• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på små dykare

Limpas

Cartier
Jag har kommit fram till att det är max 40 mm som gäller för min del och är därför på jakt efter en dykare i denna lite mindre storlek. Subben känns perfekt med sina 40 mm och jag tycker även om den utseendemässigt, men tyvärr är det inte ekonomiskt möjligt nu. Dessutom inte läge att spara till en klocka då annat är prioriterat. Prisgräns får därför bli 15k. Vill ha den på länk, men ser gärna att den gör sig bra på gummi också då det är grymt snyggt till sommaren. Har googlat runt men mest lyckats hitta udda tillverkare, och jag vet inte om det lockar så mycket.

Såhär långt har jag kommit:
- Longines HC 39mm
Jag var jäkligt sugen på den här först, men nu har jag tappat den helt. Tycker inte om arabiska siffror på tavlan, datumfönstret sitter för långt in på tavlan, vridringen är delvis slät och delvis räfflad (såna här designval stör mig!) och den känns inte 100% helt enkelt.

- Oris Aquis 40 mm
Denna skulle kunna funka, men jag är tveksam till utseendet. Tavlan har bra symmetri och datumet är placerat där det ska vara. Snygg vridring och lite udda boett. Dock är jag orolig för att den inte blir så allsidig och tror även att den blir för hög jämfört med diametern i 40 mm. Utseendet på länken känns inte heller 100%; den känns för bulkig och tjock på något vis och det är mycket detta som tar bort lite av allsidigheten tycker jag.

- Sinn EZM 3 (40 mm):
Hade det inte varit för de smala visarna, siffrorna på tavlan och det felplacerade datumet så hade det här varit ett grymt val då jag tycker om Sinn.

Jag har även funderat på att jaga efter en Tudor BB, men är rätt säker på att denna kommer kännas för stor och dessutom saknar den datum och är utanför budget. Även funderat på en Tudor Sub, men det känns mest som en nästan-Rolex och det är inte särskilt skoj. Tankar på det?

Finns det något annat som är värt att spana in <40mm eller får jag helt enkelt acceptera en större dykare eller ingen dykare alls?
 

JohannSebastian

Panerai
2-Faktor
Fast en Tudor Sub är ingen "nästan Rolex", det är ju kanske kusinen från landet men ändå en egen klocka tillverkad av Rolex och med många av Rolex positiva sidor. En 79090 kanske du kan landa för lite mer än 15, och då får du plexi som en bonus.

Om du inte villa ha europeiskt så tänker jag att Seiko el Orient borde ha 40 mm dykare. Variantfloran är ju ganska stor där, även om jag inte kan peka ut någon modell.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Breitling superocean heritage 38 mm
80ECC6DF-3DC7-49B9-9D5A-A2CCD73F9603_zpsznxce2cw.jpg
 
Senast ändrad:

Limpas

Cartier
Fast en Tudor Sub är ingen "nästan Rolex", det är ju kanske kusinen från landet men ändå en egen klocka tillverkad av Rolex och med många av Rolex positiva sidor. En 79090 kanske du kan landa för lite mer än 15, och då får du plexi som en bonus.

Om du inte villa ha europeiskt så tänker jag att Seiko el Orient borde ha 40 mm dykare. Variantfloran är ju ganska stor där, även om jag inte kan peka ut någon modell.
Hmm, ja du kanske har rätt. Men får man verkligen en för dryga 15? På C24 ligger alla norr om 20. Plexi vore dock mysigt, det gillar vi!
Breitling super ocean heritage 38 mm
80ECC6DF-3DC7-49B9-9D5A-A2CCD73F9603_zpsznxce2cw.jpg
Riktigt snygga och tycker om subsekunden. Dessa hade undgått mig. Aldrig övervägt en Breitling då jag trodde dessa var dyrare. Kommer de bara på mesh eller finns riktig länk?

Denna har jag spanat in, men det kan nästan omöjligt bli bra med 37 mm och 14,5 mm hög. Dessutom bred vridring så tavlan blir för liten.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Riktigt snygga och tycker om subsekunden. Dessa hade undgått mig. Aldrig övervägt en Breitling då jag trodde dessa var dyrare. Kommer de bara på mesh eller finns riktig länk?
Har faktiskt bara sett dem på mesh eller gummi. Just 38an dyker inte upp så ofta på begagnatmarknaden, men det finns ett par här på forumet.
 

Limpas

Cartier
Mesh på en dykare är ju stenhårt... frågan Clintan, han håller med!
1377011016_clint-nod.gif
Haha, säger Clintan det så är det väl bara hålla med och köpa en Bratte illa kvickt.
Såg inte den höjd/bredd symmetrin där..

