• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

tissot powermatic 80

Jesper Malm

Breitling
Är det värt att köpa en powermatic 80 ? eller är det bara tissots försök att göra en billig automatisk klocka med lång power reserve?
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Prisvärd klocka med bra urverk. Inte många som erbjuder samma gångreserv för de pengarna. "bara Tissots försök", det är ett lyckat försök att göra en billigare automatisk klocka med lång gångreserv.
 

DrDre

Patek
Hamilton har något liknande också. Jag tycker det är rätt kul faktiskt att man försöker utveckla sin prestanda och funktion trots ett lågt pris.

Rent praktiskt är fördelen att klockan kan ligga en hel helg utan att behöva ställas om. Ska man ha den som jobbklocka är det kanske inte så dumt?
 

Clocksauce

Cartier
Shockskyddet ser ju för det första ut som ett etachron vilket är sämre och billigar än incabloc som du finner på mer påkostade elaboré/top/ grader av t ex ett eta 2484-2. För mig som lekman betyder väl det här egentligen ingenting.
Etachron Incabloc
Etachoc.jpg
Incabloc.jpg


Vad som enligt mig verkar vara betydligt sämre är jag har förstått så har dom tagit bort möjligheten att regulerar urverket... Citat: ''The high-tech escapement has no regulator; the rate is set at the factory with a laser, making the manual rate adjustments normally required by a mechanical watch unnecessary.''

Okej, förstår det leder till finare marginaler för ETA men såvida din urmakare inte är en terminator utrustad med laser hur får du tillbaka din Tissot LUXURY CHRONOMETER till Cosc-standard efter den oundvikliga servicen? Det står ju trots allt chronometer på urtavlan och du pyntar ju ett par tusen extra för den, annars identiska, kronometerversionen...

Tissot_Luxury_Black_Background_up-905x1024.jpg


Kan någon mer insatt svara på detta? Har grubblat en del på detta : o
 
Topp