• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tipsa mig: Zermatt & Geneve

Mkarlsson

Panerai
2-Faktor
Hej på er!

Åker till Zermatt nästa vecka för att förhoppningsvis åka lite puder (ta en minut och be om snö för min skull är ni snälla) men, tänkte att jag kanske skulle unna mig en dag i Geneve för lite klockspaning osv...

Har ju tydligen passat in tiden bra då både SIHH och Geneva Time Exhibition går av stapeln under samma vecka men mindre tur att man inte har någon biljett in på SIHH...

Så har ni något spontant tips på vad jag ska hitta på? Har ni något guldkorn i Geneve, en line med galet bra offpiståk eller en schysst restaurang i zermatt, håll det inte för dig själv! :)

/ Marcus
 

Sputniq

Panerai
Ska du kolla klockor har du valt rätt skidort. Har varit där två gånger och antalet klockaffärer (och klockreklam i pisten) är överväldigande för att vara en rätt så begränsad yta. Du lär hinna klämma på de flesta klockor du är intresserad av utan att behöva lämna byn :)

Vill du äta världens godaste lasagne så beger du dig till restaurangen som ligger precis vid änden av kabinliften (äggliften) som går upp till Furri (eller om det stavas Furi?)! Liften startar från byn så det borde inte vara svårt att hitta. Ta dig även tid att gå upp på utsiktsplatsen när du väl är uppe på Europas högsta skidåkartopp, drygt 3800 meter över havet.

En helt fantastisk skidort fylld med klockor, god mat och vilda getter. What's not to like?!

Håll gärna tråden uppdaterad :) Var själv i Val Thorens förra veckan, strålande sol varje dag - hoppas att ni får det lika bra :)
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Var där i våras. Hela stora gatan har flera klockbutiker med många trevliga märken, exempelvis J P Journe.....Lite billigare än här hemma, men inte mycket.

Det du ska göra är att äta lunch uppe på plateau rosa, på toppen mellan Zermatt och Cervinia. Där, i ett brunt litet trähus, ska du käka i bottenvåningen. Det är nämligen locals som tilldelas restaurangen med ngt slags rullande 3-års schema. Just nu är det grymt bra käk där. du kan även sova över på hotellet som ligger 40 meter högre upp. Kommer tyvärr inte ihåg vad de hette. 3-rätters middag ingår. Kom ihåg bara att det är på 3500m höjd. Vissa kan må dåligt av att vistas där uppe för länge.

I Cervinia åker du nerfart 7. Typ 3 miljarder fallhöjdsmeter. På vägen upp från Italien, på mitten av berget, innan liften som tar dig till Plateau Rosa stannar du för att sänka en Bombardino.

Lycka till!

winterpano_matterhorn (1).png


Och här en bild från den balkongen ner mot Italien.


Glöm inte ladda ner Zermattappen gratis. Webkameror överallt!
 

Sputniq

Panerai
XN0wXN8.jpg


På tal om restauranger och aktiviteter i Zermatt...

Jag har för mig att där jag så pedagogiskt har målat ut cirkel nummer 1 finns en restaurang med en av alpernas bästa utsikter. Vi var där när det var molnigt men var fortfarande en sevärdhet, om det är soligt kommer det vara en mäktig utsikt över glaciärer och snöhav. Lite jobbig att ta sig till, men det är det nog värt. God mat vad jag minns också. Gandegghütte heter det tydligen.

Pilen med nummer två målat nära sig pekar på ett av de två tågen som du kan ta upp mot höjderna. Denna jag pekar på går dock genom berget och är väl mer en kraftigt stigande tunnelbana. Hur som helst, hyr ett par klassiska kälkar och dra ner på smala pister där ifrån. Om ni åker med STS så kommer dom säkert arrangera det hela, annars rekommenderar jag att ni gör det själva. Ta sista tåget upp för dagen med liftkortet, bara kälkar som ska hyras vilket kan göras i flera skiduthyrningar.

Cirkeln med nummer tre vid sig visar lasagne-stället. Alpernas, kanske till och med världens, bästa lasagne finner du där. Trevlig resa :)
 

Mkarlsson

Panerai
2-Faktor
Sputniq och leben tack för grymt utförliga svar! Ska kollas upp!

Glad överraskning att det finns mycket i byn att kolla på också!

Lasagne är en av guds gåvor till människan så den kan man inte missa!
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Sputniq och leben tack för grymt utförliga svar! Ska kollas upp!

Glad överraskning att det finns mycket i byn att kolla på också!

