• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på klockverktygskit

Norken

Panerai
2-Faktor
Hej!

Som titeln antyder så är jag ute efter ett startkit av klockverktyg. Någon som har bra tips?

Tack!

//Nore
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Beror nog lite på vilken budget du har ? och vad du ska göra.
Tack. Har en del gamla klockor utan värde som skulle vara intressant att titta närmare på för att lära sig. Men mest kommer det nog användas för att byta band, korta länkar, öppna upp boett för att se verk. Dvs inget större finlir. Budget är i de lägre klasserna :)
 

Exxet

Rolex
Tack. Har en del gamla klockor utan värde som skulle vara intressant att titta närmare på för att lära sig. Men mest kommer det nog användas för att byta band, korta länkar, öppna upp boett för att se verk. Dvs inget större finlir. Budget är i de lägre klasserna :)
Okej, du kan ju titta på den här länken, i o f s inget jag skulle rekommendera, men vill man inte lägga ut så mycket blir det såna här kit.
https://www.tradera.com/item/1922/310073368/verktygsset-for-klockor-urmakeriverktyg-klockverktyg-
verktyg kan bli hur dyra som helst om man vill.
Eller sök på watch repair kit på Ebay
https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_nkw=watch+repair+kit&_sacat=0&LH_PrefLoc=3
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Tror vi kommit fram till tidigare att kiten på Tradera och Ebay generellt sätt har mycket låg kvalité. Visserligen finns det Bergeon kit för precis det du vill göra men då pratar vi helt annan prisklass.

Mina råd är:
  • Skippa kiten och köp verktygen vartefter du behöver dom. Cousins i England har låg frakt på mindre beställningar så det fungerar utmärkt att handla efter behov från dom
  • För känsliga jobb: Satsa på kvalité enbart
  • För mindre känsliga kan du kompromissa om du vill hålla kostnaden nere. Cousin har ”Value” alternativ som är vettigt prissatta och sannolikt betydligt bättre kvalité än vad som erbjuds på Tradera
Det finns ett par trådar om detta i denna forumdel där du kan få mer tips.
 
Senast ändrad:

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Jag håller principiellt med om citerat inlägg men om du är som jag och vill bilda dig en uppfattning om hur mycket klockmek du kommer att företa dig kan samma kit som jag köpt kanske räcka. Har med detta öppnat några ur och justerar länkar mm.
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/specialverktyg/verktygsset-for-klockor-p48331
Det är ju inga verktyg som kommer att nedärvas i flera kommande generationer men kanske funkar?
Tror vi kommit fram till tidigare att kiten på Tradera och Ebay generellt sätt har mycket låg kvalité. Visserligen finns det Bergeon kit för precis det du vill göra men då pratar vi helt annan prisklass.

Mina råd är:
  • Skippa kiten och köp verktygen vartefter du behöver dom. Cousins i England har låg frakt på mindre beställningar så det fungerar utmärkt att handla efter behov från dom
  • För känsliga jobb: Satsa på kvalité inbart
  • För mindre känsliga kan du kompromissa om du vill hålla kostnaden nere. Cousin har ”Value” alternativ som är vettigt prissatta och sannolikt betydligt bättre kvalité än vad som erbjuds på Tradera
Det finns ett par trådar om detta i denna forumdel där du kan få mer tips.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Jag håller principiellt med om citerat inlägg men om du är som jag och vill bilda dig en uppfattning om hur mycket klockmek du kommer att företa dig kan samma kit som jag köpt kanske räcka. Har med detta öppnat några ur och justerar länkar mm.
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/specialverktyg/verktygsset-for-klockor-p48331
Det är ju inga verktyg som kommer att nedärvas i flera kommande generationer men kanske funkar?

Det blev tillslut ett kit från Amazon i England men ska defenitivt kolla upp @Ville_W s tips också!
Klart, om man inte har någon tydligt mål framför sig kan det ju vara ide att gå på ett billigare kit för att känna sig fram. Blir man sen inspirerad att fortsätta är det ju inte värre än att byta upp sig efterhand.
 

Depp-Erik

Cartier
Kan passa på att kapa tråden lite...
Behöver korta länken på min speedy (vanlig stiftad länk, Omega 850), är inne på att köpa ett länkverktyg istället för att gå till urmakaren eftersom man lär behöva justera den igen. Jag har ett spring bar tool men tänker att man behöver någon hållare till länken? Vad ska man köpa? Verkar ju finnas grejer billigt på nätet och saker som ser precis likadana ut på Kjell för x3 priset.
 
Topp