• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tips på verktyg för justering av länk

mackiee

Basic
2-Faktor
Mitt första inlägg på klocksnack! Jag har precis fått hem min första mekaniska (och automatiska) klocka. Det blev en Seiko SPB155, dvs en Baby Alpinist med grön urtavla och länk. Jag antar att det är friktionspinnar i den länken men är inte helt hundra, kan kanske vara "pin and collar"? I vilket fall så behöver jag nu inhandla verktyg för att dels kunna byta armband så enkelt och säkert som möjligt och även för att kunna justera den medföljande länken. Vilka grejer behöver man som nybörjare? Har sett att det finns som ett litet skruvstäd för att trycka ut/in pinnarna. Är det något man bör ha eller är det tillräckligt med ett bandstiftsverkyg med dubbelfunktion? Tar också gärna emot tips på var man bäst kan köpa dessa online. Billigt och bra är ju att föredra men om det är en omöjlig kombo så hellre dyrt och bra än billigt och dåligt... :)

Jag hade gått till en klockbutik för att justera länken, pin and collar är riktigt tråkigt att lirka med.

Köp dig en Bergeon 6767f
IMG_4999-scaled-1-1024x768.jpg

Eller en Bergeon 7825
Namnlosdesign_10_-min_1080x.png

Bergeon 7825 används för att ta loss länken från klockan.
Bergeon 6767 kan användas till både länkkortning och att ta loss länken från klockan.
Men 6767 kräver viss teknik för att hantera pin and collar. Det går men som nybörjare skulle jag inte göra det.
Betydligt smidigare är clas ohlson-varianten. Den kan du använda både för att ta isär och sätta ihop när du finjusterar mot slutet.
Jag har både clas ohlson-varianten, som jag dock aldrig använt, och Bergeons motsvarande variant.
Om jag skulle tipsa, köp denna.

Då klarar du pin and collar lekande lätt.
När du pressar tillbaka stiftet börjar du med att använda något med en större plan yta, som är hårt och inte halkigt. Dvs inte en tunn pinne eller liknande eftersom när du glider av stiftet kommer du att ha skapat ditt första märke på din nya klocka. Sen avslutar du med att pressa den sista lilla, lilla biten med verktyget för att finjustera pinnens läge i länken, så att den är noga centrerad (vilket inte är nödvändigt, men kommer att ge dig en bättre känsla rörande vad du just åstadkommit).

Det är inte svårt.

Seiko brukar köra pin and collar. Ett billigt kortningsverktyg från Claes Olssons funkar helt ok, men det går också att lösa med vilket enkelt bandstiftverktyg som helst egentligen, och nåt enkelt att knacka loss och tillbaka pinen med om man roas av att pilla lite själv. Är lite meck men jag har gjort det mängder med gånger utan vettiga verktyg och tycker det är rätt kul 😊 Tips är dock att hålla sig över en bricka, de små kragarna har en magisk förmåga att ramla iväg på golvet och försvinna i nåt svart hål. Va noga med att allt är centrerat bara, som nämnts ovan. Nån ggn har jag justerat länken på en Seiko Turtle där kragen sitter i ytterkant, och faktiskt fått kragen att lossna efter nån dag vilket ledde till att länken höll på att glida isär. Finns också gott om youtubevideos att kika på om man vill se hur det ser ut.

Tack för alla svaren! Efter att studerat länken lite närmare ser jag att det är vanliga friktionspinnar så jag satsar på ett bra bandstiftsverktyg som Bergeon 6767f eller 7767f. Vad är egentligen skillnaden mellan dessa förutom själva designen på greppytan och priset?

Tack för alla svaren! Efter att studerat länken lite närmare ser jag att det är vanliga friktionspinnar så jag satsar på ett bra bandstiftsverktyg som Bergeon 6767f eller 7767f. Vad är egentligen skillnaden mellan dessa förutom själva designen på greppytan och priset?
Ingen egentlig skillnad. Högre numret är senare utgåva.

Köp Clas Ohlsonvarianten, väldigt mycket enklare än bandstiftsverktyg. Det behövs ingen dyrare variant såvida du inte ska ändra länkar dagligen.

Tillbaka
Topp