• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på "Klocksemester"?

RosaCasio

Cartier
Jag och tjejen sitter lite och spånar på nästa semester och vart vi vill åka, som vanligt har man inte alla gånger samma smak på resmål men man måste ju kompromissa.

Nu till min fråga, Har ni några tips på platser som kan lämpa sig för en resa om man samtidigt är ute efter ett nytt klockköp?

Jag förstår att Schweiz nog är det solklara svaret men vi är nog mer sugna på en långresa till Kina eller Japan samt om tjejen får sin vilja igenom ( högst troligt) så ska sandstrand vara med i paketet.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Spontant Hong-Kong eller Dubai om du vill kunna göra en avstickare för sol och bad. I Dubai har du allt men från Hong-Kong får du resa en bit för sol och bad. Om det rent prismässigt är så bra vet jag dock inte.

Om ni kan tänka er något annat än Asien finns alltid Karibien eller typ Florida i Staterna.
 

Pleximannen

Cartier
Porsan skrev:
från Hong-Kong får du resa en bit för sol och bad. Om det rent prismässigt är så bra vet jag dock inte.

Listpriserna på Rolex ligger ca 10% under Sverige med nuvarande växelkurs. Sen kanske det finns aningen mer utrymme för prut än här hemma (?).
 

oskarponken

Panerai
Var på Cayman Island för tre år sedan. Då var klockpriserna riktigt bra men jag var fattig och sandstränderna fantastiska.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Hong-Kong eller kanske Macao.
Hotellet jag bodde på i Macao hade inte mindre än tre olika butiker som sålde Rolex :D
 

Oskar

Omega
I hong kong hittar du en rolex / tudor-butik var hundrade meter, så brist på den varan är det inte iaf
 

RosaCasio

Cartier
oskarponken skrev:
Var på Cayman Island för tre år sedan. Då var klockpriserna riktigt bra men jag var fattig och sandstränderna fantastiska.

Googlade lite på Cayman Island och de hade ju de flesta märkena där. Mot Sverige/Tyskland, vad skulle du säga att deras pris låg på?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Tips på "Klocksemester"?

Absolut Hong Kong. Det är som New York på crack. Streetwear/sneaker/mode-kulturen är mer utvecklad än i Japan, även om man inte kan tro det och de säljer alla roliga märken. Dessutom är HK den bästa korsningen mellan öst och väst, vilket gör allt väldigt lättillgängligt, samtidigt sim kulturen finns där. 1 timma utanför staden ligger Stanley, som har stränder och en oerhört vacker natur.

Jag har varit i både Tokio, Hong Kong, NY och Peking och HK är helt klart en favorit. Glöm inte göra lite efterforskningar innan du åker.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Tips på "Klocksemester"?

Macao är tillgängligt för en dagstur från Hong Kong om så önskas, men det är väldigt överskattat enligt mig.
 

RosaCasio

Cartier
Re: Tips på

yonsson skrev:
Absolut Hong Kong. Det är som New York på crack. Streetwear/sneaker/mode-kulturen är mer utvecklad än i Japan, även om man inte kan tro det och de säljer alla roliga märken. Dessutom är HK den bästa korsningen mellan öst och väst, vilket gör allt väldigt lättillgängligt, samtidigt sim kulturen finns där. 1 timma utanför staden ligger Stanley, som har stränder och en oerhört vacker natur.

Jag har varit i både Tokio, Hong Kong, NY och Peking och HK är helt klart en favorit. Glöm inte göra lite efterforskningar innan du åker.

Är sjukt sugen på HK ( Speciellt efter att ha läst Tai Pan förra sommaren) och om där finns möjlighet till strand bara en timme bort är det superbra. Vilka efterforskningar är det du tänker på?
 

oskarponken

Panerai
RosaCasio skrev:
oskarponken skrev:
Var på Cayman Island för tre år sedan. Då var klockpriserna riktigt bra men jag var fattig och sandstränderna fantastiska.

