• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på små dykare

Limpas

Cartier
Vad sägs om en Oris Artix GT midsize, 38 mm? Finns även med endast datum och som kronograf. :)

oris-artix-gt-day-date-black-dial-stainless-steel-mens-watch-735-7662-4154mb-12.jpg


(Bilden skamlöst lånad från googlebilder.)
Men det där är ju ingen dykare? :) Så fort man tar bort kravet på en dykare så finns det mycket klockor under 40 mm att välja på, det är just dykarna som är så förb***** stora.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Kommer ju nya aquas i augusti/ september. Ser mkt lovande ut. Dock några tusen från din budget.

Ser faktiskt riktigt bra ut.

Jo, det känns som att en Tudor Sub är det mer långsiktiga valet. Design som passar till allt och som man inte tröttnar på och troligtvis lagom storlek. Skulle absolut kunna tänka mig 76100 också, de verkar ligga i samma pris som 79090. Dock är det mycket utanför budget, så jag vet inte riktigt. Blir en lång väntan och måste ju stilla begäret :)

Någon kappsegling är det inte tal om (än så länge) utan endast cruising. Nedräkning är alltså overkill. Trevligt med en annan seglare förresten :) Den ska alltså tåla lite stryk och bad så är jag nöjd :) tänker mest att det är kul att ha en klocka som alltid kan vara med.

En black bay då?


EDIT:
Zodiac Seawolf Heritage 40mm?
Finns i flera färger.
ZO9250_main
 

Limpas

Cartier
En black bay då?


EDIT:
Zodiac Seawolf Heritage 40mm?
Finns i flera färger.
ZO9250_main
Black bay är snygg som bara den, men jag har fått för mig att den är bra mycket bulkigare och större än de äldre Tudor subbarna. Dessutom saknar den datum och det vill jag nog gärna ha. Ziodiacen sjunger tyvärr inte alls till mig rent utseendemässigt :(
Tycker mer om dom med stål faktiskt. Är lite annorlunda jämfört med alla miljarder sub hommager.
Dum fråga: vilka är det som är i stål och vad är de andra gjorda i? :)
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Black bay är snygg som bara den, men jag har fått för mig att den är bra mycket bulkigare och större än de äldre Tudor subbarna. Dessutom saknar den datum och det vill jag nog gärna ha. Ziodiacen sjunger tyvärr inte alls till mig rent utseendemässigt :(

Dum fråga: vilka är det som är i stål och vad är de andra gjorda i? :)
Syftade på bezeln =) Alla andra dykare har ju den svarta ringen. För mig personligen känns det som att alla försöker efterlikna Submarinern. Därför tycker jag den är lite roligare.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Tänkte väl det ;) Jag förstår vad du menar, men tyvärr är det många som ryker om man tänker så. Som vanligt så är väl det enda rätta att helt enkelt köpa sig en sub om man ska ha en dykare :)
Oris aquis tycker jag har lite "egen" design också. Du har ju även nya orisen, heritage dykaren som kommer. Om man klarar av siffrorna. Legend diver oxå men den är lite större om jag minns rätt.
 

PCB

Audemars
tycker en dykare ska ha lite "wristpresence" hellre på gänsen till för stor än för liten är mitt måtto när det gäller dykare...
har ca 17cm handled ,provade hyroconquest i både 39 och 41,och 41 blev det självklara valet ,trots de långa luggarna
tycker ofta att en dykare "trollar bort" lite av sin storlek jämnfört med andra klocktyper.
vill också slå ett slag för aquaracer, den nya modellen:
WAY2112.BA0910 tycker jag är ruggigt fin
Tag-heuer watch WAY2112.BA0910.jpg

 

Erik1

Patek
2-Faktor
image.jpg
Sinn 556a/i. Ingen vridning men annars alla dykar attribut som 200m WR, dykförlägning osv. 38.5mm diameter och kostar 10" ny, dra av någon/ några tusenlappar för beg. Beroende på skick.

Finns med vridning också men tycker inte att det passar modellen.
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
;););):D;):D:D:D;);)
image.jpg
Sinn 556a/i. Ingen vridning men annars alla dykar attribut som 200m WR, dykförlägning osv. 38.5mm diameter och kostar 10" ny, dra av någon/ några tusenlappar för beg. Beroende på skick.

Finns med vridning också men tycker inte att det passar modellen.
Känns inte sinn 556a/i lite tråkig som dykare? Den var väldigt väldigt ren i urtavlan men känns den inte lite tråkig om man jämnför med sinns andra dykare som innehar lite samma enkelhet men att det ändå händer lite i urtavlan?

