• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på Klock-shop i Japan

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Förutom att vara ett mecca för oss klock-entusiaster har jag hört att det råder en viss attityd mot tatueringar i Japan ... Är det någon med erfarenhet som kan säga något om detta?
 

Birkhel

Rolex
2-Faktor
Förutom att vara ett mecca för oss klock-entusiaster har jag hört att det råder en viss attityd mot tatueringar i Japan ... Är det någon med erfarenhet som kan säga något om detta?
Var där för ca ett år sedan. Har ena armen tatuerad och möttes inte av några problem. Dock så är det fortfarande förbjudet med tatueringar i Onsen och liknande. Vill minnas att det stod att tatueringar var förbjudet i poolen på hotellet också.
Men i övrigt var det inga problem.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Var där för ca ett år sedan. Har ena armen tatuerad och möttes inte av några problem. Dock så är det fortfarande förbjudet med tatueringar i Onsen och liknande. Vill minnas att det stod att tatueringar var förbjudet i poolen på hotellet också.
Men i övrigt var det inga problem.
Blev påmind av en kompis igår, jag har sleeves och på ovansidan av händerna... i värsta fall får man väl köra silkes handskar :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Blev påmind av en kompis igår, jag har sleeves och på ovansidan av händerna... i värsta fall får man väl köra silkes handskar :D
Äh, det är ju 2018. Om du däremot ska stiga i fablerna på ett japansk bolag eller dylikt så lär du få det jobbigt. :) Japaner är extremt väluppfostrade, har snarare upplevt att man blir för upp-passad för att man är västerlänning.
 

Buffi

Panerai
Förutom att vara ett mecca för oss klock-entusiaster har jag hört att det råder en viss attityd mot tatueringar i Japan ... Är det någon med erfarenhet som kan säga något om detta?
Tatueringsförbud på alla badhus, som ska vara rätt strikta. Annars är det vad jag förstått det ganska chill som västerlänning.
(varit i Japan flera gånger, men ej tatuerad själv)
 

Riffraff

Cartier
Rise from your grave!!!! :)

Vad gäller tatueringar så får man inte lyfta skrot hos Gold's Gym iaf. Deras kontrakt man måste skriva under är sjukt rolig :D, tog mig med ett ex hem för det var såååååå Japan. Man får inte ha ett beteende som andra skulle kunna uppfatta som störande, man får inte vara medlem av ett kriminellt syndikat, man får inte gå runt o erbjuda tjänster att bli personlig tränare, inga tatueringar, man får inte vara full när man tränar. Var en lång lista o jag har glömt guldkornen.

Vet om en svensk kille som var i Japan för att gå match (MMA). Han besökte ett gym under vistelsen och personalen kom rusande efter honom med bandage och tejp för att dölja hans tatueringar.

Hur som, jag väckte liv i tråden för att höra om folks erfarenheter av att köpa Grand Seiko i Tokyo. Någon som har ett tips om var man ska leta för att få en SBGA211 till lägsta möjliga kostnad? :)

Jag får bidra med ett eget tips. Köpte ett surfkort hos BIC camera och i låg en kupong med 8% rabatt på nästa köp.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Rise from your grave!!!! :)

Vad gäller tatueringar så får man inte lyfta skrot hos Gold's Gym iaf. Deras kontrakt man måste skriva under är sjukt rolig :D, tog mig med ett ex hem för det var såååååå Japan. Man får inte ha ett beteende som andra skulle kunna uppfatta som störande, man får inte vara medlem av ett kriminellt syndikat, man får inte gå runt o erbjuda tjänster att bli personlig tränare, inga tatueringar, man får inte vara full när man tränar. Var en lång lista o jag har glömt guldkornen.

Vet om en svensk kille som var i Japan för att gå match (MMA). Han besökte ett gym under vistelsen och personalen kom rusande efter honom med bandage och tejp för att dölja hans tatueringar.

