• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tips på dac/förstärkare till mobil och mp3-spelare

Hej!
Jag funderar på att skaffa mig en dac/förstärkare till min mobil (Huawei Honor 8) samt mp3-spelare.
Behöver lite gudning då jag inte har hittat så mycket nyttig info via google.
Är det bättre att kopla mobilen via usb till usb på dac/förstärkaren? Eller använderman 3.5 mm kontakten? Misstänker att det är bättre via usb. Vad säger ni?
Vad har ni för erfarenhet av dac/förstärkare? Några tips på någon i lägre pris segmentet?

Jag har en NU FORCE som jag köpte för några år sedan på referenceaudio. Tanken då var att ha den främst som hörlursförstärkare.
Nu har jag den som förstärkare/switch till TV´n och en Argon stream2m tillsammans med en aktiv sub och ett par stativhögtalare. I början körde jag iPaden eller mobilen via 3,5mm och det funkade bra.
Om jag var du skulle jag kolla på en stream-enhet istället och köra trådlöst. En Chromecast kostar väl 399 på ClaesOhlson. Ska du bara ha den för att lyssna i hörlurar ifrån mobilen eller vad har du tänkt?

När jag endast hade den som hörlursförstärkare var den toppen. Nackdelen är ju att man var tvungen att sitta inom räckhåll för sladdarna. Jag har ett gammalt THX system ifrån Logitech i sovrummet som jag kör TV igenom. Stoppar jag lurar i det så får jag tryck så man kan blåsa öronen av sig. Med det sagt, det beror på vad du ska driva för lurar och hur mycket du tänkt lägga. Jag har ju min dac som förstärkare nu så jag tycker den var värd sina 5-6K som den kostade då. Men idag skulle jag inte köpa en ren hörlursförstärkare för att ha hemma. Dom är för dyra tycker jag. Då är det bättre med en nätverksspelare med inbyggd förstärkare som du streamar till och sätter lurarna i. Gå in till typ Hifi klubben och fråga och testa. Ta med din telefon och lurar. Lycka till :)

Föreslår förstärkaren O2 som är en s.k Open Source Hardware, fruktansvärt mycket bang for buck och du kan läsa dig till hur den är designad och testad här: http://nwavguy.blogspot.se/2011/08/o2-summary.html

Förstärkaren skapades av en forummedlem(NvAwGuy) på diyaudio som protest mot allt skräp som kom ut på marknaden med bristande konstruktioner, som även var prissatta hutlöst högt. Målet med O2 var att ha en förstärkare som var transparent i signalkedjan för lyssnaren.

Mycket nöjd med min, förslagsvis kan den användas tillsammans med en ODAC som även kan byggas in i O2 men då tappar man dessvärre batterialternativet.
Har dock använt min ODAC väldigt mycket och jämfört den mot b.la min Primare Dac30 vilket kostar ~25k med gott resultat.

Båda kan köpas på flera ställen men t.ex här: https://www.jdslabs.com/store/#featured

Finns även FiiO som är ett alternativ, de har flera små amps som kan vara intressanta. Har testat några vänners och de får helt klart godkänt men helt klart klenare än O2.

En fråga, vad ska du driva för lurar?

Föreslår förstärkaren O2 som är en s.k Open Source Hardware, fruktansvärt mycket bang for buck och du kan läsa dig till hur den är designad och testad här: http://nwavguy.blogspot.se/2011/08/o2-summary.html

Förstärkaren skapades av en forummedlem(NvAwGuy) på diyaudio som protest mot allt skräp som kom ut på marknaden med bristande konstruktioner, som även var prissatta hutlöst högt. Målet med O2 var att ha en förstärkare som var transparent i signalkedjan för lyssnaren.

Mycket nöjd med min, förslagsvis kan den användas tillsammans med en ODAC som även kan byggas in i O2 men då tappar man dessvärre batterialternativet.
Har dock använt min ODAC väldigt mycket och jämfört den mot b.la min Primare Dac30 vilket kostar ~25k med gott resultat.

