• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tissot Gentleman - Vilken överraskning och vilken noggranhet

Det var dags att köpa en ny klocka. Efter många timmar på nätet och flera besök hos Engströms urmakeri i Jönköping insåg jag att det skulle bli dyrt. Jag föredrar automatiska klockor och har bland annat Omega, Breitling och Oris i samlingen. Dessutom en Sjöö Sandström Skydiver (här frångick jag mina principer om en mekanisk klocka eftersom denna är unik på sitt sätt). Av en slump började jag se recensioner av Tissot Gentleman Powermatic 80 silicium. Den verkade stå för ett nytänkande bland mekanisk ur. Eftersom priset låg under 7 000:- var det inte mycket att förlora. Jag köpte klockan. Efter ha haft den i ca en månad är jag mer eller mindre shockad över egenskaperna: Den är snygg, skön att bära, har ok ljusmassa för att kunna se i sovrummet på natten och det bästa av allt den går mycket exakt. Jag trodde att man bara kunde få en exakt mekanisk klocka om den var COSC certifiera, som min Breitling. Men till min stora förvåning är Tissoten mer noggran än Breitlingen. Den drar sig i princip inte alls. Jag märkte dock att om jag lägger den med urtavlan upp på nätterna kan den dra sig ca 3 sekunder/24 h. Mne, om jag lägger den med urtavlan nedåt och bär den på dagarna håller den tiden med en förbluffande noggranhet, någon sekund avvikelse per dygn. Nu vill jag byta ut min Breitling Super Ocean mot en dykarklocka med samma urverk. Tyvärr har Tissot dykarklocka med detta urverk inte så fin finish så det blir nog Certinas med detta urverk. Urverket i båda klockorna är ETA kaliber C07.111 som det skrivits om på detta forum.
 
Jagvhar samma erfarenhet från min Certina PH200M. Väldigt exakt gång, kanske någon sekunds avvikelse per dygn.
image.jpg
 
Tillbaka
Topp