• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tips på klockor i Jade

Hej, tänkte att jag skulle försöka snylta lite på er klock-/stilgurus expertiser här på ks då jag själv saknar både klass och kunskap.

Jag har ett smycke i Jade med stort affektionsvärde för mig. Jag bär det rätt ofta så jag skulle vilja hitta en klocka som matchar. Tänker intuitivt att en klocka med Jade-tavla vore passande men hittar främst, för mig okända, kinesiska klockmärken med inte så förtroende ingivande hemsidor.

Jag föredrar automatklockor och siktar väl på något mellan 1000kr-3000kr ifall andrahandsvärdet är tveksamt. Handlar det om äkta jade/guld eller ett välkänt märke kan jag tänka mig att gå högre. Vet inte riktigt vad jade är värt, kanske nån har koll?

Kan väl vara svårt att hitta en jade-klocka utanför dressgenren, vilket inte gör något men plus ifall den inte är totalt fel i andra sammanhang.
48B75AB0-60BD-4734-8160-35E8942E3EED.jpeg

Smycke i jade med guldfäste och rött snöre.

Hej, tänkte att jag skulle försöka snylta lite på er klock-/stilgurus expertiser här på ks då jag själv saknar både klass och kunskap.

Jag har ett smycke i Jade med stort affektionsvärde för mig. Jag bär det rätt ofta så jag skulle vilja hitta en klocka som matchar. Tänker intuitivt att en klocka med Jade-tavla vore passande men hittar främst, för mig okända, kinesiska klockmärken med inte så förtroende ingivande hemsidor.

Jag föredrar automatklockor och siktar väl på något mellan 1000kr-3000kr ifall andrahandsvärdet är tveksamt. Handlar det om äkta jade/guld eller ett välkänt märke kan jag tänka mig att gå högre. Vet inte riktigt vad jade är värt, kanske nån har koll?

Kan väl vara svårt att hitta en jade-klocka utanför dressgenren, vilket inte gör något men plus ifall den inte är totalt fel i andra sammanhang.

Jade har förresten inget bra andrahandsvärde utanför Asien. De associationer som asiater har till jade anses väl mer vara gammalt skrock här hemma.

Du kanske skall skippa jade o nöja dig med en grön tavla. Det är ju däremot inte svårt att hitta. Leta rätt på en beg Seiko alpinist (Sarb 017) Den skulle matcha bra och är dessutom en alldeles utmärkt bra klocka till lite allt möjligt med 200meter wr och ett bra urverk. Kostar dock lite mer än angivet intervall men kan hålla en livstid om du sköter den. (Bild från nätet)
Seiko-SARB017-Watch-Review.jpg

Guld? Jade? Välkänt märke? Finns bara en modell... inga problem att köpa den under listpris :)

Screenshot_20211114_191958.jpg
Inte illa... mums. Tyvärr en bit över min bekvämlighetszon. Älskar Rolex men min expertis från mina 5hp i nationalekonomi säger att 30% av värdet på deras klockor och andra dyrare märken kommer från att folk har för mycket covidpengar över just nu så håller mig undan tills folk börjar rea ut dem vid nästa finanskris :p Finns ju iof få bättre saker att investera 100K+ i än klockor... frun är väl inte riktigt av samma åsikt, men så har hon ju inga hp i nationalekonomi heller hehe.

Du kanske skall skippa jade o nöja dig med en grön tavla. Det är ju däremot inte svårt att hitta. Leta rätt på en beg Seiko alpinist (Sarb 017) Den skulle matcha bra och är dessutom en alldeles utmärkt bra klocka till lite allt möjligt med 200meter wr och ett bra urverk. Kostar dock lite mer än angivet intervall men kan hålla en livstid om du sköter den. (Bild från nätet)
Seiko-SARB017-Watch-Review.jpg
Nej, är inte ett absolut måste om det inte är äkta jade... men tänkte det vore lite coolt med något lite annorlunda. Jag hör tyvärr lite till den skaran som hellre har något som sticker ut lite än objektivt är snyggare. Jo jag förstår att skämmas så det är tur att jag kan vara anonym i ett forum. :D

En Seiko kan jag absolut gå högre i pris för. Denna kan säkert vara ett alternativt. Perfekt med siffrorna i guld som matchar fästet. Skulle kanske föredragit en lite ljusare grön färg som är närmare smycket.

Tack för tips!

