• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tissot powermatic 80 silicium

Sebbemonte

Omega
2-Faktor
Vet att den har 80h i gångreserv och välbyggd klocka. Klart värd pengarna om man är ute efter en stilren automat i 40mm storlek.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Powermatic 80 är "marknadsnamnet" som syftar just på gångreserven. Urverket heter C07.811 som i princip är ett modifierat ETA2824-2 där de bl.a. har sänkt frekvensen till 21600, bytt till silikonfjäder, och antagligen fixat andra saker, för att få upp gångtiden.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Bilder är ju bra!
Bra specs på denna. Jag är sugen!
Diameter: 40mm
Thickness: 10.64mm
Case Material: Stainless steel
Dial Color: White, blue, or black
Indexes: Applied
Lume: Super-LumiNova on hands and indexes
Water Resistance: 100m
Strap/Bracelet: Stainless steel or calf leather

T127.407.11.041.00_MT_1.png
 

Micral

Omega
Powermatic 80 är "marknadsnamnet" som syftar just på gångreserven. Urverket heter C07.811 som i princip är ett modifierat ETA2824-2 där de bl.a. har sänkt frekvensen till 21600, bytt till silikonfjäder, och antagligen fixat andra saker, för att få upp gångtiden.
Tack! Låter som ett riktigt bra urverk för pengarna. (ca 7000kr?) Aningen tjock dock..Men kanske svårt att jämföra med Omegas AT 8500 som jag annars är sugen på.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Bilder är ju bra!
Bra specs på denna. Jag är sugen!
Diameter: 40mm
Thickness: 10.64mm
Case Material: Stainless steel
Dial Color: White, blue, or black
Indexes: Applied
Lume: Super-LumiNova on hands and indexes
Water Resistance: 100m
Strap/Bracelet: Stainless steel or calf leather

T127.407.11.041.00_MT_1.png
Tissot's webbplats säger 11.5 hög.
 

Micral

Omega
Nu blir jag riktigt sugen..Men kan den verkligen jämföras med premium märken som Omega med coaxial verk? Prisskillnaden är enorm.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Som sagt, något som antagligen marknadsföringsavdelningen har hittat på. Det är 80 timmars reserv som är grejen, det är inget som i sig innebär bättre exakthet. (C07.811 finns i olika graderingar, precis som ETA2824.) Med 3 istf 4 Hz får man kanske lite "hackigare" gång? Å andra sidan är den kanske mindre känslig för magnetfält... om 80 timmar är ett plus beror väl på hur man använder den. Har man den varje dag så tillför det inget, då räcker ju de vanliga 38 timmarna gott och väl, men om man vill kunna lägga av den i 3 dagar då och då utan att den stannar så är det ju bra.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Den här långa gångreserven, hur användbar är den? Att den inte stannat spelar ingen roll om den inte går rätt. Möjligen att man slipper ändra datumet.
Nån som vet hur länge den går rätt på reserven?
 

jacoby

Cartier
Powermatic 80 är "marknadsnamnet" som syftar just på gångreserven. Urverket heter C07.811 som i princip är ett modifierat ETA2824-2 där de bl.a. har sänkt frekvensen till 21600, bytt till silikonfjäder, och antagligen fixat andra saker, för att få upp gångtiden.
Läste någonstans att det var vissa delar av plast i urverket. Kommer dock inte ihåg vart
 

cycleMagnus

Panerai
Den här långa gångreserven, hur användbar är den? Att den inte stannat spelar ingen roll om den inte går rätt. Möjligen att man slipper ändra datumet.
Nån som vet hur länge den går rätt på reserven?
Jag har en variant på samma urverk i en Mido Ocean Star. Även Hamilton har 'samma' urverk. Alla tre märken ingår i Swatch Group. Jag tycker 80 timmar pr är väldigt bra, roterar klockor endel och Midon är alltid 'rätt' tid och dag/datum. Över tid så kan den visst gå ett gäng sekunder eller över lång tid, minuter fel, men det är ju enkelt att justera om man har behovet.
Min automat med NH35 med 41h pr har stannat mycket mer ofta och således blir Midon den jag använder 'grab and go'.
Dock inte mätt avvikelse så den frågan förblir obesvarad.
 

Micral

Omega
Det verkar vara ett rykte som inte stämmer. Folk verkar blanda ihop kisel med plast.

https://calibercorner.com/tissot-caliber-powermatic-80/

16B5A22D-534C-47D7-AF3F-434961319909.jpeg
Låter mkt bra men för den prislappen skulle det knappast förvåna mig om vissa delar var billigare/standardiserade. Hur skulle det annars gå att tillverka en så billig klocka? Eller har Tissot sådana vinstmarginaler att de ”har råd” att tillverka urverk som håller mkt hög kvalitet till en ett lågt pris?
 

DrDre

Patek
Låter mkt bra men för den prislappen skulle det knappast förvåna mig om vissa delar var billigare/standardiserade. Hur skulle det annars gå att tillverka en så billig klocka? Eller har Tissot sådana vinstmarginaler att de ”har råd” att tillverka urverk som håller mkt hög kvalitet till en ett lågt pris?

Det handlar om två aspekter tror jag.
1) Man har utgått ifrån en redan existerande konstruktion som inte heller är särskilt dyr (ETA 2824, som jag gillar skarpt, kan man hitta i billigare klockor än Tissot Gentleman) och
2) Skalfördelar. De tillverkas i väldigt stora antal vilket gör att man kan investera i produktionsutrustning som gör kostnaden per styck relativt låg.
 
Topp