Jag vill absolut inte trampa på någon öm tå nu. Utan jag jag gillar sinn
 

Limpas

Cartier
Oris aquis tycker jag har lite "egen" design också. Du har ju även nya orisen, heritage dykaren som kommer. Om man klarar av siffrorna. Legend diver oxå men den är lite större om jag minns rätt.
Siffrorna på heritagedykaren klarar jag inte av. LLD är snygg som få, men blir nog för stor då jag läst att den är lång lug to lug. Vill även ha länk :)
 

Limpas

Cartier
image.jpg
Sinn 556a/i. Ingen vridning men annars alla dykar attribut som 200m WR, dykförlägning osv. 38.5mm diameter och kostar 10" ny, dra av någon/ några tusenlappar för beg. Beroende på skick.

Finns med vridning också men tycker inte att det passar modellen.
;););):D;):D:D:D;);)
Känns inte sinn 556a/i lite tråkig som dykare? Den var väldigt väldigt ren i urtavlan men känns den inte lite tråkig om man jämnför med sinns andra dykare som innehar lite samma enkelhet men att det ändå händer lite i urtavlan?

Jag vill absolut inte trampa på någon öm tå nu. Utan jag jag gillar sinn
Har faktiskt en 556i som sitter på handleden i detta nu. Älskar den enkla tavlan med den djupa svärtan och storleken är perfekt. Dock saknar jag vridringen och skulle gärna se att något mer händer på tavlan ibland. Men jag överväger om jag kanske ska köpa mig ett original silikonband till den så blir den nog rätt bra som badklocka :)
 

Limpas

Cartier
tycker en dykare ska ha lite "wristpresence" hellre på gänsen till för stor än för liten är mitt måtto när det gäller dykare...
har ca 17cm handled ,provade hyroconquest i både 39 och 41,och 41 blev det självklara valet ,trots de långa luggarna
tycker ofta att en dykare "trollar bort" lite av sin storlek jämnfört med andra klocktyper.
vill också slå ett slag för aquaracer, den nya modellen:
WAY2112.BA0910 tycker jag är ruggigt fin
Tag-heuer watch WAY2112.BA0910.jpg
Den där var ju galet snygg. Gissar att det är svårt att hitta en sådan begagnad? Kul med designen som står på egna ben med stålvridring och kul med strukturerade/mönstrade tavlor.
 

PCB

Audemars
Den där var ju galet snygg. Gissar att det är svårt att hitta en sådan begagnad? Kul med designen som står på egna ben med stålvridring och kul med strukturerade/mönstrade tavlor.

tror den släpptes 2014 ,begagnade växer nog inte på träd ännu.
vet inte vad din budget är? men för runt 15k ny ,tycker jag den är ett fynd!
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Kommer att komma en ny aquaracer med keramisk ring i svart och med blå urtavla också :) (eller var det omvänt o_O
 

_jonte

Patek
tycker en dykare ska ha lite "wristpresence" hellre på gänsen till för stor än för liten är mitt måtto när det gäller dykare...
har ca 17cm handled ,provade hyroconquest i både 39 och 41,och 41 blev det självklara valet ,trots de långa luggarna
tycker ofta att en dykare "trollar bort" lite av sin storlek jämnfört med andra klocktyper.
vill också slå ett slag för aquaracer, den nya modellen:
WAY2112.BA0910 tycker jag är ruggigt fin
Tag-heuer watch WAY2112.BA0910.jpg
Håller med, de där är riktigt snygga!
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
En sinn U1? Kanske redan är föreslagen här? Den är ju dock stor.
Men Åh vad jag gillar den! Synd att jag precis har köpt mig en klocka.. Den är även kanske för stor för min handled :-/
 

Ale

Cartier
SBCM023, 38mm, evighetskalender, +-20spy, 10 års batteritid.


Sinn 104 - Sellita, rätt storlek, inte så dyr.
Vill inte vara den som är den, men kan vi inte sluta tipsa om Seikos? Förutom skx007 (själv nöjd ägare), sumo och nån till är ju alla gamla utgåvor som tillverkades i två år och numera omöjliga att få tag på. Såsom nämnda SBCM023 och deras flesta övriga modeller. Lite tröttsamt faktiskt.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Tycker även att Seiko öht borde sluta nämnas i alla sammanhang. Jag har själv en skx007 på armen just nu och det är helt fantastiskt mycket klocka för pengarna men det kan såklart ändå inte mäta sig med klockor i prislappen 5000 och uppåt, då väljer jag exempelvis mycket hellre Certina action Diver eller Longines Hydroconquest som är i en helt annan kvalitetsklass. Och det här säger jag med all kärlek till skx007.
 
