• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tips på manuellt ”dress-ur”

Jimmy_Vegas

Basic
2-Faktor
Söker en klocka att bära vid lite finare tillfällen, det behöver inte vara ett dress-ur i lövtunt guld utan helt enkelt en elegant, hyfsat slimmad klocka. Vill ha ett manuellt urverk då jag tycker det kan vara trevligt och en del av att klä upp sig att vrida upp klockan medans man fuktar strupen lite lätt!

Så lite snabba kriterier:
Manuell
35-38mm
No-date
Prisklass ca. 5-15k begagnat

Har kollat en del på Nomos men vill veta vilka alternativ som finns där ute.

... och vill man inte ge sig in i vintage-djungeln på egen hand så kan jag tipsa om <reklam> Tidlösa Ur (utanför Uppsala). De har ett antal ur från några tusenlappar upp till 10k. Lite dyrare, men då vet man att det är äkta, de är helrenoverade, och kommer med 2 års garanti. </reklam> :)

Tack för alla svar! Känner mig inte riktigt redo för vintage ännu. Eller det är klart om man köper som du säger @pemlock från handlare med garanti känns det ju bättre.

@krockettröja Stowa har jag kikat på, främst deras Antea modell. Men Marine Classic ser trevlig ut den med.

Pingar in en expert, @yonsson - Finns det någon Grand Seiko som uppfyller kriterierna? :)

Senast ändrad:
En vintagedressare i guld får min spontana röst också. Supermysiga att plocka fram. Tröttnar du är den förmodligen lättsåld till samma peng också.

Våga! ☺️

Gärna något tunt. Bland moderna klockor så tycker jag Junghans gör fina ur i bauhaus still (sök Max Bill). Finns manuell referens också, men de flesta är automater.

Tack för alla svar! Känner mig inte riktigt redo för vintage ännu. Eller det är klart om man köper som du säger @pemlock från handlare med garanti känns det ju bättre.

@krockettröja Stowa har jag kikat på, främst deras Antea modell. Men Marine Classic ser trevlig ut den med.

Pingar in en expert, @yonsson - Finns det någon Grand Seiko som uppfyller kriterierna? :)
Vintage i så fall, men blir svårt med den budgeten i kombination med att slippa datum.

En vintage Piaget är väldigt fina klockor för rätt rimliga pengar. De flesta är dock 33mm men det finns en del lite större modeller såsom den här.

Tillbaka
Topp