• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på dressklocka

Eriklord

Breitling
Hej
Jag söker lite tips på en dress klocka eftersom jag just nu bara äger en dykare och skulle vilja ha lite variation.
Har inga större krav mer än att klockan ska vara automatisk, Och ett plus är om den har månfas och läder armband. Övre prisgräns är runt 100k men ju billigare desto bättre för då kan man spara dom pengarna till ännu en klocka hehe;) märken jag har kollat på är Oris och Longines tycker båda dom gör snygga modeller och så verkar dom relativt prisvärda. Men har ingen erfarenhet av nåt av dom märkena så lite mer tips skulle vara till hjälp innan jag bestämmer mig.
Mvh Erik
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Kolla in JLC, master thin moon.
Bild stulen.
Jaeger-Lecoultre-Master-Ultra-Thin-Moon-39-black-dial-SIHH-2015-7.jpg
 

Eriklord

Breitling
Varsågod. Det ett riktigt trevligt ur. En annan prisklass och kvalitet än de du föreslog.
Finns i andra tavelkonfigurationer.
Jo jag kollade lite info om det och det som tilltalar mig mest är tunnheten på klockan, det lär kännas rätt stor skillnad på handenleden jämfört med min Deep Sea som jag har just nu
 

Phileas Fogg

Cartier
Tack för snabbt svar, den var riktigt snygg ska verkligen ha den i åtanke.

Varsågod. Det ett riktigt trevligt ur. En annan prisklass och kvalitet än de du föreslog.
Finns i andra tavelkonfigurationer.
Har den med silvertavla - kan rekommendera. Det enda jag har att anmärka på är storleken, hade inte haft något emot om den var någon/några mm mindre. Du bör kunna hitta en fin begagnad och ha rejält med pengar kvar av din budget, JLC har väl (tyvärr) inte jättebra andrahandsvärde generellt. Alt. köper du en ny som jag gjorde, går att få riktigt bra pris.
Inte världens bästa bild..
image.jpeg
 

Eriklord

Breitling
Har den med silvertavla - kan rekommendera. Det enda jag har att anmärka på är storleken, hade inte haft något emot om den var någon/några mm mindre. Du bör kunna hitta en fin begagnad och ha rejält med pengar kvar av din budget, JLC har väl (tyvärr) inte jättebra andrahandsvärde generellt. Alt. köper du en ny som jag gjorde, går att få riktigt bra pris.
Inte världens bästa bild..
image.jpeg
Jo jag har kollat lite JLC och det verkar finnas många sjyssta inom min budget men jag har ingen erfarenhet av det märket. Men eftersom många verkar tycka om dom så litar jag på er. Jag gillar lite större storlek på klockor runt 44mm är absolut inget problem för mig så att dom är lite stora kommer nog inte störa så mycket
 

Leif

Cartier
14640907790041641134723.jpg
Min vackra Longines med helt nytt Hirsh armband. Finns en till salu för småpengar i köp och sälj. Månfas inkluderad.
 

Phileas Fogg

Cartier
Jo jag har kollat lite JLC och det verkar finnas många sjyssta inom min budget men jag har ingen erfarenhet av det märket. Men eftersom många verkar tycka om dom så litar jag på er. Jag gillar lite större storlek på klockor runt 44mm är absolut inget problem för mig så att dom är lite stora kommer nog inte störa så mycket
De är erkänt duktiga på att göra högkvalitativa verk och förser även en hel del andra klocktillverkare med verk.

Kul kuriosa är deras 1000-timmarstest, varje klocka testas i 1000 timmar innan den får ok att lämna fabriken.

Lycka till i ditt klockletande!
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Kan rekommendera Reverso. Köpte min för snart två veckor sedan på KRONS och har använt den till både kostym och vardagsklädsel. Blir en trevlig kontrast till vardagsklädsel.