Hur som, jag väckte liv i tråden för att höra om folks erfarenheter av att köpa Grand Seiko i Tokyo. Någon som har ett tips om var man ska leta för att få en SBGA211 till lägsta möjliga kostnad? :)

Jag får bidra med ett eget tips. Köpte ett surfkort hos BIC camera och i låg en kupong med 8% rabatt på nästa köp.
Bic cameras Air butiker har inte hela utbudet, då får man nog gå till de större butikerna. Om man gillar deras sida på Facebook så kommer det upp en kupong man scannar med telefonen, extra 8% Venus fort Odaiba är en outlet för allt möjligt. Jag hittade en Citizenbutik, men det fanns GS i andra klockbutiker. Jag ”tror” just snöflingan är svår att hitta på något reapris, men pruta kan man ju ;)
 

Tokka

Panerai
2-Faktor
Tycker komehyo har ett fint utbud, finns på lite olika ställen, men har främst varit på Shinjuku och Ginza butikerna. Dom har ju även fashion, väskor etc. Kollat på flera klockor där men det har mest blivit handväskor till frugans glädje.
http://komehyo.jp/

Inte allt för långt från Tokyo station/ginza så finns commit ginza. Fint utbud i lite högre prisklasser, klämde på en deville hour vision yearly calender där som nog var billigaste klockan i butiken. Hade bestämt mig för köp men backade ur då dom tar 2-3% extra om man betalar med kort. Så det är kontanter som gäller.
https://www.commit-watch.co.jp/
 

HSK

Patek
2-Faktor
Tycker komehyo har ett fint utbud, finns på lite olika ställen, men har främst varit på Shinjuku och Ginza butikerna. Dom har ju även fashion, väskor etc. Kollat på flera klockor där men det har mest blivit handväskor till frugans glädje.
http://komehyo.jp/

Inte allt för långt från Tokyo station/ginza så finns commit ginza. Fint utbud i lite högre prisklasser, klämde på en deville hour vision yearly calender där som nog var billigaste klockan i butiken. Hade bestämt mig för köp men backade ur då dom tar 2-3% extra om man betalar med kort. Så det är kontanter som gäller.
https://www.commit-watch.co.jp/
Är det inga handlare som accepterar banköverföring? Det känns som att det borde vara den absolut billigaste lösningen.

Mellanskillnaden äts väl upp ändå om du ska växla till JPY och även om man mot förmodan hittar någon som gör det billigare kan det kanske vara värt den lilla mellanskillnaden för att slippa bära omkring på 100 papp i kontanter?

Inget ifrågasättande, jag är bara genuint nyfiken på hur de ser på olika betalsätt och om det verkligen blir någon skillnad i slutändan om man väljer att handla i kontanter. :)
 

Tokka

Panerai
2-Faktor
Bra fråga, ingen aning faktiskt hur det ser ut med banköverföring. Min Japanska är allt för begränsad för att ens ha funderat på att utreda det. Men generellt sett så är det så att man i Japan gillar kontanter, vilket känns fantastiskt omodernt.

Sen är det inte alla butiker som har påslag på kortköp, komehyo har inte det till exempel. Sen får man ju se hur ens eget kort ser ut med valutapåslag etc.

Men nog är det som du säger, är ju en viss trygghet att inte behövde springa runt med 100k i fickan.
 

JohannSebastian

Panerai
2-Faktor
Har just varit i Tokyo och kan varmt rekommendera ett besök på HouseKihiroba
alldeles intill Shibuya crossing. Ta hissen till tredje våningen och träd in i klockparadiset. Kanske inte mer GS och Seiko än andra, men ett enormt utbud av det mesta annat man kan tänka sig, begagnat el grått. Rekommenderas!
Angående kontanter så kan man säga att klockaffärer i Tokyo har sedelräknare och de används - flitigt.
 