Nej, är inte ett absolut måste om det inte är äkta jade... men tänkte det vore lite coolt med något lite annorlunda. Jag hör tyvärr lite till den skaran som hellre har något som sticker ut lite än objektivt är snyggare. Jo jag förstår att skämmas så det är tur att jag kan vara anonym i ett forum. :D

En Seiko kan jag absolut gå högre i pris för. Denna kan säkert vara ett alternativt. Perfekt med siffrorna i guld som matchar fästet. Skulle kanske föredragit en lite ljusare grön färg som är närmare smycket.

Tack för tips!
Kolla in lite bilder på nätet så får du uppfattning om färgen. Jag har haft en själv en gång och skulle säga att den är lite ljusare än just den där bilden.

Behöver inte leta mer. Hur kan man slå detta från Aliexpress? 24k guld, safirglas, Schweitziskt urverk och samarbete med Vyacheron Consantin för bara 362$. :D
1636920226623.png

1636920270688.png

Leta 70-talsklockor. Då kan du säkert hitta nåt som är lite mer udda än det som tillverkas idag i den prisklassen.
Här är en Seiko 5 från 73 för inspiration. http://thevintageseiko.blogspot.com/2015/08/1973-vintage-seiko-5-6309-5840-jade.html
IMG_1252.jpeg
Väldigt spännande design på den👍 Vet tyvärr väldigt lite om vintage (och klockor överlag) så jag har varit lite rädd för så gamla klockor. Men för under 3000kr är det inte hela världen med ett dåligt köp. Ska definitivt kolla runt lite vad som finns.Tack o bock🙏

Precis nåt i den stilen jag haft i tankarna ursprungligen. Dvs mer annorlunda än snygg… precis som jag😁Känner dock inte alls till märket. Känner du till det bra? Skulle du ha lust att berätta lite om det?
Jag vet ingenting.
Blev nyfiken av din fråga och googlade.
Ska vara ett schweiziskt företag från La Chaux de Fonds.

Jag vet ingenting.
Blev nyfiken av din fråga och googlade.
Ska vara ett schweiziskt företag från La Chaux de Fonds.
Försökt kolla runt lite men hittar nästan inget om Alex Benlo. Kollade även upp de återförsäljare de angett men ingen hade nån av deras klockor. Tog tom kontakt med en men lät inte som om de alls säljer dem.
Enda jag hittat som ökade legitimiteten var att Martina Hingis verkar ha haft ett samarbete med dem 2016. De verkar dock endast haft råd med en kort fotosession för jag hittade inte så mycket mer än ett par bilder. Så jag tror jag håller mig långt borta från dem.

Senast ändrad:
Jade i sig behöver inte vara så jättedyrt, men bearbetade stentavlor brukar sitta i exklusiva ur och då är det helt andra priser. Dior har en för över 300k t ex, Piaget har en del fina vintageur med jadetavlor för stora pengar förmodligen. Hittade en Swatch som kanske skulle stilla suget för en nätt summa… ingen mekanisk, men swatch är vad det är.

Jade i sig behöver inte vara så jättedyrt, men bearbetade stentavlor brukar sitta i exklusiva ur och då är det helt andra priser. Dior har en för över 300k t ex, Piaget har en del fina vintageur med jadetavlor för stora pengar förmodligen. Hittade en Swatch som kanske skulle stilla suget för en nätt summa… ingen mekanisk, men swatch är vad det är.
Jo förstått att Jade varierar i värde från att vara i princip värdelöst till att vara långt dyrare än guld, beroende på typ och kvalitet.

Ska testa med swatchen och se om den kan hålla mig lugn en stund. Tack för tipset!

Swatchen kom idag, och vad ska vi säga… man ska nog ha väldigt god fantasi att ens föreställa sig att det vore jade 😄 Ser t.om. plastigare ut i verkligheten än på bild och urtavlan misstänker jag är ett färgat papper.

Så den är nog tyvärr inte en helt värdig kumpan till mitt smycke som följt med mig i över 30 år. Men roligaste med klockor är ju själva jakten och nu får jag ju jaga vidare.

Bilagor

• 7B916A28-0717-4CDB-A31D-EAFED856975C.jpeg
    7B916A28-0717-4CDB-A31D-EAFED856975C.jpeg
    541.5 KB · Visningar: 5
  • 30547E8A-C659-4602-96A3-7D8CF191352D.jpeg
    30547E8A-C659-4602-96A3-7D8CF191352D.jpeg
    548.5 KB · Visningar: 5
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp