• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på jaktklocka sökes

Västbo

Breitling
Jag är en relativt nykläckt klocknörd som känner ett behov av en snygg klocka som kan följa med mig ut i skogen på jakt. Krav jag har är;
- bra lume
- ska säväl tåla som vara skön att bära ner till -25 grader
- kunna dränkas i vatten eller bäras på en svettig arm i regn hela dagar
- lätt att rengöra från blod och annat klet
- helst inte en dykare då jag inte jagar val..
- göra sig lika bra på vildsvinsdrev i Roslagen som under enslig toppfågelakt i Norrland

Kom gärna med tips på lämpliga klockor eller berätta vad ni bär under jakt.
 

max

Dancing Queen
Hade nog satsat på något med tritiumtuber alt gshock med bakgrundsbelysning om jag ville kunna förlita mig på att se vad klockan är utan att aktivt behöva ladda klockan innan.
Dykarbezel är ju ganska praktiskt som skydd även på land när klockan riskerar att åka på rejält med stryk.
Ball har ju et gäng tritiumtubsklockor tex, inte de snyggaste kanske men i skogen bör väl funktionen gå före :)
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Nån Oris, de är ju grymt macho faktiskt. Jäkligt prisvärd också. Annars en stealthig G-shock.
 

Västbo

Breitling
CWC är ju generellt coola. En Oris har jag precis bytt bort, men det finns ju robustare modeller än den jag hade.

Hur är Wenger som klocktillverkare? För mig gör de nämligen mest fickknivar.. :)
 
V

Viggen

Guest
Jag får nog hålla med Max. En G-Shock är nog det enda som upfyller dina krav. :)
 
V

Viggen

Guest
En novisfråg; hur starkt lyser en g-shock? Har nämligen märkt att mobilen med lägsta ljusstyrkan inställd sabbar mörkerseendet i någon minut.

Från en novis till en annan. Köpte själv en G-Shock i veckan. På denna modell så sitter det en liten orange lysdiod som belyser tavlan. Jag tycker inte att den lyser väldigt kraftigt, men jag skulle nog hålla ögat jag siktar med stängd för säkerhets skull.

Jag vet inte hur kraftigt och vilken färg som används på övriga modeller, men vitt ljus är något man vill undvika om man inte vill sabba mörkerséendet helt. :)
 

Västbo

Breitling
Kom ju på att jag redan har en Suunto så en plastklocka som tål en hel del har jag redan, därför går g-shock bort.

Har alla quartzare problem med riktig kyla eller finns det ngn batterityp som är bättre? Min Suunto blir t.ex mer än lovligt trög i kyla.. jag gillar nämligen inte att sova med klockan på så under vintertältningen vill jag kunna lägga klockan i fickan på tältduken utan att den stannat på morgonen.
 

meo_swe

Audemars
En Omega AT? Den är ju inte precis en dykare, men har en bra lume. Eller en Panerai kanske?
Annars vill jag slå ett slag för Glycine Ariman. Fungerar utmärkt till det mesta Imo.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
CWC är ju generellt coola. En Oris har jag precis bytt bort, men det finns ju robustare modeller än den jag hade.

Hur är Wenger som klocktillverkare? För mig gör de nämligen mest fickknivar.. :)
Jag hade en Wenger. Kändes väldigt robust. Stor och fyrkantig var min modell. Mer flyginspirerad.
 
Topp