• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tissot Jubileum (1953) 100 Year Anniversery 1853-1953.

Tjena! Har lite frågor kring det årets utgåvor som gick under namnet "Jubileum". Är det en helt svensk utgåva? Har hört Scandivanisk vid ett tidigare tillfälle. Och i övriga "världen" "Jubleé (som jag tror släppts flertalet gånger vid olika tillfällen och utseenden. Samlar själv på "Jubileum-utgåvorna" (sett många olika utseenden.) Kan någon komma med rolig ny info? Skulle uppskattas mycket, all info och gött snack är välkommet. 🙏 Ha en fin dag folket!
 

Bilagor

  • IMG_20211201_131813.jpg
    IMG_20211201_131813.jpg
    74.4 KB · Visningar: 24
  • IMG_20211201_131853.jpg
    IMG_20211201_131853.jpg
    69.4 KB · Visningar: 25
Älskar också dessa! Jag har fått för mig att det är en Svensk variant, har inte sett någon annan Tissot med annat Jubileumsteyck på tavlan. Kan ju vara Svensk-Norskt på sin höjd då vi delar samma ord - jubileum. Kan tyvärr inte mer än dig om jubileumsmodellen men gillar dom verkligen, gör sig riktigt bra på BoR och har alltid hög kvalité och fina tavlor.

Här är mina fyra, sålt två som jag ångrar lite.

20211025_163602.jpg
20211121_135541.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tjena! Har lite frågor kring det årets utgåvor som gick under namnet "Jubileum". Är det en helt svensk utgåva? Har hört Scandivanisk vid ett tidigare tillfälle. Och i övriga "världen" "Jubleé (som jag tror släppts flertalet gånger vid olika tillfällen och utseenden. Samlar själv på "Jubileum-utgåvorna" (sett många olika utseenden.) Kan någon komma med rolig ny info? Skulle uppskattas mycket, all info och gött snack är välkommet. 🙏 Ha en fin dag folket!

Som jag förstått så är det precis som du säger en svensk/skandinavisk variant med jubileum. Har även hört att de såldes from 1953 och några år framåt.

Att vi i Skandinavien/Sverige fick en egen modell var nog inte så konstigt som det låter, tänk på Tissot militär och Omega suverän/officer. Sverige var under och efter kriget ett väldigt rikt land där befolkningen hade råd att lägga pengar på ett bra armbandsur. Det kan vi även se på det stora utbudet av Tissot/Omega/Certina som vi länge varit bortskämda med från den här tiden.

Edit: allt blir roligare med bilder. bild på 2 av mina. :)



IMG_20160314_154220_102 (1).JPG
 
Som jag förstått så är det precis som du säger en svensk/skandinavisk variant med jubileum. Har även hört att de såldes from 1953 och några år framåt.

Att vi i Skandinavien/Sverige fick en egen modell var nog inte så konstigt som det låter, tänk på Tissot militär och Omega suverän/officer. Sverige var under och efter kriget ett väldigt rikt land där befolkningen hade råd att lägga pengar på ett bra armbandsur. Det kan vi även se på det stora utbudet av Tissot/Omega/Certina som vi länge varit bortskämda med från den här tiden.

Edit: allt blir roligare med bilder. bild på 2 av mina. :)



IMG_20160314_154220_102 (1).JPG
Ja precis, tänker i spåren också att Sverige var relativt rikt (brände inte så mycket på kriget 🙄). Så det var nog en bra marknad för tillverkarna att satsa lite extra på, större delen av Europa låg mer eller mindre i spillror.

Undrar hur många varianter av Jubileum det finns? Jag tycker vi fyller på! Bilder tack 😅.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Verkligen härlig modell av Tissot. Kul info också som även stämmer överens med min uppfattning. Bidrar med min Jubileum från samlingen😊
563A0D8E-DA7A-473F-A75A-C2E7E468010B.jpeg
Den där var ruskigt fin! 👌

Mycket som jag gillar med modellen är den kraftiga knubbiga boetten, grymt verk och låga pris (kanske inte längre?). verkligen en rejäl boett i seamasterklass och jag har faktiskt givit bort ett par jubileum som presenter genom åren.
 
Topp