• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på sommarjobb åt 17 årig klocknörd

Är den här posten dum och passar inte in här?

  • Ja, skaffa ett jobb på ICA som alla andra ungdomar

    Röster: 32 65.3%
  • Nej, den är helt okej

    Röster: 17 34.7%

  • Totala väljare
    49
Tjena!
Jag ska under den här sommaren sommarjobba och jag behöver hjälp! Största anledningen till att jag ska sommarjobba är för att den här klockhobbyn börjar göra ont i plånboken:( Men det är ju för jävla kul så nu blir det att jobba lite för det! Det jag undrar är om någon av er har något tips på sommarjobb som skulle passa någon som gillar kläder, klockor och fotografi. Har innan praoat på ICA och ansåg att det inte var särskilt stimulerande och därav är jag ute efter ett sommarjobb som är mer krävande. Om det är någon av er som har möjlighet att anställa mig så kan jag pma ett CV:)

Jag bor i Stockholms-trakten
 
Senast ändrad:

Oliver

Cartier
2-Faktor
De flesta butiker i stadskärnor brukar behöva extrapersonal under sommaren. Gå till några intressanta butiker med en välskrivet cv och försök att sälja in dig själv till butikschefen. Kom ihåg att klä dig anpassat till den butik du söker jobb hos. Tex, gå inte in till loake butiken med ett par slitna sneakers. :)

Kör hårt och lycka till :)
E7E4D841-C52B-48CC-9576-E4D5642B06B0.png
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
In på linkedin och connecta med alla vuxna du känner. Googla därefter rekryteringsfirmor och connecta sen med alla som jobbar på dessa företag. Se till att din profil är bra, och skriv därefter ett inlägg där du pushar för dina intressen och drivkrafter, be ödmjukt om hjälp att hitta ditt drömsommarjobb. Ungefär.

Om du har vuxna runt dig som kan posta samma sak i deras (förhoppningsvis) större nätverk så är det grymt.
 

LI0N

Panerai
Och även om Ica melodifestivalen är något du INTE vill göra så skriv inte med det. Kan uppfattas som lat.
Exakt, det låter lite drygt.
@lillobillo Som sommarjobbare kommer du med största sannolikhet att ha några tråkiga arbetsuppgifter så att skriva något som du absolut inte tänker göra kan nog få eventuella arbetsgivare att fundera två gånger! :)
 
In på linkedin och connecta med alla vuxna du känner. Googla därefter rekryteringsfirmor och connecta sen med alla som jobbar på dessa företag. Se till att din profil är bra, och skriv därefter ett inlägg där du pushar för dina intressen och drivkrafter, be ödmjukt om hjälp att hitta ditt drömsommarjobb. Ungefär.

Om du har vuxna runt dig som kan posta samma sak i deras (förhoppningsvis) större nätverk så är det grymt.
Tack för tipset! Trodde att linkedin endast var för de som är 18+. Ska absolut göra detta!
 
De flesta butiker i stadskärnor brukar behöva extrapersonal under sommaren. Gå till några intressanta butiker med en välskrivet cv och försök att sälja in dig själv till butikschefen. Kom ihåg att klä dig anpassat till den butik du söker jobb hos. Tex, gå inte in till loake butiken med ett par slitna sneakers. :)

Kör hårt och lycka till :)
E7E4D841-C52B-48CC-9576-E4D5642B06B0.png
Ska absolut kolla på detta!
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
In på linkedin och connecta med alla vuxna du känner. Googla därefter rekryteringsfirmor och connecta sen med alla som jobbar på dessa företag. Se till att din profil är bra, och skriv därefter ett inlägg där du pushar för dina intressen och drivkrafter, be ödmjukt om hjälp att hitta ditt drömsommarjobb. Ungefär.

Om du har vuxna runt dig som kan posta samma sak i deras (förhoppningsvis) större nätverk så är det grymt.

+1 på Linkedin. Gör en video där du visar hur engagerad du är (eller kan vara stundtals) och lägg upp. Du kommer garanterat nå genom massan och få erbjudanden som passar dig. :)
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Ring runt, besök eller maila de butiker där du kan tänka dig att jobba, jag gjorde det och fick jobb på en klockbutik relativt omgående när jag behövde ett extrajobb.

Rekommenderar att ringa eller besöka butikerna och höra efter, har du tur är butikschefen på plats och du får en snabb-intervju direkt. Det du saknar i erfarenhet kan du trycka på att du väger upp med intresse och kunskap, kassan och rutiner lär man sig enkelt ändå.
 

Veratio

Cartier
När jag var ung kunde man jobba inom vården som 17-åring, jag jobbade på psykisk långvård på den tiden. Är ju många år sedan, men på den tiden tjänade jag 30 % bättre än mina kompisar som jobbade som städare på olika ställen, på ICA, klippte gräs eller i kiosker. Plus att man hade möjlighet att jobba helger under läsåret sen.

Tror dock att man måste vara 18 nuförtiden.

Man ska inte vara så jäkla noga och bara söka det man vill ha, utan sök så mycket som möjligt så du får något. Att få in pengarna är viktigare och det har ingen som helst betydelse för ditt CV framöver ändå.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
När jag var ung kunde man jobba inom vården som 17-åring, jag jobbade på psykisk långvård på den tiden. Är ju många år sedan, men på den tiden tjänade jag 30 % bättre än mina kompisar som jobbade som städare på olika ställen, på ICA, klippte gräs eller i kiosker. Plus att man hade möjlighet att jobba helger under läsåret sen.

Tror dock att man måste vara 18 nuförtiden.

Man ska inte vara så jäkla noga och bara söka det man vill ha, utan sök så mycket som möjligt så du får något. Att få in pengarna är viktigare och det har ingen som helst betydelse för ditt CV framöver ändå.

Tvärtom, i det fall då jag har varit med och rekryterat studenter (från längre akademisk utbildning, både färdiga och till sommar- och praktiktjänster) så är arbetserfarenhet från tidig ålder en stor fördel. Detta är i princip oavsett från vad erfarenheten rör. Visar på framåtanda och i vissa fall på en prestigelöshet.

Jag (och säkert många andra) blir förvånade över kandidater som har gått raka vägen från gymnasie till högskola och därefter ut i arbetslivet utan erfarenhet. Så ta det jobb som finns och rygga ej för det TS antyder som skitjobb, man ska börja någonstans.
 

Veratio

Cartier
Tvärtom, i det fall då jag har varit med och rekryterat studenter (från längre akademisk utbildning, både färdiga och till sommar- och praktiktjänster) så är arbetserfarenhet från tidig ålder en stor fördel. Detta är i princip oavsett från vad erfarenheten rör. Visar på framåtanda och i vissa fall på en prestigelöshet.

Jag (och säkert många andra) blir förvånade över kandidater som har gått raka vägen från gymnasie till högskola och därefter ut i arbetslivet utan erfarenhet. Så ta det jobb som finns och rygga ej för det TS antyder som skitjobb, man ska börja någonstans.

Du ser! Saker och ting ändras. Nåväl, vi är iaf överens om att det är viktigt att jobba! :)
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Om en aspirant la upp en video på linkedin för att visa sitt engagemang så skulle ansökan hamna i min mentala papperskorg på en halv sekund. Konsultfasoner...

Då kanske han skulle få ett sommarjobb som ger honom lite möjligheter att köpa en fin klocka iallafall... ;)
Nej, seriöst, sticker man ut på ett positivt sätt får man jobb. Det är sen gammalt.
 

Lowe92

Cartier
Som någon skrev ovan är det inte helt svårt att få jobb som undersköterska/vårdbiträde även i ung ålder. Hör av dig till närmaste äldreboende eller hemtjänst-kontor om det är något som du kan tänka dig.
 

Uret

Cartier
När jag var ung kunde man jobba inom vården som 17-åring, jag jobbade på psykisk långvård på den tiden. Är ju många år sedan, men på den tiden tjänade jag 30 % bättre än mina kompisar som jobbade som städare på olika ställen, på ICA, klippte gräs eller i kiosker. Plus att man hade möjlighet att jobba helger under läsåret sen.

Tror dock att man måste vara 18 nuförtiden.

Man ska inte vara så jäkla noga och bara söka det man vill ha, utan sök så mycket som möjligt så du får något. Att få in pengarna är viktigare och det har ingen som helst betydelse för ditt CV framöver ändå.
Där måste jag dock rätta dig, då jag själv är egen företagare och vet högt uppsatta VDar plus min syster som är rekryterare så vet jag att de tycker det är jätte bra ifall den sökande har jobbat inom städbranschen eller städa på hotell då det visar lite vad för typ av karaktär personen är. Nu säger jag inte att det är en avgörande faktor men för ts så tror jag det definitivt är ett plus i kanten, hade de varit om personen sökt hos mig alla fall.
 

JesperO

Rolex
Slår ett slag för att jobba inom äldrevården - otroligt nyttigt och lärorikt. Man lär sig människovärde, ödmjukhet och riktig värme - ganska långt ifrån den ytliga hetsen i "vanliga" "livet" ...
och som tidigare sagt, möjlighet till jobb helger/långhelger finns där.
 
Ring runt, besök eller maila de butiker där du kan tänka dig att jobba, jag gjorde det och fick jobb på en klockbutik relativt omgående när jag behövde ett extrajobb.

Rekommenderar att ringa eller besöka butikerna och höra efter, har du tur är butikschefen på plats och du får en snabb-intervju direkt. Det du saknar i erfarenhet kan du trycka på att du väger upp med intresse och kunskap, kassan och rutiner lär man sig enkelt ändå.
Tack för tipset. Skulle du anse att det är till stor fördel att gå dit och fråga istället för att tex maila eller ringa?
 
+1 på Linkedin. Gör en video där du visar hur engagerad du är (eller kan vara stundtals) och lägg upp. Du kommer garanterat nå genom massan och få erbjudanden som passar dig. :)
Jag kommer bara o tänka på barneys anställnings video från how i met your mother:) Känns som att ödmjukhet är bättre än högljudhet. Jag har dock ingen aning så rätta mig gärna om jag har fel!
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Tack för tipset. Skulle du anse att det är till stor fördel att gå dit och fråga istället för att tex maila eller ringa?
Beror på, viktigaste är att gå dit när det är lugnt och de inte är stressade. Tex. En vardags förmiddag. Större butiker brukar generellt inte tycka om spontanansökningar i butik men mindre brukar inte vara något problem.

Fråga förutsättningslöst och var inte påstridig men ha med CV som du kan lämna ifrån sig :)
 
Beror på, viktigaste är att gå dit när det är lugnt och de inte är stressade. Tex. En vardags förmiddag. Större butiker brukar generellt inte tycka om spontanansökningar i butik men mindre brukar inte vara något problem.

Fråga förutsättningslöst och var inte påstridig men ha med CV som du kan lämna ifrån sig :)
Okej! Jag har fått intrycket att mindre butiker kan vara en roligare arbetsplats och lite mer "genuint", dock svårare att få jobb i pga lägre behov av anställda:/
 
Om en aspirant la upp en video på linkedin för att visa sitt engagemang så skulle ansökan hamna i min mentala papperskorg på en halv sekund. Konsultfasoner...
Känns lite som att en video är lite väl ambitiöst och att många rekryterare kan tycka att de är lite over kill. Frågan är om det är bättre att behålla lite integritet och få anställaren nyfiken eller helt och hållet stolt skryta i sitt CV om alla ens (inte för att jag har jätte många ) bedrifter och egenskaper
 
Topp