  • Like
Reactions: PCB

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det har gått över två dygn. Köpt något eller? ;)
Vill inte vara den som är den, men kan vi inte sluta tipsa om Seikos? Förutom skx007 (själv nöjd ägare), sumo och nån till är ju alla gamla utgåvor som tillverkades i två år och numera omöjliga att få tag på. Såsom nämnda SBCM023 och deras flesta övriga modeller. Lite tröttsamt faktiskt.
Modellen är absolut inte omöjlig att hitta och den är dessutom ett bra kliv upp från skx007.
Vissa föredrar att gå in i butik och handla medan andra föredrar att få jaga lite. Fördelen med en ovanlig klocka är att man slipper se den på alla andra. Det höjer känslan av exklusivitet. SBCM023 tillverkades i rätt många år, men såldes bara i Asien, så det är därför den inte är vanlig i Europa. Den utgick dock 2011, så den är absolut inte omöjlig att hitta i bra skick. Klockvärlden är större än KS.

Tycker även att Seiko öht borde sluta nämnas i alla sammanhang. Jag har själv en skx007 på armen just nu och det är helt fantastiskt mycket klocka för pengarna men det kan såklart ändå inte mäta sig med klockor i prislappen 5000 och uppåt, då väljer jag exempelvis mycket hellre Certina action Diver eller Longines Hydroconquest som är i en helt annan kvalitetsklass. Och det här säger jag med all kärlek till skx007.
SEIKO nämns ofta för att de är väldigt prisvärda oavsett pris. Om du tycker att en skx007 är "fantastiskt mycket klocka för pengarna" så lär du säga samma om en mm300 för runt 20000kr om du jämför den med andra klockor i samma prisklass. Detsamma gäller exempelvis sumon. Det är därför de är så populära. Deal with it. :)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Det har gått över två dygn. Köpt något eller? ;)

Modellen är absolut inte omöjlig att hitta och den är dessutom ett bra kliv upp från skx007.
Vissa föredrar att gå in i butik och handla medan andra föredrar att få jaga lite. Fördelen med en ovanlig klocka är att man slipper se den på alla andra. Det höjer känslan av exklusivitet. SBCM023 tillverkades i rätt många år, men såldes bara i Asien, så det är därför den inte är vanlig i Europa. Den utgick dock 2011, så den är absolut inte omöjlig att hitta i bra skick. Klockvärlden är större än KS.


SEIKO nämns ofta för att de är väldigt prisvärda oavsett pris. Om du tycker att en skx007 är "fantastiskt mycket klocka för pengarna" så lär du säga samma om en mm300 för runt 20000kr om du jämför den med andra klockor i samma prisklass. Detsamma gäller exempelvis sumon. Det är därför de är så populära. Deal with it. :)
För att Seiko är prisvärda betyder det inte att Seiko är intressanta i alla priskategorier. Klockor måste jämföras i den budget de är relevanta i. Ska du köpa en klocka för säg 25000 kr är SKX007 ganska ointressant, för det är inte en sån klocka du vill ha.

Självklart subjektivt i vilka prisklasser Seiko som märke är intressant i så det blir ju en högst personlig åsikt, här känns iaf knappast SKX007 intressant.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
För att Seiko är prisvärda betyder det inte att Seiko är intressanta i alla priskategorier. Klockor måste jämföras i den budget de är relevanta i. Ska du köpa en klocka för säg 25000 kr är SKX007 ganska ointressant, för det är inte en sån klocka du vill ha.

Självklart subjektivt i vilka prisklasser Seiko som märke är intressant i så det blir ju en högst personlig åsikt, här känns iaf knappast SKX007 intressant.
Du kan ju inte ens se skillnad på en skx och en SBCM, så du ska nog vara tyst nu. :p

Ingen här har rekommenderat en skx007. Återkom när du ägt en SEIKO som listar 60000kr och klockor från andra märken i den prisklassen så kan vi diskutera SEIKO vs andra märken.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Du kan ju inte ens se skillnad på en skx och en SBCM, så du ska nog vara tyst nu. :p

Ingen här har rekommenderat en skx007. Återkom när du ägt en SEIKO som listar 60000kr och klockor från andra märken i den prisklassen så kan vi diskutera SEIKO vs andra märken.
Edit: Äh, troll ska inte matas :)
 
Senast ändrad:
Topp