• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tissot från 1925-1926

penrod

Breitling
Hej

Jag har ärvt ett armbandsur som tillhörde min Morfars Far.
Det är en Tissot och av klockans serienummer har jag lyckats lista ut att den är tillverkad 1925-1926. Locket är även stämplat 84/0,875, vilket om jag förstått det hela rätt är en silverstämpel.

Hade varit kul att få ordning på uret igen och har därför några frågor som ni kanske kan hjälpa mig med.

Vad för typ av armband var korrekt på dessa tidiga armbandsur? Vet någon var man kan få tag på ett sådant armband?
Kan någon rekommendera en urmakare som kan försöka renovera och få igån urverket?
Om någon har koll på modellnamnet, historia eller övrig info kring delar som kanske är utbytta/inte orginal är det mycket välkommet


Tack
20160214_162521.jpg
20160214_162612.jpg
 

d.sain

Omega
Tveksamt om det är så mycket armbandsur. Den började nog sitt liv som fickur. Sedan har någon nog låtit löda klockan för att kunna bruka som armbandsur.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Tveksamt om det är så mycket armbandsur. Den började nog sitt liv som fickur. Sedan har någon nog låtit löda klockan för att kunna bruka som armbandsur.
Håller med, men i och med att det ser ut att vara gjort för länge sedan aå är det bara kul, tycker jag.
TS, är det en stämpel på övre "bandhornsfästmojen"?
 

penrod

Breitling
Håller med, men i och med att det ser ut att vara gjort för länge sedan aå är det bara kul, tycker jag.
TS, är det en stämpel på övre "bandhornsfästmojen"?
Intressant, funderade lite kring det där själv först men tänkte att produktionsåret 1925/26 gjorde att det ändå kanske var ett armbandsur, men tack för infon. Nej det är ingen stämpel.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tveksamt om det är så mycket armbandsur. Den började nog sitt liv som fickur. Sedan har någon nog låtit löda klockan för att kunna bruka som armbandsur.
Inte lika övertygad, på denna tid såldes armbandsur i detta utförande. Sedan kan allt ha hänt men det är en vanlig missuppfattning att alla liknande skall vara konverterade fickur.

Tycker uret ser fint ut, allt är i gott skick. Har sett lite olika typer av band till dessa, och är det sk. open ended-band och då ofta i svinläder. Finns även de som bar dessa på sk. bund-band, man väljer det man föredrar helt enkelt. Vad mäter uret?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Inte lika övertygad, på denna tid såldes armbandsur i detta utförande. Sedan kan allt ha hänt men det är en vanlig missuppfattning att alla liknande skall vara konverterade fickur.

Tycker uret ser fint ut, allt är i gott skick. Har sett lite olika typer av band till dessa, och är det sk. open ended-band och då ofta i svinläder. Finns även de som bar dessa på sk. bund-band, man väljer det man föredrar helt enkelt. Vad mäter uret?
Det här kan du bättre än mig, jag är också öppen för möjligheten att det är original, vill som sagt gärna se lödningarna.
 

penrod

Breitling
Inte lika övertygad, på denna tid såldes armbandsur i detta utförande. Sedan kan allt ha hänt men det är en vanlig missuppfattning att alla liknande skall vara konverterade fickur.

Tycker uret ser fint ut, allt är i gott skick. Har sett lite olika typer av band till dessa, och är det sk. open ended-band och då ofta i svinläder. Finns även de som bar dessa på sk. bund-band, man väljer det man föredrar helt enkelt. Vad mäter uret?

Tack för info. Uret mäter ca 37-38mm exkl kronan. Var det sådana open end med nit/skruv på den tiden?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack för info. Uret mäter ca 37-38mm exkl kronan. Var det sådana open end med nit/skruv på den tiden?
Nit/skruv ser man mest på senaste tiden, brukar vara metallblad man viker på baksidan. Det är bara att söka på rätt bredd och open ended på ebay så kommer det upp några gamla band.
 

solex

Omega
Det är ett riktigt armbandsur och ett vackert sällsynt exemplar vintagearmbandsur i gott skick. Då var övergång från fickur till armbandsur, därför ser design i likhet med fickur. Kom ihåg att fickur bruka ha krona vid klockan 12 inte klocka 3. Det är svårt att hitta ett anpassande armband till den men jag tror att du får göra om en begagnat flexlänk armband. Kolla hos Tradera finns många gamla flexlänk armband..Lycka till!;)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Det är ett riktigt armbandsur och ett vackert sällsynt exemplar vintagearmbandsur i gott skick. Då var övergång från fickur till armbandsur, därför ser design i likhet med fickur. Kom ihåg att fickur bruka ha krona vid klockan 12 inte klocka 3. Det är svårt att hitta ett anpassande armband till den men jag tror att du får göra om en begagnat flexlänk armband. Kolla hos Tradera finns många gamla flexlänk armband..Lycka till!;)
Fickur har ibland kronan vid tre, savonette är benämningen på den typen av urverk (inte benämningen på fickur-med-lock, har jag fått lära mig).
 
Topp