Båda kan köpas på flera ställen men t.ex här: https://www.jdslabs.com/store/#featured

Finns även FiiO som är ett alternativ, de har flera små amps som kan vara intressanta. Har testat några vänners och de får helt klart godkänt men helt klart klenare än O2.

En fråga, vad ska du driva för lurar?
Med tanke på att trådskaparen specifikt säger sig vilja ha en stärkare till mobiltelefonen så kan vi nog anta att den ska vara mer portabel än så...

Med tanke på att trådskaparen specifikt säger sig vilja ha en stärkare till mobiltelefonen så kan vi nog anta att den ska vara mer portabel än så...

Var bara ett förslag, visst båda två blir klumpigt men endast O2 går vilket jag själv använt.

Vet faktiskt inte riktigt hur man löser DAC till telefonen, funkar det rakt av?

Hur som helst var det ett tips på en bra stärkere, den råkar gå att få med en DAC men då helt poänglös för just TS eftersom den inte längre är portabel. Var mer ifall någon annan letar efter liknande saker.

Hittade denna på referenseaudio... 5990Kr
700_chord_electronics_mojo5.jpg

En annan portabel variant för 3990Kr
700_rha_dacamp_l1.png

Men som sagt, personligen tycker jag inte en ren DAC är värd pengarna om du ska ha den hemma. Och gäller det för att bära med sig på stan skulle jag hellre leta efter lättdrivna lurar

Jag har Fiio q1, använt både med telefon honnor 7 utan USB stöd så med 3,5. Och som USB med bärbar Dell dator. Lurarna jag haft är Bose 25. Mycket nöjd, definitivt bättre ljud!

O2 är säkert jättebra. Men för stor. Skall endast användas portabelt.
Fiio låter intressant. Q1 ligger väl inom budgeten.
@Yrsnö Vilka Fiio har du provat? Har du använt usb eller 3,5 mm anslutningen?

Jag har testat E10(USB) samt E18(USB) men båda var ett par år sedan så kan inte riktigt ge en rättvis bedömning av hur de lät. Kommer ihåg att jag tyckte båda lät förvånansvärt bra för vad de kostar men att jag störde mig lite på att E18 hade knappar för volymkontroll. Jag föredrar helt klart en pott.
Men tycker deras nyare modeller verkar mycket intressanta som Q1 MKII och Q5 som inte släpps än. Båda använder XMOS chip vilket möjliggör >DSD128.

Cayen C5 har jag ingen erfarenhet av men verkar poppis på Head-fi, samma gäller för Ibasso PB3. Båda har åtminstone trevliga komponentval som Alps pottar och OPA134(Cayen C5). Kanske kan vara värt att läsa på lite mer om?

Jag har ovan Dragonfly Red som jag kan sälja ifall någon är intresserad, knappt använd alls. Inkluderar även en Lightning - USB adapter som krävs för att ansluta den till en iPhone/iPad.

Audioquest Dragonfly är väldigt prisvärda. Nackdelen är att dom inte funkar med alla Android telefoner. Gå in i en butik och testa om det funkar med just din. Finns en för ca 1000kr och en för 2000kr.

Slår också ett slag för dragonfly red som jag är nöjd med, använder den dock med en IPhone tillsammans med ett par B&W P9 lurar, tyckte det blev väldigt trevligt ljud. Vet att den finns att prova hos Hifiklubben.

Audioquest Dragonfly är väldigt prisvärda. Nackdelen är att dom inte funkar med alla Android telefoner. Gå in i en butik och testa om det funkar med just din. Finns en för ca 1000kr och en för 2000kr.
Instämmer ang Android. Kollade upp min mobil skulle fungera. Köpte en red och det blev ingen skillnad tom personalen på hifi-klubben var förvånade men inget knorr nör jag ville lämna tillbaka den.

Så prova på plats först innan köp :)

Sugen på att prova en dragonfly red.. Många som rekommenderar vad jag kan se

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp