• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på prisvärd (5-10k) dressad klocka

MrSnok

Breitling
Hej!

Detta blir min första post i detta forum och har precis fått upp ögonen för klockor. Ber därför i förväg om ursäkt om jag använder felaktiga ordval/termer. Som rubriken antyder skulle jag vilja be om tips på en dressad kostymklocka som mestadels ska användas på kontoret. Försöker punkta lite tankar jag har inför köpet:

*Får gärna vara begagnad (fint skick)
*5-10k SEK
*Stilren design (en referens skulle kunna vara Omega Seamaster 60/70-tal)
*Mekaniskt urverk (alltså ej quartz men både manuellt och automatiskt är okej)

Håller för övrigt på att spara till en mer påkostad klocka men detta får bli insteget till min kommande klocksamling! Hoppas jag ej missat något. Vill också passa på att tacka forumet för massa trevlig läsning!
 

Lalas

Cartier
Välkommen! Varför inte satsa på just en Seamaster 34mm. Du bör kunna hitta en i fint skick för kring 5000kr. Finns en lång rad modeller och färger och de är snygga på olika band. En toppenklocka att starta samlingen med!
 

MrSnok

Breitling
Tack allihop!

Hittade nu nedan för dryga 5k på chrono24 från Holland. Jag har mailat och frågat om tidsavvikelser, senast gjorda service och om de lämnar någon garanti då det ej framgår så mycket info i annonsen. Tycker ni att man borde kunna (våga) slå till?

http://www.chrono24.se/omega/seamaster--id4680115.htm

upload_2016-7-31_15-3-28.jpg

Grundinformation
Uppvridning Manuell uppvridning
Boettmaterial Stål
Material armband Läder
Skick 1 (mycket gott skick)
Kön Herrklocka/Unisex
Lokalisering Nederländerna, Den Haag
Pris 540 € (= 5 166 kr)
Tillgänglighet Kan levereras omedelbart
Kaliber
Uppvridning Manuell uppvridning
Boett
Boettmaterial Stål
Diameter 34 mm
Armband
Material armband Läder
 

MrSnok

Breitling
Ser nu att det inte står så mycket om säljaren som heter Ros Juweliers och hittar inte jättemycket när jag googlar (verkar dock finnas en fysisk butik). Kanske dumt att chansa.... Hittar fler för runt 8k i fint skick - är det för mycket? Känner mig inte helt säker på vad som är rätt.
 

Lalas

Cartier
Håll utkik på Köp och Sälj här, brukar även finnas en hel del Omega Vintage på tradera. Tycker 8k låter mycket...
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
varför inte en Omega piepan constellation? Dessa kan du få riktigt fina ex för inom din budget.
Annars har Longines några fina dressare som du kan få i nyskick inom din budget.
Lycka till med jakten!:)
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
En given (hehe... :rolleyes:) Och går ju att hitta fina ex under 10k även fast Chrono24 visar motsatsen, men det är ju C24...
67548-f9b55809e2d82da7231942722e34b968.jpg


sen så finns den ju även i stål som är några slantar billigare!
67958-89519300e98fc61d51ab7b0bc90476f7.jpg
 

MrSnok

Breitling
Tack för väldigt fin hjälp här - vilket engagemang. Jag gillar verkligen vintage Omega Seamaster och Constellation även om Nomos och Longines var riktigt eleganta de med! Som första klocka tror jag dock Omega blir bättre.

Nu är jag på högvarv vad gäller jagande av ett fint exemplar av en vintage-Omega :) Tipsa gärna om ni vet några fina ex :)

Skulle vilja veta vad ni tror om denna - https://www.chrono24.se/omega/omega...ite-dial-kaliber-601-anno-1967--id3703856.htm
Verkar det vara originaldelar?

Tack igen!
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
För att spinna vidare på Seiko-spåret har de ju hur många snygga dressare som helst inom din budget.

Mina favoriter är:
SARX019 med sin fantastiska emaljerade tavla;
S-SARX019_a_large.jpg


Samt SARB065 med sin otroliga sunburst-tavla (min bröllopsklocka när det blir av om några månader!);
S-sarb065_na_large.jpg


SARX'en ligger väl ny runt 6-7k ink moms, SARB'en mellan 4-6. Båda med bra mekaniska urverk, fantastisk finish och väldigt clean design.
 
image.jpeg
Hej!

Detta blir min första post i detta forum och har precis fått upp ögonen för klockor. Ber därför i förväg om ursäkt om jag använder felaktiga ordval/termer. Som rubriken antyder skulle jag vilja be om tips på en dressad kostymklocka som mestadels ska användas på kontoret. Försöker punkta lite tankar jag har inför köpet:

*Får gärna vara begagnad (fint skick)
*5-10k SEK
*Stilren design (en referens skulle kunna vara Omega Seamaster 60/70-tal)
*Mekaniskt urverk (alltså ej quartz men både manuellt och automatiskt är okej)

Håller för övrigt på att spara till en mer påkostad klocka men detta får bli insteget till min kommande klocksamling! Hoppas jag ej missat något. Vill också passa på att tacka forumet för massa trevlig läsning!

Tycker själv att min Omega från 1960 är förträfflig. Köp en sån :)
 

donnie

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Tack allihop!

Hittade nu nedan för dryga 5k på chrono24 från Holland. Jag har mailat och frågat om tidsavvikelser, senast gjorda service och om de lämnar någon garanti då det ej framgår så mycket info i annonsen. Tycker ni att man borde kunna (våga) slå till?

http://www.chrono24.se/omega/seamaster--id4680115.htm

upload_2016-7-31_15-3-28.jpg

Grundinformation
Uppvridning Manuell uppvridning
Boettmaterial Stål
Material armband Läder
Skick 1 (mycket gott skick)
Kön Herrklocka/Unisex
Lokalisering Nederländerna, Den Haag
Pris 540 € (= 5 166 kr)
Tillgänglighet Kan levereras omedelbart
Kaliber
Uppvridning Manuell uppvridning
Boett
Boettmaterial Stål
Diameter 34 mm
Armband
Material armband Läder
34mm är ju ruskigt litet
 

JohanHLM

Rolex
Grattis, bra val!
En dressad vintage Omega är enligt mig svårslaget inom budget.
Bjuder på en bild på min som inte är använd många dagar under sin livstid.
image.jpg
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Nu har jag OP redan handlat men skulle säga att vintage Longines hade varit ett bra val. Finns väldigt många modeller av snygga dressare, enkla trehandare.
 
Topp