Lasagne är en av guds gåvor till människan så den kan man inte missa!
Kom på en till grej. Om du åker skidor ner till Zermatt från Plateau Rosa hållet så finns ett litet krypin på vänster sida, nästan hela vägen nere i byn, som heter "Restaurang Blatten" (inga rasseskämt tack). Mysig stuga som måste upplevas. 50 meter längre ner mot byn är det ungdomsdiscoafterski. Tänk Jaegermeisterreklam. Stället är utomhus vilket kräver att du dricker hela tiden för att hålla värmen!
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Åkte skidor över jul... Och har sportlovet bokat... Så läser jag tipsen här... Och blir sååå sugen på att åka iväg bums!
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Om du tar tåget från flygplatsen in till Geneve så gå upp mot Place de Cornavin, man går igenom en underjordisk galleria. Sedan ska du komma upp på Rue de Mont Blanc. Följ den ned mot sjön. Du har max 20 meter mellan klockaffärerna i typ 1 km plus massa trevliga (och naturligtvis dyra) cafeer och restauranger. Have fun! Ta bilder! Du kan samla material till hur många poster som helst! :)
mvh
garfield
 

Sputniq

Panerai
Till sist när du flyger hem är ju även flygplatsen ganska välutrustad med klockbutiker. Har stor uppsättning av de vanliga märkena så som Rolex, Omega, Breitling, Longines osv. Mindre uppsättning av Jaquet Droz, Breguet, Vacheron, AP, Hublot samt Jaeger plus en hel drös med andra fina klockor.

Pappa tyckte inte senast att det var lika intressant som jag, men fick sig ändå en rejäl lektion av undertecknad om historia, ägandeförhållanden, Jean-Claude Bevir samt prislapparna på vissa av de moderna sportklockorna. Tror att prislapparna var det enda som fastnade... ;)
 

Mkarlsson

Panerai
2-Faktor
Låter som jag omöjligt kan få en trist vecka oavsett väder:) ska försöka komma ihåg att samla på mig lite material till poster också hehe.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Vart var du i jul och vart blir det under sportlovet?:)
Dalarna respektive Härjedalen. Lagom och fint när alla barnen är med. Och enkelt att få med allt i bilarna. Men nu börjar barnen bli såpass duktiga att vi siktar på alperna med mer omfattande åkning nästa säsong.

... Kanske kan klämma in en vuxentripp till alperna redan i år... :D

A
 

Guillbert

Audemars
2-Faktor
Var där för några år sedan och kan också intyga att det finns mycket klockor att titta på :)

Om du gillar sol och långa breda backar så tycker jag att den Italienska sidan (Cervinia) är att föredra.
 

Wesslan

Cartier
2-Faktor
Alpby med massor av klockor låter helt underbart. Jag ska till Val Thorens med jobbet för
3e året i rad och får snällt åka ur Genéve direkt varje år :(. Och i Thorens finns inga klockbutiker. Men flygplatsen på vägen hem är självklart mycket trevlig. De stora märkena har som sagt egna butiker medan de lite mindre märkena ligger på rad i en jättelång monter.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Mkarlsson

Panerai
2-Faktor
Glömde helt bort att posta nått kul efter resan ner, vem bryr sig kanske ni tänker... Ja kanske någon jäkel iaf, så här kommer lite bildbevis. Tack för alla tips!

Kan rekomendera alla som har stått på ett par skidor eller vill testa att åka dit.
zermatt4.JPG
Mysig by, har nog inte sett så mycket klockrelaterat per m2, massor av god mat och dryck. Den bästa pastan finns på andra sidan berget i Italien och det är ett måste att åka dit för en lunch!

Här är utsikten från plateau rosa (tack för tipset leben) som hade fantastiska lunchmackor!
Zermatt5.JPG


Tyvärr lite fotande på klockfronten men det såg ut ungefär såhär överallt!
Zermatt3.JPG


Som grädden på moset så fick jag stanna hemma en vecka från jobbet och testa magnetröntgen väl på hemmaplan. Ett skönt break i vardagen! Det var det hela!:)

Zermatt2.JPG

(Det var inget allvarligare än en hjälnskakning och sträckningar av de flesta muskler i nacken)
 
Bild 2, fantastisk. När det är sådär är det få saker som toppar skidåkning!
Bild 4, inte lika fantastisk ;) skönt att det inte var något allvarligare
 

Mkarlsson

Panerai
2-Faktor
Det är verkligen svårslaget! Att sen få gå och botanisera bland klockor man inte hittar så lätt här hemma är ju inte åt det negativa direkt.
 
Topp