Kul kuriosa om Reverso är att modellen var det första sporturet... Nuförtiden ser de flesta modellen som ett dressur.

image.jpeg
image.jpeg


Kul kuriosa om min röding är att den egentligen enbart får säljas i JLC's egna butiker. Den såldes under tre år, vilket borgar för inte så jättemånga tillverkade exemplar. Ha i åtanke att JLC inte spottar ut klockor likt Rolex.... Vi är ca 5-7 st i Sverige med en röding.

Hade tidigare i år denna JLC med en unik meteorittavla. Tycker däremot att den precis som månfasen ovan blir för stor som dressare. Senast idag läste jag dock att en Sjöö Sandström Skydiver blev en dressare på alligator, så 39 mm kanske funkar för dig också...

image.jpeg


Det gick en röding i höstas för närmare 100k på auktion medan senaste listpriset var 76.000 kr. Tycker att jag fick bra betalt för meteoriten också - så gott andrahandsvärde tycker jag att JLC ändå har. Om man köper rätt modeller... ;)
 
Senast ändrad:

Wiliamo

Panerai
Nu är det här ett förslag låååångt under ditt maxtak, men i och med att du nämnde "ju billigare desto bättre" och redan fått massa svar på schyssta/fina pjäser bryter jag mönstret lite med att tipsa om Orient Bambino :D:
image.png


Mycket klocka för kaffepengar, så kan du lägga dina resterande 99k på något asfett:D
 

Eriklord

Breitling
De är erkänt duktiga på att göra högkvalitativa verk och förser även en hel del andra klocktillverkare med verk.

Kul kuriosa är deras 1000-timmarstest, varje klocka testas i 1000 timmar innan den får ok att lämna fabriken.

Lycka till i ditt klockletande!
Tackar!
Det låter ju lovande att dom testar klockorna i 1000 timmar. Där märker man skillnad på kvalitet från olika tillverkare
 

Eriklord

Breitling
Nu är det här ett förslag låååångt under ditt maxtak, men i och med att du nämnde "ju billigare desto bättre" och redan fått massa svar på schyssta/fina pjäser bryter jag mönstret lite med att tipsa om Orient Bambino :D:
image.png


Mycket klocka för kaffepengar, så kan du lägga dina resterande 99k på något asfett:D
Haha tack för tipset, jo orient gör inga dåliga klockor, har ägt en en förut dock inte den modellen som du länka. Kan ju alltid vara värt att kolla, som sagt ju mer pengar jag får över desto fetare klocka kan man köpa nästa gång hehe :cool:
 

Wiliamo

Panerai
Haha tack för tipset, jo orient gör inga dåliga klockor, har ägt en en förut dock inte den modellen som du länka. Kan ju alltid vara värt att kolla, som sagt ju mer pengar jag får över desto fetare klocka kan man köpa nästa gång hehe :cool:
Kanske inte riktigt vad du sökte men kände ändå för att slå ett slag för den:p
 

Eriklord

Breitling
Kan rekommendera Reverso. Köpte min för snart två veckor sedan på KRONS och har använt den till både kostym och vardagsklädsel. Blir en trevlig kontrast till vardagsklädsel.

Kul kuriosa om Reverso är att modellen var det första sporturet... Nuförtiden ser de flesta modellen som ett dressur.

image.jpeg
image.jpeg


Kul kuriosa om min röding är att den egentligen enbart får säljas i JLC's egna butiker. Den såldes under tre år, vilket borgar för inte så jättemånga tillverkade exemplar. Ha i åtanke att JLC inte spottar ut klockor likt Rolex.... Vi är ca 5-7 st i Sverige med en röding.

Hade tidigare i år denna JLC med en unik meteorittavla. Tycker däremot att den precis som månfasen ovan blir för stor som dressare. Senast idag läste jag dock att en Sjöö Sandström Skydiver blev en dressare på alligator, så 39 mm kanske funkar för dig också...

image.jpeg


Det gick en röding i höstas för närmare 100k på auktion medan senaste listpriset var 76.000 kr. Tycker att jag fick bra betalt för meteoriten också - så gott andrahandsvärde tycker jag att JLC ändå har. Om man köper rätt modeller... ;)
Det var inte illa, det är därför jag frågar efter hjälp eftersom jag inte vet så mycket om dessa märken. Då behöver man inte vara allt för orolig då att pengarna bara försvinner
Kan rekommendera Reverso. Köpte min för snart två veckor sedan på KRONS och har använt den till både kostym och vardagsklädsel. Blir en trevlig kontrast till vardagsklädsel.