Tudor har väl för övrigt en mini sub på typ 33mm men det kanske är lite väl litet.
Ja, dessa har jag sett någon gång men som du säger så blir det nog för litet istället. Synd att alla dykare ska vara så stora. En U1:a i 40 mm hade jag slagit till på direkt! Man är helt enkelt diskriminerad och utan rättigheter med tunna handleder i den här klockvärden :(
 

durutti

Cartier
Kanske Squale 50 Atmos kan vara något?
Klockan känns mindre än den specade storleken. Förmodligen beror det på att diametern på boetten är c:a 40mm och den greppvänliga vridringen är bara någon mm bredare.
squale_blue1.jpg

squale2012_14.jpg
 
Senast ändrad:

Limpas

Cartier
Kanske Squale Atmos 50 kan vara något?
Klockan känns mindre än den specade storleken. Förmodligen beror det på att diametern på boetten är c:a 40mm och den greppvänliga vridringen är bara någon mm bredare.
squale_blue1.jpg
Ja, de är snygga och man har hört mycket gott om Squale. Dock lite samma sak där, finns väl endast mesh och ingen "riktig" länk? Squale verkar ju annars vara prisvärda. Hur är kvalitén?
 

durutti

Cartier
Det som är utmärkande för Squale är väl dubbelsidig AR. Glaset syns nästan inte alls. Annars är väl kvaliten som på alla andra klockor i den prisklassen.. Mesh-bandet är riktigt välgjort och skönt att bära.
 

Limpas

Cartier
Det som är utmärkande för Squale är väl dubbelsidig AR. Glaset syns nästan inte alls. Annars är väl kvaliten som på alla andra klockor i den prisklassen.. Mesh-bandet är riktigt välgjort och skönt att bära.
Kollade in hemsidan och de är ju riktigt snygga iallafall. Gissar att de inte finns att prova någonstans? Bärs de mycket mindre än 42 mm? Jämförbar med SKX kanske? 007an kan jag nämligen ha eftersom den är så kort lug to lug :)
 

_jonte

Patek
Luskade rätt på denna:
zenith21.jpg


Kan det vara något att ha? Någon som rent av har en kanske? Något klena visare kanske, men annars tickar den många boxar. Ska vara 39 mm.
Har haft en sån. Jättefin klocka och boetten är ganska tunn och nätt. Men länken känns alldeles för tjock och klumpig till klockan, så den fick gå rätt fort pga det.
 

Limpas

Cartier
Har haft en sån. Jättefin klocka och boetten är ganska tunn och nätt. Men länken känns alldeles för tjock och klumpig till klockan, så den fick gå rätt fort pga det.
Tack för input! Ja, länken ser ganska klumpig ut nu när du säger det. Det var ju lite synd, men man kanske ändå skulle våga prova den om man skulle springa på en någon gång :)
 

frere

Audemars
2-Faktor
Sinn EZM3F? I princip samma som vanliga ezm3, men utan siffrorna på tavlan. En nackdel är dock att datumet är vitt och därför syns mer. Jag håller med om att placeringen inte är någon hit, men åtminstone med röda siffror tänker man knappt på det när klockan är på armen. Vete sjutton om den känns så mycket mindre än en 41 mm omega smp på armen dock, trots mindre tavla och mindre angivet mått. Kanske lite kortare, pga de nedåtvinklade bandhornen. Känns större än en tudor sub iaf, iom att den är tjockare. Men mindre än skx.
 

KMS

Rolex
Har också vart här o harvat i jakten på den perfekta dykaren!:)
Snöa inte in enbart på diametern är mitt råd. Funkar bara i teorin.
Klockor bär olika, sen får ju dykare vara stora och lite tooliga också.
Har testat både 40 mm Aquis o 43 mm Aquis och båda funkar faktiskt på mina 16.5 cm handleder.
Har haft en Orange Monster och den funkar också bra trots sin diameter. Så prova klockor är nog rätt väg att gå.:)
Som du säkert redan vet är det både höjden, bandhorn till bandhorn måttet och bandhornens utformning som påverkar bärbarheten.

Annars så borde du kunna fiska upp en SMP för 15k.

Själv kör jag en AquaTerra som badklocka.:)
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
2 japanska alternativ.

Seiko skx013 med sina 37mm
seiko-skx013.jpg

Och min favorit bland de mindre japanarna.
Citizen ny2300 som är 38.5 mm (brukar stå 41 men det är inkl den skyddade kronan)
ny2300-09l-1.jpg
 

