• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på vintagebutiker IRL

MAK

Friends of KS
Göteborg:
Mariaplans UR, säljer genomgångar och servade vintage till en rimlig peng. Mest dressade ur, Certina och en o annan Omega. Han har även servat några av mina "vrak" för en rimlig peng.

Finns även 2 handlare i neränden av Linnégatan nära järntorget. Dessa 2 har jag ingen erfarenhet från, dock har de endel roligt mögligt i skylten.

Edit:
Mariaplans Ur ger ett halvårs garanti på de vintage han säljer.
 

OBRKV

Cartier
Kaplans i Stockholm har väl en hel del i sitt "showroom" på biblioteksgatan om jag inte minns fel..?
Sen har ju Herr Judit börjat lite med klockor på senare tid..
 

_jonte

Patek
Re: Sv: Tips på vintagebutiker IRL

MAK skrev:
Göteborg:
Finns även 2 handlare i neränden av Linnégatan nära järntorget. Dessa 2 har jag ingen erfarenhet från, dock har de endel roligt mögligt i skylten.
Har varit inne på en av dessa, den som ligger ett par trappsteg ned. Har en hel fina gamla ur, men sviiiiiindyrt som bara fan. Synd!
Ska kolla in de andra vid Mariaplan, tackar för tipsen.
 

Icaras

Rolex
Kanske inte direkt någon butik men kan ju alltid tipsa om Södra Esplanadens loppis i Lund som smälls upp varje lördag under hela sommaren. Har sett en hel del klockor där men eftersom klockintresset är nytt så har det inte blivit något köp :(
Är säker på att flera här på KS smyger runt redan vid 7 på morgonen för att fynda dyrgriparna...
 

SJ Smythe

Cartier
För den som rör sig i Amsterdam finns Amsterdam Vintage Watches på Singel 414. Har varit där inne och klämt några gånger och det brukar alltid finns lite intressanta prylar inne. Finns en websida med.
 

forzacaroline

Breitling
Med reservation för att jag inte är någon expert: I Malmö finns Antikurmakaren (som egentligen heter Per Ekelund). Han håller till på Davidshallstorg 8, och säljer/köper samt reparerar äldre klockor av olika slag. Ett rätt så roligt ställe, väl värt ett besök. Öppet torsdagar och fredagar. Bakom disken hänger ett åldrat urmakargäng som gärna diskuterar armbandsur, märken och trender. Vill man komma i kontakt med Per går det också bra att mejla [email protected]. Rekommenderar ett besök!
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Med reservation för att jag inte är någon expert: I Malmö finns Antikurmakaren (som egentligen heter Per Ekelund). Han håller till på Davidshallstorg 8, och säljer/köper samt reparerar äldre klockor av olika slag. Ett rätt så roligt ställe, väl värt ett besök. Öppet torsdagar och fredagar. Bakom disken hänger ett åldrat urmakargäng som gärna diskuterar armbandsur, märken och trender. Vill man komma i kontakt med Per går det också bra att mejla [email protected]. Rekommenderar ett besök!

Var inne där en gång och det är ett speciellt ställe, verkade vara typ dagis för klockintresserade. De bjöd på kaffe och snackade gött. Mkt trevligt.
 
I stockholm vid odenplan finns "gamla klockor" en liten charmig butik med en lika charmig tysk(?)-brytande herre som har en hel del skoj!
Väl värt ett besök, har iof bara varit där en gång vid mitt senaste sthlm besök men det var värt att trask ända från söder :p http://gamlaklockor.se/

Jag jobbade vid odenplan i rätt många år, jag kan hålla med om att Gamla klockor finns, men om det är så bra det vet jag inte. Det är mest väggur, och de armbandsur som finns är hiskeligt dyra. Enligt min åsikt förstås.
 
Jag jobbade vid odenplan i rätt många år, jag kan hålla med om att Gamla klockor finns, men om det är så bra det vet jag inte. Det är mest väggur, och de armbandsur som finns är hiskeligt dyra. Enligt min åsikt förstås.
Mja jag tyckte det kändes som marknadsenliga priser. Sant med mycket väggur men frågar man så har han. Frågade om kronografer och han langade upp ett par lådor. Lika så när min polare frågade om omega
 

Vonlind

Panerai
Jag jobbade vid odenplan i rätt många år, jag kan hålla med om att Gamla klockor finns, men om det är så bra det vet jag inte. Det är mest väggur, och de armbandsur som finns är hiskeligt dyra. Enligt min åsikt förstås.


Måste instämma, var inne och klämde på några Heuers, Omegor, Rolex, mycket fina saker. Men tysken värderar helt åt helvete.
 

DrDre

Patek
För den som gillar 60-70-tals racingdesign, så är nog Mackmakeriet i Jönköping bland de bästa ställena att tråla på. Han brukar väl ha ca 50-80 stycken väldigt fina och spännande modeller. Via bekantas bekanta har jag träffat ägaren några gånger för väldigt länge sedan och han verkar seriös.

http://www.mackmakeriet.se/klockor.html
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Har inte handlat av BesoUr men har fått hjälp av Bertil via telefon, obehagligt bra koll, nästan lika bra koll som China :D
Har besökt butiken lite flyktigt, fanns en hel del skoj att titta på då, kan även rekommendera de andra butikerna som ligger i samma "hall". För er som är intresserade av gamla Omegor så var det en handlare (en trappa upp jämte fiket) som hade ett 20-tal skulle jag gissa på. Priserna var sådär men utbudet desto bättre.

Kan verkligen rekommendera att ta en sväng runt Haga också, fanns en del roliga butiker med gammalt mögel till hyffsade priser.
 
Har inte handlat av BesoUr men har fått hjälp av Bertil via telefon, obehagligt bra koll, nästan lika bra koll som China :D
Har besökt butiken lite flyktigt, fanns en hel del skoj att titta på då, kan även rekommendera de andra butikerna som ligger i samma "hall". För er som är intresserade av gamla Omegor så var det en handlare (en trappa upp jämte fiket) som hade ett 20-tal skulle jag gissa på. Priserna var sådär men utbudet desto bättre.

Kan verkligen rekommendera att ta en sväng runt Haga också, fanns en del roliga butiker med gammalt mögel till hyffsade priser.

Instämmer med allt! Nedanför haga vid järntorget är där även en antikhandlare med mycket klockor samt där är ett urmakeri typ bredvid!
 

Dagoberg

Omega
Henning Mührer på Klockor antik, Roslagsgatan 22 är helt ok. När jag behövde en boett till mitt gesällprov så plockade han fram en fin i silver, gratis 8O). Har även köpt ett fint Minutrepeterverk, möjligen Patek, utav honom till mycket bra pris.
Har känt honom i närmare 20 år nu, tittar in när jag har vägarna förbi för en pratstund 8O)
 
Henning Mührer på Klockor antik, Roslagsgatan 22 är helt ok. När jag behövde en boett till mitt gesällprov så plockade han fram en fin i silver, gratis 8O). Har även köpt ett fint Minutrepeterverk, möjligen Patek, utav honom till mycket bra pris.
Har känt honom i närmare 20 år nu, tittar in när jag har vägarna förbi för en pratstund 8O)

Det är samma som "gamla klockor" :)
 
Topp