Kul kuriosa om Reverso är att modellen var det första sporturet... Nuförtiden ser de flesta modellen som ett dressur.

image.jpeg
image.jpeg


Kul kuriosa om min röding är att den egentligen enbart får säljas i JLC's egna butiker. Den såldes under tre år, vilket borgar för inte så jättemånga tillverkade exemplar. Ha i åtanke att JLC inte spottar ut klockor likt Rolex.... Vi är ca 5-7 st i Sverige med en röding.

Hade tidigare i år denna JLC med en unik meteorittavla. Tycker däremot att den precis som månfasen ovan blir för stor som dressare. Senast idag läste jag dock att en Sjöö Sandström Skydiver blev en dressare på alligator, så 39 mm kanske funkar för dig också...

image.jpeg


Det gick en röding i höstas för närmare 100k på auktion medan senaste listpriset var 76.000 kr. Tycker att jag fick bra betalt för meteoriten också - så gott andrahandsvärde tycker jag att JLC ändå har. Om man köper rätt modeller... ;)
Mycket fina klockor och rolig kuriosa alltid kul att lära sig nått nytt, är dock inte jätte förtjust i fyrkantiga klockor.
 

Eriklord

Breitling
moon-phase-watch-ochs-und-junior-blue-patina-39mm-1_RGB-3198px-1-narrow.jpeg.jpg

Inte jättedressig, men en av världens mest exakta månfaser.
Du kan bada med den, den finns i 42 millimeters version och för dina 8000 CHF får du även välja färgerna själv.
https://www.ochsundjunior.swiss/watches/moon-phase/
Från första anblick så gillade jag den inte men när jag gick in på deras webbplats och kollade lite så fanns det några riktigt snygga färg kombinatioer. Dock inte riktigt vad jag är ute efter för tillfället men vem vet kanske får en plats i samlingen i framtiden
 

Ronnie

Rolex
131_d0024261605100_D002.426.16.051%20(1).JPG_3.jpg


Jag har dressigare tips också. Union Glashütte; tycker mycket om deras formspråk, både äldre ur med in-house-verk (samma som Glashütte Original fast något enklare finish) som dessa:
https://forum.watchtime.ch/viewtopic.php?t=40405
Nr 1, 2 & 5 ovanifrån fanns ute på annons på diverse sajter senast jag kollade.
Även nyare modeller med ETA-verk, som den på bilden här ovan gillar jag skarpt (drygt 10000:- för en ny på chrono24).
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tackar!
Det låter ju lovande att dom testar klockorna i 1000 timmar. Där märker man skillnad på kvalitet från olika tillverkare
Njaee, det unika med JLCs tester är väl snarare att de testar klockorna kompletta medan de flesta andra tillverkare testar urverken lösa. JLCs standard är +6/-1 vilket inte är asbra egentligen även om de anses göra några av de absolut bästa urverken i hela klockinbranschen.

Patek har väl exempelvis en standard på +3/-2 (har jag för mig).

Med det sagt gör JLC grymma klockor och anses ganska prisvärda i förhållande till vad man får. Andrahandsvärdet är dock inte lika bra som vissa andra märken.
 

Greven

Audemars
Jo det var nått liknande jag tittade på innan alla förslag ramlade in, men jag är mer inne på Longines master collection isånafall tycker dom håller rimliga priser. Som sagt månfas är inte nödvändigt men tycker att det är en väldigt snygg komplikation
3435432gross.jpg
Läste för snabbt i din trådstart. Trodde du hade 10k som övre budgetgräns, därav mitt tips. Såg nu att du har budget på 100k, det öppnar förstås upp för lite större urval. Många bra råd i tråden!
 
Topp