• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tissot Seastar. ”Dagen H” Högertrafikomläggningen 3/9 1967

Omläggningen till högertrafik i Sverige skedde kl. 05.00 söndagen den 3 september 1967.
Natten innan den stora dagen arbetade 20.000 man för att färdigställa gator och vägar.
Man hade även delat ut 12 miljoner påminnelselappar till allmänheten.
Dagen kallades "Högertrafikomläggningen" eller "Dagen H".
Tissot Seastar med logotypen H på tavlan tillverkades för att manifestera denna händelse.
En klocka som är värd att uppmärksamma 😀
8E367B61-78D4-48DC-A93B-BB51390EA8BE.jpeg

Omläggningen till högertrafik i Sverige skedde kl. 05.00 söndagen den 3 september 1967.
Natten innan den stora dagen arbetade 20.000 man för att färdigställa gator och vägar.
Man hade även delat ut 12 miljoner påminnelselappar till allmänheten.
Dagen kallades "Högertrafikomläggningen" eller "Dagen H".
Tissot Seastar med logotypen H på tavlan tillverkades för att manifestera denna händelse.
En klocka som är värd att uppmärksamma 😀
8E367B61-78D4-48DC-A93B-BB51390EA8BE.jpeg
Sjukt coooooool.
Blir "lätt" avis på den där

Minns så väl den morgonen, spänningen när man skulle titta ut och se bilarna köra på "andra sidan". Liksom hela informationshypen innan, med alla H-skyltar i papp längs med vägar, klistermärken, nyckelringar, musik, pennor... etc.
@Husse du får visa ditt armband.

Den funkar väl...!🙂
Undrar hur många som gjordes. ...Och om alla såldes. Gissar att de som ev. förblev osålda, blev rätt iskalla framåt årsskiftet -67/-68.

Antar att dom blev kalla efter det.
Såg nån urtavla till salu för bra länge sen och funderar på om dom kanske bytte urtavlorna till ”normala” när dom inte kunde säljas efter det…

Nu däremot tycker jag att det är en bit sverigehistoria på armen…

Normalt sett håller jag mig mest med svenska Militärur , men klockor med svensk anknytning går oxå fint😄

Senast ändrad:
Den är rolig den där. Budat några gånger när de kommit upp på Kaplans men de har alltid dragit iväg till priser som inte känts värda. Men med era bilder i tråden är det nästan så man ändrar sig..

En av de bättre mindre trådarna här. Och nu finns det en chans för alla som inte har en H-klocka att köpa en (nej, det är inte jag som är säljaren).

Tillbaka
Topp