• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på klocka att köpa till morfar!

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Hej alla KS!

Skulle behöva er hjälp för att komma fram till en schysst ståldinka att köpa till min morfar (för min mormors pengar..[emoji38]) till julklapp. Max 8000 spänn.

Min mormor köpte en fin Victorinox med quartzverk men jag som klockintresserad känner att det vore roligare med något annat för pengarna, tex nån automatisk Certina, Seiko eller annat, har jag rätt?

Kraven är egentligen som följande:
•Läderband (viktigt)
•Stor tydlig urtavla (~42-44mm)
•Samt att den är lite "tuff" och sportig som mormor uttryckte sig
•Relativt lättillgänglig, så lilla mormor och jag inte behöver åka 70 mil till närmaste återförsäljare

Antar att det skulle vara ok att köpa en dinka med stålband som original också men att sedan komplettera med något passande armband i skinn.

Jag är övertygad att ni har massor av roliga förslag så tipsa gärna på! :)

Tack! :)

Teodor
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Hej! Denna är iofs "bara" 39m men bär större. Kostar 6500kr
4f3ba7ac71c9a124242d2673ce400065.jpg


Certina DS automatic, lycka till!
 

wadstroem

Cartier
Jag skulle säga antingen en Tissot Visodate, som ovanstående nämt, alternativt en Longines Conquest.

b130069.png


http://www.uret.se/longines-conquest-svart-stal-o41-mm-p-23057.html

Ca 7 000 kronor, 41 mm. Finns med vit urtavla aswell och ska gå att få med skinnband beroende på vart du köper.

Edit. Sen så finns det ju en annons här på forumet, en Certina Powermatic som jag är säker på att din morfar skulle tycka om.

https://klocksnack.se/threads/certina-ds-powermatic-80-125th-limited-edition.32504/
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Är själv inne på köpa denna klocka nångång:

152abe0b2ec20b9839d9abd4b91f8708.jpg
http://tapatalk.imageshack.com/

[IMG]http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/12/21/7db4ea85e97bc79cc779506882825233.jpg

16afeb05221073dcd89eb42ce984d0f2.jpg


fed98eee4fc4b57a95bcfc6ed905b466.jpg




5000spänn De flesta önskemålen stämmer :)
 

Galaxy

Rolex
Jag skulle köpt en Longines Conquest L3.677.4.58.6 som kan kompletteras med skinnband, kan hittas strax söder om 8'. I och för sig 41mm, men den känns sjukt prisvärd, och 1mm hit eller dit borde fungera! :)
l3.677.4.58.6.jpg
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Jag skulle köpt en Longines Conquest L3.677.4.58.6 som kan kompletteras med skinnband, kan hittas strax söder om 8'. I och för sig 41mm, men den känns sjukt prisvärd, och 1mm hit eller dit borde fungera! :)
l3.677.4.58.6.jpg

Den verkar vara populär och den är riktigt snygg! Absolut, 41mm är helt perfekt, var lite hård i min gräns från början.. :) Tack!:)
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Jag ska inte vara den som är den, men Victorinox har gjort några riktigt bra klockor. Vilken hade din mormor köpt? :)

Det kan jag absolut tänka mig! Känns som mycket gedigna klockor, och den hon köpte var riktigt snygg dessutom.

Jag vet ändå inte riktigt vad hon tänkte på för morfar är verkligen en sån som vill ha det enkelt, och den här är ju relativt "plottrig" på urtavlan (jämfört med enklare klockor), så tror det blir bra med något enklare även fast det säkert är en dunderklocka! :)

Lånad bild...
ImageUploadedByTapatalk1419189593.143919.jpg
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Sjysst morfar du verkar ha :). Har sett flera day date Certina härnpå forumet, har endast lånad bild. Både lite sportig och praktisk när morfar ska hålla ordning på tillvaron ;). Ca 7.500 tror jag.
229b2159f9c96654caf1932442a94f78.jpg
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Sjysst morfar du verkar ha :). Har sett flera day date Certina härnpå forumet, har endast lånad bild. Både lite sportig och praktisk när morfar ska hålla ordning på tillvaron ;). Ca 7.500 tror jag.
229b2159f9c96654caf1932442a94f78.jpg

Bra tips! Den var ruskigt snygg den med. Det blir svårt det här när alla kommer med så bra alternativ.[emoji1] Smart med daydate, det skulle säkert vara väldigt uppskattat i vardagen!
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Det kan jag absolut tänka mig! Känns som mycket gedigna klockor, och den hon köpte var riktigt snygg dessutom.

Jag vet ändå inte riktigt vad hon tänkte på för morfar är verkligen en sån som vill ha det enkelt, och den här är ju relativt "plottrig" på urtavlan (jämfört med enklare klockor), så tror det blir bra med något enklare även fast det säkert är en dunderklocka! :)

Lånad bild...
ImageUploadedByTapatalk1419189593.143919.jpg

Ja det är helt klart en bra klocka, men håller med om att den är alldeles för plottrig. Hade det inte varit för de synliga datumhjulen så hade den kunnat vara en riktig höjdare!

Jag har för övrigt en Certina som jag är väldigt nöjd med. Tror att MekMeks alternativ ovan håller hög klass för priset så jag röstar på den! :)
 
Topp