• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tissot antimagnetique med fasta bandstift

rogart-63

Patek
Har en liten sån rackare som skulle behöva en service. Men undrar hur man byter bandstiften. Vad ska man använda för material till dessa. Såg nästan ut som det satt ett gem i den ena luggen. Kan man löda fast pinnarna? Isåfall måste man använda silverlod?
 

rogart-63

Patek
Är nog en rätt lite rackare. Typ 31 mm . Misstänker radium oxå? Men så sällan jag servar en sån så det ska nog vara lungt. Bandhornen är rätt slitna så kanske får lasersvetsa fast pinnarna.
DSC08188.JPG
DSC08189.JPG
DSC08190.JPG
 

Psykel

Patek
Är nog en rätt lite rackare. Typ 31 mm . Misstänker radium oxå? Men så sällan jag servar en sån så det ska nog vara lungt. Bandhornen är rätt slitna så kanske får lasersvetsa fast pinnarna.
DSC08188.JPG
DSC08189.JPG
DSC08190.JPG
Nice! Börjar serienumret på 10? Isåfall tillverkad 1937-39! Har själv en med svart/brun zontavla och borrade luggar från 1942! Riktigt trevliga klockor, dessa!
 

rogart-63

Patek
Nice! Börjar serienumret på 10? Isåfall tillverkad 1937-39! Har själv en med svart/brun zontavla och borrade luggar från 1942! Riktigt trevliga klockor, dessa!
Samma nummer på verket som på tavlan . Vet inte om det är så det ska vara om det är rätt? Kul att den är lika gammal som min pappa :)
 

Psykel

Patek
Samma nummer på verket som på tavlan . Vet inte om det är så det ska vara om det är rätt? Kul att den är lika gammal som min pappa :)
Tänkte på serienumret på baklocket. Lite svårt att se om det är 10 eller 19 där... Men eftersom det är fasta bandstift så känns det ju mer troligt att den ska vara från sent 30-tal snarare än sent 40-tal.
 

Martin Lovasz

Audemars
Finns det ett boettnummer på insidan för mina har nummer 6072/1 och 6072/2.

Man slutade med serienummer på boetterna undersida i mitten av 40 talet och hade bara serienummer på urverken i fortsättningen.
 

ittam

Audemars
Inget nummer inne i boettlocket. Har dock varit servad några gånger innan . Ska försöka få loss dom gamla stiften och se om jag kan fixa till boetten lite. Ser ut att sitta lod på bandhornet så lite värme så ska det nog lossna.
Har läst denna tråd tidigare, men inte fattat att den klockan finns i min tissotlåda:D
Btw, du har inte en skruv som håller fast kronhjulet på en dylik klocka. Har en på ingång där skruven saknas, och ganska säker på att den har ett 27-3 verk som motor;)
Din gamla klocka!
IMG_1337.JPG


Och den på ingång.
Tissot A.For...jpeg

Någon som vet om siffrorna på hornen är för år och månad?
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Har läst denna tråd tidigare, men inte fattat att den klockan finns i min tissotlåda:D
Btw, du har inte en skruv som håller fast kronhjulet på en dylik klocka. Har en på ingång där skruven saknas, och ganska säker på att den har ett 27-3 verk som motor;)
Din gamla klocka!
IMG_1337.JPG


Och den på ingång.
Tissot A.For...jpeg

Någon som vet om siffrorna på hornen är för år och månad?
Fick en brygga till en 27b idag . På den sitter det säkert en skruv . Behöver bara själva bryggan . Då den andra är galet sliten .
 

Fadershan

Patek
Är nog en rätt lite rackare. Typ 31 mm . Misstänker radium oxå? Men så sällan jag servar en sån så det ska nog vara lungt. Bandhornen är rätt slitna så kanske får lasersvetsa fast pinnarna.
DSC08188.JPG
DSC08189.JPG
DSC08190.JPG
Vet att detta inlägg är 2 bastoch att ni snackat delar längre ner..men.. Är det sällan du servar radiumtavlor? Är du orolig för det? 90% av det jag pillar med är Radium.
 

Fadershan

Patek
Samma här . Blivit mer och mer gamla klockor . .Jag kommer nog bli självlysande. Jag är försiktig men man vet aldrig. Pillat radiumtavla senast idag.
Jag är inte så försiktig och ifall någon mer påläst är skraj kanske jag borde ta det mer på allvar oxå. Men jag har än så länge inte blivit övertygad att det är så farligt så länge man inte snortar eller slickar det.
 
Topp