Rulle

Audemars
Har just varit i Tokyo och kan varmt rekommendera ett besök på HouseKihiroba
alldeles intill Shibuya crossing. Ta hissen till tredje våningen och träd in i klockparadiset. Kanske inte mer GS och Seiko än andra, men ett enormt utbud av det mesta annat man kan tänka sig, begagnat el grått. Rekommenderas!
Angående kontanter så kan man säga att klockaffärer i Tokyo har sedelräknare och de används - flitigt.
köpte en DJ 126233 där förra året!
billigast worldwide!

super trevliga och grym service!
var inne där för mer än 2 år sen med och det är som på nakano broadway och alla andra bra japanska klockbutiker, trevlig stämning där man artigt tar fram allt man vill kolla å pröva utan problem.

kul grej är att det rätt ofta finns två priser på stålrolex hos gråisarna i japan
ett cash-only pris och ett kortpris!
cash är alltid lägst men det är ju inte så ofta man har mer än 100k sek i yen på sig
 

Rulle

Audemars
Är det inga handlare som accepterar banköverföring? Det känns som att det borde vara den absolut billigaste lösningen.

Mellanskillnaden äts väl upp ändå om du ska växla till JPY och även om man mot förmodan hittar någon som gör det billigare kan det kanske vara värt den lilla mellanskillnaden för att slippa bära omkring på 100 papp i kontanter?

Inget ifrågasättande, jag är bara genuint nyfiken på hur de ser på olika betalsätt och om det verkligen blir någon skillnad i slutändan om man väljer att handla i kontanter. :)
https://www.thewatchcompany.com/

hos dom kan man köra på banköverföring!
har stor fin butik i nakano,tokyo
 
  • Like
Reactions: HSK

bluetrain

Cartier
ni som har gjort business på plats i Japan. Hur fungerar det med betalning? Banköverföring, Paypal, kort eller cash?

Annat som är bra att veta?
 

Rulle

Audemars
ni som har gjort business på plats i Japan. Hur fungerar det med betalning? Banköverföring, Paypal, kort eller cash?

Annat som är bra att veta?
när jag var där senast, snart 2 år sedan så hade vissa gråhandlare ute i nakano två priser på sport rolex

ett lägre kontant pris och ett med kort.
sen finns där vissa som alltid tar mer om man betalar med kort.

jackroad har samma priser hur du än betalar.

Gillar Jackroad!

sen finns där en jätte bra gråis i shibuya som har ett butik som är lite svår att hitta.
ligger på andra våningen i ett hu på samma gata som mega donki ligger på men neråt mot shibuya crossing.

HOUSEKIHIROBA

har bra sortiment men som vanligt är sportstålet överprisat.

TTdj var dom billiga med när jag var där sist!

zenith är väldigt bra prisat hos dom även speedmasters.

under mina två resor dit så har dom varit billigast av alla med vanliga speedys som har korrekt garanti


men för att återgå till frågan så cash är oftast alltid bäst i japan men som utlänning så är iallafall jag tveksam till att springa runt med så mycket pengar.

brukar vara några procent till för att betala med kort.


sen kanske inte vissa vintagebutiker vill ta kort men det är en annan visa.
finns små små klockbutiker med beggade klockor lite här å var

finns bland annat några bra vintage butiker runt ueno vid ameyoko kvarteret.

om du står vid ueno station med näsan mot akihabara och går frammåt och har spåren på din högra sida så kommer du komma till en urfackhandels butik som även servar klockor!

dom brukar ha massor av tillbehör om man gillar att skruva men även nyservade lösa verk och tavlor till alltifrån omega
,Rolex och mer udda märken!
rätt rolig affär att besöka.


i samma kvarter har även quark( stor gråis) sitt Rolex museum som är det enda Rolex museet i världen med begagnade udda saker
allt ifrån galna guldisar till wn hel vägg med olika lådor

tror man barq får vara max 3 bwsökare samtidigt där.

skicka email till dom i god tid för ett besök, inte helt lätt att få en tid annars.
typ en hunka i inträde

man får en ipad och så har man med någon som kan berätta lite om sakerna.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
det kanske kan stämma!

har bara handlat lite elektronikprykar & klocktillbehör på yodabashi!!
men deras klockutbud i akihabara är rätt bra även i deras renodlade klockbutik i shinjuku
Butikerna är ju sköna på så sätt att det mesta redan är nedsatt 20-30% så man slipper pruta.
 
Topp