• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på köp av pilotklocka?

Pistol_Pete

Panerai
Professionella dykare har väl dykdator och ingen djävla klocka numera. :p

Kan inte svara för proffsen, men som glad amatördykare med stort klockintresse har jag en dykdator från Suunto på armen när jag dyker. :D
DSC01186.jpg
 

MBx

Cartier
E
Intressant. Kan inte undgå att undra över vad det beror på. Som att pro dykare skulle använda Swatch under dykning. Det kanske inte är ett klockintresserat släkte helt enkelt.


Skickas från min iPhone

En klocka i ett (trafik) flygplan behöver inte utstå några enorma påfrestelser men ett dykarur måste vara åtminstone vattentät.:blackeye: En del flygarur har ett "wizz wheel" (rund räknesticka på bazeln) men det är ingen modern människa som kan räkna med en sådan.:)

Bara spekulationer!;)
 

Cisse

Breitling
E

En klocka i ett (trafik) flygplan behöver inte utstå några enorma påfrestelser men ett dykarur måste vara åtminstone vattentät.:blackeye: En del flygarur har ett "wizz wheel" (rund räknesticka på bazeln) men det är ingen modern människa som kan räkna med en sådan.:)

Bara spekulationer!;)
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
E

En klocka i ett (trafik) flygplan behöver inte utstå några enorma påfrestelser men ett dykarur måste vara åtminstone vattentät.:blackeye: En del flygarur har ett "wizz wheel" (rund räknesticka på bazeln) men det är ingen modern människa som kan räkna med en sådan.:)

Bara spekulationer!;)
Dom, piloterna alltså, borde kunna ha nytta av fler tidszoner tycker man. Min b1:a har sån rund räknesticka och det ett litet helvette innan man fattar hur den fungerar. Sen tar man fram räknaren på iphone i fall :woot:
 

MBx

Cartier
Dom, piloterna alltså, borde kunna ha nytta av fler tidszoner tycker man. Min b1:a har sån rund räknesticka och det ett litet helvette innan man fattar hur den fungerar. Sen tar man fram räknaren på iphone i fall :woot:

I luften finns bara z-tid (UTC, GMT).;)

Kan berätta en anekdot från Thai Airways. En svensk flygkapten (Sven hette han men han kallades captain Seven av thailändarna:)) hade en flygning till Peking med en thailändsk kabinbesättning. I Kina måste man deklarera "allt" man har med sig både när man reste in i och ut ur landet. Inresan tog lång tid för att en thailändsk steward hade mycket att deklarera i tullen; en Rolex och minst 10.000 USD i cash och massor med andra värdesaker. Captain Seven, Sven alltså, kommentar var "jaha, och här sitter vi i cockpit med våra Seiko".;)

Stewarden hade lika mycket pengar med sig hem som dit, han hade inte spenderat en enda dollar i Kina.:meh: Klockan var också med tillbaka. Det visade sig att orsaken till varför besättningen tog med sig så mycket värdesaker var för att imponera på kollegorna genom att visa upp så mycket pengar och värdesaker man kunde bära.o_O
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Tja, nu är ju GMT och UTC samma sak, den senare det begrepp man använder i nutid. UTC har ju varje pilot koll på, men hemmatid och destinationstid borde vara praktiskt att ha oxå.
 

MBx

Cartier
Tja, nu är ju GMT och UTC samma sak, den senare det begrepp man använder i nutid. UTC har ju varje pilot koll på, men hemmatid och destinationstid borde vara praktiskt att ha oxå.

Om jag minns rätt är zulu-tid=UTC medan GMT ändras med vintertid. Nå, det är inte viktigt.:confused:

Klockor med flera tidszoner borde vara praktiskt (om man flyger mellan dem) och en Rolex GMT borde vara det givna valet för yrkesgruppen men min erfarenhet talar inte för det.

Ska man vara praktisk skulle jag välja en klocka med stora visare samt stora kontraster mellan tavla och visare (svart/mörk tavla och ljusa visare).:)
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Om jag minns rätt är zulu-tid=UTC medan GMT ändras med vintertid. Nå, det är inte viktigt.:confused:

Klockor med flera tidszoner borde vara praktiskt (om man flyger mellan dem) och en Rolex GMT borde vara det givna valet för yrkesgruppen men min erfarenhet talar inte för det.

Ska man vara praktisk skulle jag välja en klocka med stora visare samt stora kontraster mellan tavla och visare (svart/mörk tavla och ljusa visare).:)
Gmt ändras inte med sommartiden. För oss dödliga är det samma tid, men det kan skilja flera tiondels sekunder beroende på jordens oregelbundna rotation.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Om jag minns rätt är zulu-tid=UTC medan GMT ändras med vintertid. Nå, det är inte viktigt.:confused:

Klockor med flera tidszoner borde vara praktiskt (om man flyger mellan dem) och en Rolex GMT borde vara det givna valet för yrkesgruppen men min erfarenhet talar inte för det.

Ska man vara praktisk skulle jag välja en klocka med stora visare samt stora kontraster mellan tavla och visare (svart/mörk tavla och ljusa visare).:)
Precis, och val efter budget, så klart. Rolex om budget tillåter, Breitling/Omega gmt om något mindre och en Glycine Airman om lite mindre ändå men ändå väldigt prisvärt. T ex :)


Skickas från min iPhone
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Om jag minns rätt är zulu-tid=UTC medan GMT ändras med vintertid. Nå, det är inte viktigt.:confused:

Klockor med flera tidszoner borde vara praktiskt (om man flyger mellan dem) och en Rolex GMT borde vara det givna valet för yrkesgruppen men min erfarenhet talar inte för det.

Ska man vara praktisk skulle jag välja en klocka med stora visare samt stora kontraster mellan tavla och visare (svart/mörk tavla och ljusa visare).:)

Varför just en rolex GMT och inte någon av alla andra GMT klockor som finns?
 
Topp