• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på examenspresent i form av klocka till 19-åriga sonen...?

Hugger69

Patek
2-Faktor
Hejs,
Hittade ingen tråd om detta ämne vid en snabb sökning men ni får gärna flytta den om den hamnar fel..! :)

Jag är alltså ute efter en lite bättre klocka till sonen i prisklassen 2-4000 kr.
Följande grundkriterier, om det är möjligt:

- Stållänk på stålboett
- Blå eller vit tavla med blå inslag
- Vattentät
- Dykare med bezel
- Gärna tachy-skala samt kronograf
- Automatur, ej quartz!
- Storlek runt 40-41 tror jag
- Gärna ny med full set men vintage går bra med!

Det han själv tittat på var en Stuhrling, tveksamt namn på en amerikansk klock-wannabe, men är de prisvärda? Såg gansk trevliga ut i alla fall! :)
Jag föreslog Geckota men de föll inte den unge herrn helt i smaken alls....

Tack på förhand!
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Tack för tjusiga tips, nu börjar det likna nåt! :)
Var faktiskt inne på lunchen och kikade på några Seiko, mycket trevliga ur de har....
Här är några kandidater som ligger från typ 3-6 tusen pengar:
IMG_2803[1].JPG

Den här gick att få med blå tavla med....
IMG_2805[1].JPG

Den här sista var rätt läcker och går på runt 10-12 ny men jag kunde få loss den för 6 då det var en retur....
IMG_2810[1].JPG
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Snygg med....ska visa sonen så får vi se! :)
Edit: Har även insett att vi måste höja prisbilden så nu är vi och nosar på 7 000 kr som max! ;)
 
Senast ändrad:

Leiflicious

Cartier
Ska man ha en schweizare får man ju tyvärr inte mycket för de pengarna, men en grym Seiko som kommer kunna följa med resten av livet blir ju klart möjligt. Jag hade nog gått den vägen om jag var du/ni.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Ska man ha en schweizare får man ju tyvärr inte mycket för de pengarna, men en grym Seiko som kommer kunna följa med resten av livet blir ju klart möjligt. Jag hade nog gått den vägen om jag var du/ni.
Ligger mycket i det du säger och Seiko har många fina modeller!
Har dock hittat på både Tissot och Glycine till rätt kurser!
Även Stührling har en del varianter och påstår sig använda ”Swiss made” verk!?
 
Ska man ha en schweizare får man ju tyvärr inte mycket för de pengarna, men en grym Seiko som kommer kunna följa med resten av livet blir ju klart möjligt. Jag hade nog gått den vägen om jag var du/ni.
Min dotter ville ha en klocka i examenspresent och med mitt intresse försökte jag få in henne på lite finare klockor. Hon fick välja, och valde en Seiko. Hon var, och är, jättenöjd med det valet trots att jag lockade med betydligt dyrare klockor.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Nu har vi landat lite i denna klocka, synpunkter? Har hittat en för just under 6 000 kr!
t120.407.11.041.00.jpg
Tissot är ett bra märke både historiskt och som lite "insteg" med tanke på prisbilden. Samtidigt ett märke man kan leva med hela livet om man vill grotta ner sig i vintage samtidigt som man har något modernt ifrån märket på armen till vardags. Jag gillar Tissot, men måste säga att jag inte gillar deras förkärlek till raka länkar i typ 22/22 20/20 osv.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Tissot är ett bra märke både historiskt och som lite "insteg" med tanke på prisbilden. Samtidigt ett märke man kan leva med hela livet om man vill grotta ner sig i vintage samtidigt som man har något modernt ifrån märket på armen till vardags. Jag gillar Tissot, men måste säga att jag inte gillar deras förkärlek till raka länkar i typ 22/22 20/20 osv.
Håller med även om jag inte hunnit reflektera över länkarna faktiskt....

Har du kollat Svenska Nezumi?
Nope, will do!
Jag röstar nog för en Seiko:)
Antingen en skx eller någon av de nya seiko 5 sports
Seiko ligger bra till fortfarande, bra tyngd och känsla i dem!
VSLB1889[1].JPG
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Coola klockor som jag gillade men inga dykare än som det verkar å det är d som sonen fastnat lite för....:rolleyes:
Nej, dom kallar bara modellen "Diver", men 5 atm är ju ingen dykare. Samtidigt skrev du i början att den skulle vara både dykare, kronograf och ha tchymeterskala... Alltså en racer-kronograf-dykare ;) Både Tissot och Seiko blir nog bra val :) Eftersom Seiko 5:eek:rna kom i år kanske det är kul att ha en modell ifrån året man fick den, blir lite extra minnesvärt?
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Nej, dom kallar bara modellen "Diver", men 5 atm är ju ingen dykare. Samtidigt skrev du i början att den skulle vara både dykare, kronograf och ha tchymeterskala... Alltså en racer-kronograf-dykare ;) Både Tissot och Seiko blir nog bra val :) Eftersom Seiko 5:eek:rna kom i år kanske det är kul att ha en modell ifrån året man fick den, blir lite extra minnesvärt?
Haha, ja jag skrev fritt mot önskelistan men insåg att en automatare var ett absolut krav och då faller oftast kronograferna...
Aha, är de nya för i år menar du, jag trodde de fanns tidigare?
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Haha, ja jag skrev fritt mot önskelistan men insåg att en automatare var ett absolut krav och då faller oftast kronograferna...
Aha, är de nya för i år menar du, 5:eek:rna?
Njae, dom kom väl i nov-december med den nya loggan och urverket osv. Nu finns dom ju i alla tänkbara färger också
tgsf3uzoq7541.jpg
Dom går tydligen bra att modda också, det kan ju vara bra om man tröttnar på looken om några år ;)
 
Topp