• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på dykare kring 40mm

Aros

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
God fredag alla KS:are!

Jag skulle önska lite tips inför helgens kommande klockspaningar på nätet. Det jag är ute efter är en dykare i format kring 40mm, inte större. Tänker mig något i klass med Longines Hydroconquest, både pris- och kvalitetsmässigt.
Jag har provat hydron i 39mm vilket jag tycker är en lämplig storlek både gällande boett och lug till lug.
Dock har jag stött på ett problem jag inte lyckats googla mig till att någon annan känner igen sig i. Då hydron har väldigt sluttande lugs, säkert 2mm lägre än boettlockets lägsta punkt (sett från sidan), så innebär detta för mig och min väldigt platta knotiga handled att klockan vilar på sina lugs och inte på boetten. Alltså passar inte den modellen mig. Därav er hjälp.

Jag har Seiko SKX, Orange Monster och Orient Ray och vill gärna köpa något lite finare.
Är egentligen öppen för det mesta och gärna blå urtavla. Skulle tippa att maxlängden lug till lug för mig är 48mm.

Vi kan väl säga att budgeten uppgår till max 8000-9000kr och jag köper gärna nytt denna gång.

Tacksam för alla förslag från er. :)

Trevlig helg!
 

Aros

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Ja lite löst har jag kikat på combat sub tidigare, riktigt snygga. Gillar verkligen den blå med orange bezel. Tror mig minnas att den är 42mm och 50mm lug to lug. Eller finns det en mindre variant också?
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Kollade just på min Hydroconquest 41mm och bandhornen ligger inte 2 mm lägre än boettbotten. Jag vill säga max 1 mm. Jag håller dock med om att hydron inte har de bekvämaste designen.
 

Aros

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Kollade just på min Hydroconquest 41mm och bandhornen ligger inte 2 mm lägre än boettbotten. Jag vill säga max 1 mm. Jag håller dock med om att hydron inte har de bekvämaste designen.
Allright, tack för mätningen. 2mm var en uppskattning från min sida baserat på ögonmått hos AD och bilden nedan (lånad). Väldigt synd, för det är en otroligt fin klocka.
image.jpg
 

Limpas

Cartier
Har själv tänkt samma sak många gånger då alla dykare i den prisklassen är för stora för mina frökenhandleder. Tycker att jag har letat runt mycket men aldrig lyckats hitta något bra alternativ. Mitt råd får nog bli att börja kolla vintagedykare. Charmigt med vintage och finns en del fina modeller som bör gå att få för de pengarna (tänker typ Certina DS, men dessa kanske är dyrare?). Men då blir det ju svårt att köpa nytt förstås :)
 

Aros

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för det tipset ollkli, den hade jag inte koll på. Lite annorlunda design men ju mer bilder jag ser desto mer gillar jag den.
 
Topp