisare och länk i speedmasterstil. Har ökat i pris och säljs nu dyrare än de gjorde nya. Mina egna tre favoriter är annars 2234.50 (Gmt, utan heliumventil), "great white" (samma fast i vitt) och 2230.50 "non-ac" (bezel i vitguld, tavla med applicerade index och stållogo). Samtliga dock över budget. För 10k kan man som sagt hitta den klassiska bondklockan från 90-talet, automat och med skelettvisare och den typiska länken. Eller en quartzare med svärdsvisare.

Men kolla in sinn också, prisvärda och stentuffa!
 

Snigel

Cartier
2-Faktor
Det ligger en Sinn U1 uppe på köp & sälj här på KS. Slå till vetja. Riktigt vettig klocka, tillverkad i tyskt ubåtsstål, precis som föregående talare har nämnt
 

Randel

Cartier
När du pratar dykare antar jag att du menar "moderna" varianter som är lite större och med vridring på utsidan? Om du kan tänka dig lite äldre stuk är Longines Legend Diver inom räckhåll. Omega SMP är en klassiker och lätt att få tag i begagnad och är en väldigt bekväm klocka att bära tycker jag. Oris hade jag personlige kollat på, det dyker upp här på köp/sälj då och då. Mer ovanligt än Omega SMP. Det bör gå att få tag i en Breitling i den prisklassen också, och du kan ju alltid kolla på Sinn. Longines Hydroconquest har jag ganska svårt för, men priset är ju verkligen rätt så kolla på den också :)
 

Randel

Cartier
Själv är jag för övrigt toksåld på en Sinn U2 (eller U1)! Jag låg hemma i feber-yrsel igår och dreglade över säljes-annonsen på en U1 för 8k men hann aldrig slå till :arghh: Jag tycker de verkar riktigt fina, och med ett stabilt och säkert ETA 2824 i. Och, inte att förglömma: Ubåts-stål! Nice :cigar:
 
Topp