Limpas

Cartier
Sinn EZM3F? I princip samma som vanliga ezm3, men utan siffrorna på tavlan. En nackdel är dock att datumet är vitt och därför syns mer. Jag håller med om att placeringen inte är någon hit, men åtminstone med röda siffror tänker man knappt på det när klockan är på armen. Vete sjutton om den känns så mycket mindre än en 41 mm omega smp på armen dock, trots mindre tavla och mindre angivet mått. Kanske lite kortare, pga de nedåtvinklade bandhornen. Känns större än en tudor sub iaf, iom att den är tjockare. Men mindre än skx.
Denna hade jag missat totalt! Den är ju precis som en EZM3, fast utan det jag inte tycker om :) Tycker det var bättre med vitt datum, men placeringen är ju något man skulle störa sig på tror jag. Antigen ska det vara kl 3 eller kl 6 i mitt tycke. Allt annat blir osymmetriskt. Den tål att tänkas på, men som du säger så blir den storleksmässigt säkert på gränsen iallafall. Dock roligare än en SMP känner jag. Man kanske ska titta in hos Eriksons och prova en om de har den där.
Har också vart här o harvat i jakten på den perfekta dykaren!:)
Snöa inte in enbart på diametern är mitt råd. Funkar bara i teorin.
Klockor bär olika, sen får ju dykare vara stora och lite tooliga också.
Har testat både 40 mm Aquis o 43 mm Aquis och båda funkar faktiskt på mina 16.5 cm handleder.
Har haft en Orange Monster och den funkar också bra trots sin diameter. Så prova klockor är nog rätt väg att gå.:)
Som du säkert redan vet är det både höjden, bandhorn till bandhorn måttet och bandhornens utformning som påverkar bärbarheten.

Annars så borde du kunna fiska upp en SMP för 15k.

Själv kör jag en AquaTerra som badklocka.:)
Mjo, det är som du säger. En 41mm eller tom 42mm kan funka om de är rätt utformade, men det är inte bara hur de sitter på armen heller å andra sidan. Jag tycker det är viktigt att det ser proportioneligt ut och tycker att de klockor jag provat som är 41-42 ser för stora ut på armen helt enkelt. Det har nog mycket att göra med storlek på handen. Det bästa är ju att prova alla klockor man tycker om utseendemässigt, men det blir ett jäkla jobb så jag tänkte börja i den här änden istället och försöka bena ut vettiga alternativ på storlek. Hittar jag inget så får jag väl prova, prova, prova tills jag hittar en som funkar även om den är över 40 mm. OM är ju känd för att vara kort lug to lug, så den kan ju funka ur den aspekten. Samtidigt är den väldigt hög och för toolig för att funka som vardagsklocka som denna är tänkt.

Sitter faktiskt på en 2234.50, som jag trodde skulle bli helt perfekt, men jag har inte riktigt kommit överens med den. Vet inte om det kanske kan ha att göra med den tvåfärgade vridringen och dess tjocka siffror som får klockan att se större ut. GMT-modulen gör den ju även något tjockare än 2254.50, om än marginellt.
2 japanska alternativ.

Seiko skx013 med sina 37mm
seiko-skx013.jpg

Och min favorit bland de mindre japanarna.
Citizen ny2300 som är 38.5 mm (brukar stå 41 men det är inkl den skyddade kronan)
ny2300-09l-1.jpg
SKX013 går bort för att den är för billig helt enkelt. Vill ha snäppet bättre som vardagsklocka, och har redan en SKX007 som kan bäras "utanför kontorstid" . Storleken på den har jag inget större problem med.

NY2300 har jag faktiskt kollat på att köpa in som badbeater, just den där pepsin. Så den kan mycket väl komma att inhandlas, men nu är jag på jakt på något som funkar bättre till vardags och är lite mer allround. Gärna snäppet bättre kvalitetsmässigt också.
Men jag tackar för tipsen :)
 

Limpas

Cartier
Kollade vidare på EZM3F. Den har även nedräknande vridring, vilket säkert är mer/lika användbart som traditionell. Dock synd att de inte verkar ha något integrerat silikondband till den, det hade varit helt underbart!
 

Limpas

Cartier
Var inne på Aquaracer ett tag för länge sedan, men så fort man började googla och läsa här på KS så fick Tag bara massa skit överallt. Visst, man ska inte påverkas, men det gör man och det måste ju finnas någon grund till det. Annars kan jag tycka de är rätt snygga, speciellt den klassiska Aquaracern med runda index. Dock vet jag inte om de är så prisvärda, kanske begagnat då, men det känns som att andra märken lockar mer mycket på grund av all dynga som kastas på märket.
 

frere

Audemars
2-Faktor

Limpas

Cartier
Tror detta funkar?
http://www.pointoftime.de/article_252_357_silikonarmband-mit-gehaeuseintegration-.htm
Kan återkomma i tråden med wristshots på både ezm3 och 2234.50, klart att du ska ha en sinn:)
Jo, det till EZM3 borde funka men fanns inte under "Configure your watch" på sinn.de. En sådan med länk och silikon så är sommaren räddad. Dock blir frågan; är det en dykare eller en flygare? Sinn skriver pilotklocka, men det är ju mycket dykare över den med Argonfyllning osv. Lite hybrid alltså... Vet dock inte vad jag tycker om att kronan är på vänstersidan, det känns lite underligt :) En sinn är ju roligare än SMP förstås!

Bilder skulle vara mycket uppskattat :)
 

Limpas

Cartier
Varför inte en Omega seamaster diver? Finns i 38 mm, kanske går att hitta beggat runt 15k?
Skelettvisarna på SMP faller mig inte i smaken, dessutom alldeles för vanlig vilket gör den lite trist även om det är fina klockor. Ska det vara SMP så är det de äldre med svärdvisarna som gäller tycker jag :)
 
Topp