Googlade lite på Cayman Island och de hade ju de flesta märkena där. Mot Sverige/Tyskland, vad skulle du säga att deras pris låg på?

Detta var ganska tidigt efter att jag började intressera mig för klockor och jag vågar inte riktigt säga hur mycket billigare det var. Minns mest en butik där de verkligen hade allt från alla stora märken. Ska kolla med min bror om han minns bättre.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Tips på

RosaCasio skrev:
Är sjukt sugen på HK ( Speciellt efter att ha läst Tai Pan förra sommaren) och om där finns möjlighet till strand bara en timme bort är det superbra. Vilka efterforskningar är det du tänker på?

Hong Kong har väldigt mycket småbutiker som säljer limiterade sneakers och kläder. Dessa är ofta belägna i före detta kontorslandskap, eller varuhus som utifrån gatan inte ser mycket ut för världen. Om man däremot vet vart man ska, som exempelvis King Wah Center, så kan man hitta 5 våningar med massvis av små butiker som säljer sneakers som är så limiterade att de i princip är omöjliga att hitta någon annanstans. Den limiterade grejen är väldigt utbredd i Hong Kong oavsett vad det gäller. Att hitta just den där G-shocken, eller just de där sneakerserna tillhör kulturen. Men Hong Kong är en stad i ständig förändring och det som fanns där för några år sedan, finns där inte nödvändigtvis idag. Det innebär att man innan sin resa bör kolla upp de affärer man vill besöka. I närheten av de butikerna finns säkerligen massa andra butiker som man inte visste fanns. Det man inte ska glömma är att Hong Kong inte bör jämföras med fattiga ställen i Asien, där det säljs massa fake, utan i Hong Kong får man vad man ser. Självklart bör man ha koll på vad man köper, men man behöver inte ständigt vara orolig för att bli lurad, då försäljning av fake varor verkar straffas hårt.

Hong Kong är en förmögen stad som blomstrar, utan att för den delen bara bestå av Prada-butiker, eftersom streetwear-kulturen är stor.

För en shoppingtokig och trend-medveten/intresserad människa, är Hong Kong rena drömmen. Att de flesta (unga) pratar bra engelska och är väldigt hjälpsamma/trevliga är även det en klar fördel.

Det är nog inte många som kommer tro mig, men Hong Kong är i kubik vad Tokio utger sig för att vara.
 

RosaCasio

Cartier
Re: Tips på

yonsson skrev:
RosaCasio skrev:
Är sjukt sugen på HK ( Speciellt efter att ha läst Tai Pan förra sommaren) och om där finns möjlighet till strand bara en timme bort är det superbra. Vilka efterforskningar är det du tänker på?

Hong Kong har väldigt mycket småbutiker som säljer limiterade sneakers och kläder. Dessa är ofta belägna i före detta kontorslandskap, eller varuhus som utifrån gatan inte ser mycket ut för världen. Om man däremot vet vart man ska, som exempelvis King Wah Center, så kan man hitta 5 våningar med massvis av små butiker som säljer sneakers som är så limiterade att de i princip är omöjliga att hitta någon annanstans. Den limiterade grejen är väldigt utbredd i Hong Kong oavsett vad det gäller. Att hitta just den där G-shocken, eller just de där sneakerserna tillhör kulturen. Men Hong Kong är en stad i ständig förändring och det som fanns där för några år sedan, finns där inte nödvändigtvis idag. Det innebär att man innan sin resa bör kolla upp de affärer man vill besöka. I närheten av de butikerna finns säkerligen massa andra butiker som man inte visste fanns. Det man inte ska glömma är att Hong Kong inte bör jämföras med fattiga ställen i Asien, där det säljs massa fake, utan i Hong Kong får man vad man ser. Självklart bör man ha koll på vad man köper, men man behöver inte ständigt vara orolig för att bli lurad, då försäljning av fake varor verkar straffas hårt.

