Laddar...
Nymans Ur 1851

Tissot antimagnetique med fasta bandstift

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av rogart-63, 10 april 2017.

1. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 AT-AT driver

Från:
    Vettet.
    Har en liten sån rackare som skulle behöva en service. Men undrar hur man byter bandstiften. Vad ska man använda för material till dessa. Såg nästan ut som det satt ett gem i den ena luggen. Kan man löda fast pinnarna? Isåfall måste man använda silverlod?

2. Martin Lovasz

Martin Lovasz X-Wing Pilot

Från:
    Göteborg
    Jag är helkass på sådant men man har sett hur det ser lödat ut. Har annars en del mindre herrboetter om det skulle behövas.

rogart-63 gillar detta.
  3. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 AT-AT driver

Från:
    Vettet.
    Är nog en rätt lite rackare. Typ 31 mm . Misstänker radium oxå? Men så sällan jag servar en sån så det ska nog vara lungt. Bandhornen är rätt slitna så kanske får lasersvetsa fast pinnarna. DSC08188.JPG DSC08189.JPG DSC08190.JPG

eriksson850 gillar detta.
  4. Psykel

Psykel Tie Fighter pilot

Nice! Börjar serienumret på 10? Isåfall tillverkad 1937-39! Har själv en med svart/brun zontavla och borrade luggar från 1942! Riktigt trevliga klockor, dessa!

rogart-63 gillar detta.
  5. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 AT-AT driver

Från:
    Vettet.
    Samma nummer på verket som på tavlan . Vet inte om det är så det ska vara om det är rätt? Kul att den är lika gammal som min pappa :)

6. Psykel

Psykel Tie Fighter pilot

Tänkte på serienumret på baklocket. Lite svårt att se om det är 10 eller 19 där... Men eftersom det är fasta bandstift så känns det ju mer troligt att den ska vara från sent 30-tal snarare än sent 40-tal.

7. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 AT-AT driver

Från:
    Vettet.
    Börjar på 10 .

8. Martin Lovasz

Från:
    Göteborg
    Finns det ett boettnummer på insidan för mina har nummer 6072/1 och 6072/2.

Man slutade med serienummer på boetterna undersida i mitten av 40 talet och hade bara serienummer på urverken i fortsättningen.

9. Martin Lovasz

Från:
    Göteborg
    Ser nu att man införde boettnummer när man frångick serienummer på boetterna.

10. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 AT-AT driver

Från:
    Vettet.
    Inget nummer inne i boettlocket. Har dock varit servad några gånger innan . Ska försöka få loss dom gamla stiften och se om jag kan fixa till boetten lite. Ser ut att sitta lod på bandhornet så lite värme så ska det nog lossna.