• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips till "nybörjare"

nöt

Vacheron
2-Faktor
Finns det fler seiko modeller som endast säljs i Japan? Skulle vara lite kul med en sån, finns prospex serien i någon dressad variant? Prospex är mer påkostade seikos om jag förstått rätt?
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Finns det fler seiko modeller som endast säljs i Japan? Skulle vara lite kul med en sån, finns prospex serien i någon dressad variant? Prospex är mer påkostade seikos om jag förstått rätt?
Prospex är en linje som man kan säga är Seikos funktionsklockor, Professionella/premiumdykarur, m.m. Men även Sumo och Shogun som är lite mindre påkostade och är ej professionella dykarur men fortfarande av mycket bra kvalitet.

För dressiga ur i den prisklass du söker i har SARB-serien mycket trevligt.
 

Knight

Cartier
Du råkar inte veta någon rolig seiko som är billigare i Japan? Har en kollega som ska dit.

Vågar påstå att i princip alla seikomodeller är billigare i Japan. Köpte själv en i Tokyo för några år sedan. Kombinationen av home turf och ett enormt utbud (finns hur många återförsäljare som helst) leder till pressade priser och reor.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Hur är Bulova? Funderar på att köpa en sån. Longines känns bara som en kompromiss för vad jag egentligen vill ha.
 

Carlton

Cartier
Tjäääna. Hängt här länge?

Då TS skriver att han inte vill förlora pengar och redan verkar vara inne på att inte behålla klockan för all framtid, hur tänker ni som framhåller ett nyköp framför begagnat?

Eftersom TS trevande sa att detta förmodligen bara var en inkörsport fick jag blodsmak och ville ge han tips ur en annan synvinkel. Var i höstas i samma situation själv så tycker mig ändå ha lite erfarenhet i frågan och vill inte att TS ska begå ett, vad jag anser nu i efterhand, misstag och köpa för att flippa med sin första klocka.

Sen utgår jag självfallet från att TS endast tar min och andras åsikter i beaktning, men i slutändan känner efter vad som känns bäst själv.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
eller är det så att man köper en ny "första" klocka som man behåller för all framtid? Brukar man behålla första klockan?
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Får tydligen inte göra en tråd i köpforumet så skriver här. Någon som vill byta en klocka 7-8k klassen mot en Svart Iphone 5s? Kan lägga lite pengar mella vid rött klocka.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Sett några snygga Seiko SARB nu. Vart kan man hitta dom? och kan någon förklara vad SARB är, skillnaden mot vanliga serien?
 

Rivalen

Rolex
Om man skall köpa en klocka för ca 8 tusen, så är jag förvånad att det finns så många som så bestämt avråder från en quartzare?
8k skall väl ställas i relation till 1500-2500 i service var 6-7 år på en klocka som knappast kommer att ha en enorm om ens stabil värdeökning.

Jag skulle tycka att 15-20k = Speedmaster professional, Rolex Datejust etc, då är resonemanget att det är klokare att gå mot en automat befogat, men för en klocka på 8k, så är en quartz Omega inget negativt - kan vara ett klokt val tycker jag - en perfekt beater.
 

Rivalen

Rolex
Skall du absolut ta en automatare så titta på Certina Action Diver. Då får du pengar över kanske till både första och andra servicen. Finns i många varianter stål och Titan.

34233477-QMCLv.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
har inte läst igenom hela tråden, men måste också nämna alla trevliga vintagekronografer. Sök på valjoux på ebay och kolla in vintageavdelningen här på K&S för inspiration. Mycket kul som ryms inom budgeten 8000:- för klocka + service.

(Jag tror att gör du ett vettigt val, så ska det inte vara något problem att få tillbaka större delen av pengarna vid försäljning)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Om man skall köpa en klocka för ca 8 tusen, så är jag förvånad att det finns så många som så bestämt avråder från en quartzare?
8k skall väl ställas i relation till 1500-2500 i service var 6-7 år på en klocka som knappast kommer att ha en enorm om ens stabil värdeökning.

Jag skulle tycka att 15-20k = Speedmaster professional, Rolex Datejust etc, då är resonemanget att det är klokare att gå mot en automat befogat, men för en klocka på 8k, så är en quartz Omega inget negativt - kan vara ett klokt val tycker jag - en perfekt beater.
Bra formulerat, faktum är att en quartz i många fall kan vara ett bättre val än en mekanisk, mycket beroende på hur man förhåller sig till klockor. (Det är ju i regel klocknördar som i allmänhet har mest glädje av att en klocka är mekanisk, sen spelar prisklassen mindre roll för min del i det fallet)
 

Kapten

Omega
7ydyqese.jpg

Longines conquest är i mitt tycke snyggaste klockan i det prissegmentet. Men helst nya modellen med lumen på visarna. Kanonsnygg med läderband.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

plexan

Cartier
Om man skall köpa en klocka för ca 8 tusen, så är jag förvånad att det finns så många som så bestämt avråder från en quartzare?
8k skall väl ställas i relation till 1500-2500 i service var 6-7 år på en klocka som knappast kommer att ha en enorm om ens stabil värdeökning.

Jag skulle tycka att 15-20k = Speedmaster professional, Rolex Datejust etc, då är resonemanget att det är klokare att gå mot en automat befogat, men för en klocka på 8k, så är en quartz Omega inget negativt - kan vara ett klokt val tycker jag - en perfekt beater.
Håller inte helt med här....köper man en klocka som man gillar kan man ju också servar den för att ge den lite kärlek som tack för åren, och så man kan fortsätta njuta av den. Inte för att enbart sälja den med vinst senare i livet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Rivalen

Rolex
Tycker absolut man skall köpa nåt man gillar först av alla parametrar att ta hänsyn till. Har själv tre mekaniska - alla under 9k i inköp. Men gillar man då Omega SMP men "bara" har råd med quartz, så tycker jag det är synd om quartz dissas av princip - för jag menar att den har mycket att erbjuda som begagnad i det prisläget.
 

Rivalen

Rolex
Ok en mekanisk automat - Ickler german made med Sellita AW200 verk väl inom din prisklass och ned flera modeller - ARCHIMEDE

Icklers blogg med priser info http://www.icklerwatchblog.com/index.php/the-new-archimede-sporttaucher-gmt/

Sporttaucher GMT WR 300m. Finns på länk också - eller så väljer du en annan länk. Fattigmans GMT - dvs 12 timmars vridring - vilket jag gillar bättre än 24 timmars och om man bara deskdivar, men har anledning hålla ordning på en andra tidszon - perfekt. Men det finns fler modeller. Skulle velat se datumet vid 3, men smaksak. Kronan vid 4 är bekvämt när du gör dina armhävningar. :)

Lycka till


sportTaucher-GMT.jpg
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Meeeen kan inte bestämma mig. Vet inte om jag ska ha en dykarmodell typ hydroconquest,oris eller lite dressigare typ sinn 556 i. Har ni fler tips?
 
Topp