Hong Kong är en förmögen stad som blomstrar, utan att för den delen bara bestå av Prada-butiker, eftersom streetwear-kulturen är stor.

För en shoppingtokig och trend-medveten/intresserad människa, är Hong Kong rena drömmen. Att de flesta (unga) pratar bra engelska och är väldigt hjälpsamma/trevliga är även det en klar fördel.

Det är nog inte många som kommer tro mig, men Hong Kong är i kubik vad Tokio utger sig för att vara.


Har faktiskt lyckats rätt bra på att sälja in HK till tjejen, men vet du vilket väder det är i April?
Pallar liksom inte med monsunregn och luftfuktighet så man inte kan röra sig.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Ang Cayman Islands så vet jag inte hur priserna är på Rolex osv.
Men en bekant köpte en Tag Heuer Carrera som listar 27 000 på uret.se och lite till hos AD.
Han gav 17 på Cayman

Mvh
 

Helmeroni

Omega
2-Faktor
Har följdfråga här som den obildade idiot jag är :D
Är prisbilden generellt på klockor lägre i Asien eller är det vissa märken? Har t.ex. fått för mig att Tudor är billigt där nere och Seiko bara antar jag..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det finns självklart undantag, men utifrån mina erfarenheter är Sverige i princip alltid dyrast eftersom vi har 25% i moms.
 

RosaCasio

Cartier
Det var ett bra inlägg om HK men foto på lite väl dyra klockor för mig.

Är sjukt sugen på att dra dit nu och handla nästa "finklocka" och då gärna till ett billigare pris än här hemma.

Cayman har jag också kollat på men priserna för att resa dit var inte nådiga jämfört med HK.
 

SJ Smythe

Cartier
RosaCasio skrev:
oskarponken skrev:
Var på Cayman Island för tre år sedan. Då var klockpriserna riktigt bra men jag var fattig och sandstränderna fantastiska.

Googlade lite på Cayman Island och de hade ju de flesta märkena där. Mot Sverige/Tyskland, vad skulle du säga att deras pris låg på?

Även jag var där för 3 år sedan och var i klockköpartagen. Jag hade jämfört priserna innan i Florida och tyckte att det var ungefär samma pris där som på Grand Cayman så jag väntade med köp tills jag var på fastlandet igen. Insåg senare mitt misstag då sales tax på 6-7% tillkom i Florida men inget sånt på Grand Cayman.

Alltså: Listpris i USA minus sales tax är min uppfattning. Glöm inte pruta!
 

RosaCasio

Cartier
davhei skrev:
RosaCasio skrev:
oskarponken skrev:
Var på Cayman Island för tre år sedan. Då var klockpriserna riktigt bra men jag var fattig och sandstränderna fantastiska.

Googlade lite på Cayman Island och de hade ju de flesta märkena där. Mot Sverige/Tyskland, vad skulle du säga att deras pris låg på?

Även jag var där för 3 år sedan och var i klockköpartagen. Jag hade jämfört priserna innan i Florida och tyckte att det var ungefär samma pris där som på Grand Cayman så jag väntade med köp tills jag var på fastlandet igen. Insåg senare mitt misstag då sales tax på 6-7% tillkom i Florida men inget sånt på Grand Cayman.

Alltså: Listpris i USA minus sales tax är min uppfattning. Glöm inte pruta!

Tack så mycket. Det där med att de lägger på sales tax efteråt gjorde mig helt galen ibland i NY nu i höstas. Pruta gör jag alltid eftersom priset på en vara bestäms av köparen.
 

RosaCasio

Cartier
Bumpar denna eftersom jag fick så bra svar senast.

Det blir en liten weekendresa till Berlin i slutet av April istället, har ni några tips och trix om staden ?

Något bra ställe att köpa en dressare runt 20´
 
Topp