• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på HipsterSpotting på Sööööder?

seikoswede

Panerai
Hustrun och jag skall på konsert i Stockholm på söndag men checkar in på Scandic Malmen på lördag. Tänkte försöka hålla oss på Söder den här gången men det var evigheter sedan vi var i "stan" och vi tar gärna emot tips på ställen att käka och dricka på.

Ingen fancy fine dining utan mer åt gastropub/ethno/tapas/meze-hållet.

Finns det sedan något klockrelaterat förutom Herr Judit/Brandstationen?

Ös på med tips för oss lantisar nu!!:)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Akkurat vid slutet av hornsgatan är ju Stockholms bästa ölpub. Annars har ni omnipollos hatt, mer hipster än så kan det ju inte bli. Barrels burgers & beers i gamla stan har grymma burgare.
 

sir alex

Panerai
Håll dig borta från Medborgarplatsen som är en ganska deppig plats. Hipsterställen (töntigt ord) hittar du runt Nytorget, Mariatorget eller Hornstull. Testa Urban Deli, Marie Lauveau eller Tjoget.
 

pjmb

Cartier
Nook är ju trevligt också.. 10 min promenad från Malmen, kan äta i baren där det är lite enklare och stökigare http://nookrestaurang.se/
2016-04-19.png

Annars runt nytorget.. nytorget 6 t ex..
 

pjmb

Cartier
Jag skulle då inte föreslå woodstockholm till någon som inte vill ha fine dining, det är inte direkt billigt där :)
Tolkade det som att TS menade att det mest var en stämningsfråga än en budgetfråga, att dom inte vill vara på ett stifft fine diningställe ;) men la ju in en länk också så man kan kika lite på menyn osv och att det var nära till Malmen, ganska nytt ställe och hört mycket gott om det.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Hahahaha, roligast idag!
Tackar!
Var där igår kväll o käkade med frugan. Ruggigt god prisvärd mat men riktigt överpretentiöst som det ska vara på sööööder.
Milkshake: "Med mjölk från välmående kossor från Åre som naturligtvis handmjölkats och smaksatts med hallon, handplockade från bondens egna trädgård".
Kebab: "quebab au vine som tillagats på spett med hemliga kryddor och rostats i stenugn från Frankrike serveras med syltade grönsaker och tryffelaioli"
Korv: "Renkött från Jämtland, jagat med ekologisk pilbåge, handstoppad såklart serveras med surdegsbröd och surkål enligt klassiskt Bayerskt recept, egengjord senap o ketchup".
Gott som fan med gud va pretto;)
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Tackar!
Var där igår kväll o käkade med frugan. Ruggigt god prisvärd mat men riktigt överpretentiöst som det ska vara på sööööder.
Milkshake: "Med mjölk från välmående kossor från Åre som naturligtvis handmjölkats och smaksatts med hallon, handplockade från bondens egna trädgård".
Kebab: "quebab au vine som tillagats på spett med hemliga kryddor och rostats i stenugn från Frankrike serveras med syltade grönsaker och tryffelaioli"
Korv: "Renkött från Jämtland, jagat med ekologisk pilbåge, handstoppad såklart serveras med surdegsbröd och surkål enligt klassiskt Bayerskt recept, egengjord senap o ketchup".
Gott som fan med gud va pretto;)
"ekologisk pilbåge", den var bra :woot:
 
D

Deleted member 4412

Guest
Wow!! Snabba svar!!:woot:

Tack!!:)

Jo jag håller med dig @sir alex , töntigt med Hipster epitetet! Försökte bara vara lite putslustig.:oops:
Tycker verkligen inte hipster är ett töntigt uttryck, skitnödig o pretto är ju nåt som kännetecknar en hipster o dess hak dessa hänger på. Här duger inga vanliga korvar eller nudlar utan allt ska göras så "eget" o "originellt" att det blir lite pannkaka över det hela haha.
Exempel:
Om jag är fikasugen nöjer jag mej med en vanlig bulle som förhoppningsvis är god och färskbryggt kaffe. Det viktiga är att bullen inte är torr o kaffet inte smakar bränt sen visst finns det bättre o sämre. Jag bryr mej inte det minsta om designen på filtret kaffet bryggts i eller vart äggen i bullen kommer ifrån.
En hipster vill gärna ha ett kaffe som ingen kan uttala från ett hörn av världen ingen har sett eller hört talas om, saksamma om det är gott eller inte (det är inte poängen), veta vart ALLA ingredienser i bullen kommer ifrån samt vem som bakat bullen (gärna namnet på just den person som kavlat degen). Självklart får allt detta presenteras av någon barista/cafebiträde lite extra högt så att alla runtomkring hör vad som precis beställt så att alla vet att det inte är vad som helst som beställts (detta är ju livsviktigt när man är livrädd att inte ses som originell).
Klart jag NÅN gång skulle tycka det var lite kul med nåt speciellt men knappast så att jag ligger sömnlös i rädsla av att det skulle läcka ut att jag fikat på Ikea liksom vilket skulle vara en äkta hipsters mardröm;).
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Tycker verkligen inte hipster är ett töntigt uttryck, skitnödig o pretto är ju nåt som kännetecknar en hipster o dess hak dessa hänger på. Här duger inga vanliga korvar eller nudlar utan allt ska göras så "eget" o "originellt" att det blir lite pannkaka över det hela haha.
Exempel:
Om jag är fikasugen nöjer jag mej med en vanlig bulle som förhoppningsvis är god och färskbryggt kaffe. Det viktiga är att bullen inte är torr o kaffet inte smakar bränt sen visst finns det bättre o sämre. Jag bryr mej inte det minsta om designen på filtret kaffet bryggts i eller vart äggen i bullen kommer ifrån.
En hipster vill gärna ha ett kaffe som ingen kan uttala från ett hörn av världen ingen har sett eller hört talas om, saksamma om det är gott eller inte (det är inte poängen), veta vart ALLA ingredienser i bullen kommer ifrån samt vem som bakat bullen (gärna namnet på just den person som kavlat degen). Självklart får allt detta presenteras av någon barista/cafebiträde lite extra högt så att alla runtomkring hör vad som precis beställt så att alla vet att det inte är vad som helst som beställts (detta är ju livsviktigt när man är livrädd att inte ses som originell).
Klart jag NÅN gång skulle tycka det var lite kul med nåt speciellt men knappast så att jag ligger sömnlös i rädsla av att det skulle läcka ut att jag fikat på Ikea liksom vilket skulle vara en äkta hipsters mardröm;).

Jag vill veta gärna var alla ingredienserna kommer ifrån i det jag äter, i den mån möjligt vill jag gärna veta vem som fött upp grisjäveln, odlat gräset och bakat pizzan. Men, jag är med på vad du menar.

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/kerstin-gezelius-hipstern-hittar-aldrig-hem/
 
D

Deleted member 4412

Guest
Likväl som Ikea's köttbullar o vanlig Sibylla korv duger utmärkt åt mej så kan det vara kul ibland med något mer djupgående. Till vardags skulle jag dock tröttna rätt fort. Som sagt, jobbat i över 10år inom restaurang i Sthlm o de ställen som INTE föjlt trenderna ör ju de som oftast finns kvar efter några år;)
 
Topp