• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tipsa om en åtkomlig klocka med hög grad av hantverk!

frere

Audemars
2-Faktor
Nu behöver jag lite hjälp! Min far fyller snart 60 och tänker då köpa en fin klocka. Som klockintresserad son borde jag ju ha massor av förslag, men nu verkar han verkar vara mer intresserad av nytt och "hantverk" än vintage och image, och då har jag verkligen inga förslag alls att komma med! Vilka märken ska man titta på om man söker en ny, åtkomlig klocka med inhouseproduktion och så hög grad av manuellt hantverk som möjligt? Phillipe dufour är säkert idealet men även patek, Lange m fl ligger en bit bortom budget.

Är jlc mer urmakare-med-lupp än rolex? Gs? Credor? Vore nog dessutom kul med något litet, fristående. Dornbluth, nån finne...? Finns det nåt i Asien som inte är fula tourbillonur?

Tacksam för alla förslag från er som kan sånt här, själv är jag ju helt klocksnackifierad och hade köpt 1680, 1016 eller gammelspeedy...
 

Warwian

Cartier
NOMOS är svaret på din frågeställning. Ett märke som Mr. Dufour själv rekommenderat:
Philippe Dufour: "I would say that you could buy at this price, maybe a bit less, a very good watch in terms of value and quality. It’s not Swiss — sorry — [but] a German brand called NOMOS. I found that this brand makes a very serious product. I like these watches, and for somebody who wants to start, I think this will be a good [choice]: not too expensive and good value for money."

https://www.hodinkee.com/articles/t...ur-what-watch-theyd-recommend-for-under-10000
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är jlc mer urmakare-med-lupp än rolex?
Absolut och utan tvekan.

Bra skit helt klart ich trots att GS blir dyrare för varje ny modell de släpper är de fortfarande väldigt prisvärda i förhållande till vilken kvalitet man får.

Vad gäller Credor måste det vara ett av de märken som erbjuder mest kvalitet/krona vad gäller begagnatköp. De är väldigt ovanliga utanför Japan och begpriserna är sjukt låga. Inte pga att kvallen är låg utan för att få känner till dem och eftersom få vill/kan/orkar handla från Japan om de inte bor där.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Nu får jag säkert stryk i tråden men iaf inhouse, lite roligt och åtkomligt.
Hantverksgraden får någon annan svara på :)
4_FC_705C4S4-1024x681.jpg

Ok det är inget gammalt anrikt märke men alla startar någon gång..
 

frere

Audemars
2-Faktor
Kanske en Zenith el Primero? Fint urverk, mycket tradition och bäst pang för pengarna.
Absolut ett alternativ, funderar bara åter på detta med "hantverket" (vilket jag själv alltså inte brukar väga in). Är zenith mer manuellt bearbetade än t ex en omega med cal 9300?
NOMOS är svaret på din frågeställning. Ett märke som Mr. Dufour själv rekommenderat:
Philippe Dufour: "I would say that you could buy at this price, maybe a bit less, a very good watch in terms of value and quality. It’s not Swiss — sorry — [but] a German brand called NOMOS. I found that this brand makes a very serious product. I like these watches, and for somebody who wants to start, I think this will be a good [choice]: not too expensive and good value for money."
Tack för tipset! Har alltid sett dem som huvudsakligen designklockor, ska absolut kollas in närmare.
Ja det var ingen dålig samling herrar som tyckte till. Två av fyra föreslog rolex.
Yes, det är väl liksom måttstocken i vårt fall också. Men ser gärna något med mer mänsklig handpåläggning, även om rolex känns svårslaget vad gäller kombinationen precision, varumärke och funktion känns det mer high-tech-fabrik än gubbe-i-verkstad-på-alptopp.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Absolut ett alternativ, funderar bara åter på detta med "hantverket" (vilket jag själv alltså inte brukar väga in). Är zenith mer manuellt bearbetade än t ex en omega med cal 9300?

Tack för tipset! Har alltid sett dem som huvudsakligen designklockor, ska absolut kollas in närmare.

Yes, det är väl liksom måttstocken i vårt fall också. Men ser gärna något med mer mänsklig handpåläggning, även om rolex känns svårslaget vad gäller kombinationen precision, varumärke och funktion känns det mer high-tech-fabrik än gubbe-i-verkstad-på-alptopp.

Finns inga billiga handgjorda.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Finns inga billiga handgjorda.
Nej - och frågan är ju snarare vad man ska välja för att maximera graden av urmakeri i segmentet runt 80' utan att köra vintage. Jlc känns som sagt som nån slags standardsvar, men det måste ju finnas fler (roligare?) alternativ. Att helt handgjorda klockor är dyrare (och omöjliga att köpa) fattar jag ju såklart, även lange/pp/vc har vi ju redan strukit.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Nej - och frågan är ju snarare vad man ska välja för att maximera graden av urmakeri i segmentet runt 80' utan att köra vintage. Jlc känns som sagt som nån slags standardsvar, men det måste ju finnas fler (roligare?) alternativ. Att helt handgjorda klockor är dyrare (och omöjliga att köpa) fattar jag ju såklart, även lange/pp/vc har vi ju redan strukit.

Var det inte under 10 tkr?
 
NOMOS är svaret på din frågeställning. Ett märke som Mr. Dufour själv rekommenderat:
Philippe Dufour: "I would say that you could buy at this price, maybe a bit less, a very good watch in terms of value and quality. It’s not Swiss — sorry — [but] a German brand called NOMOS. I found that this brand makes a very serious product. I like these watches, and for somebody who wants to start, I think this will be a good [choice]: not too expensive and good value for money."

https://www.hodinkee.com/articles/t...ur-what-watch-theyd-recommend-for-under-10000
Bra, tänkte föreslå detta.
 
Topp