• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tissot Seastar vintage - "renovering"

Thell

Omega
Hej!
Jag är ny här och detta blir mitt första inlägg. Har alltid gillat klockor, men efter att fått en vintage Catorex av min fru har intresset ökat enormt. Hoppas på att lära mig mycket av er stora samlade kunskap här på Klocksnack!

Nu till problemet - har fått tag i en vintage Tissot Seastar som behöver göras i ordning. Otroligt smutsig och går ej som den ska. Efter några försök lyckades jag få upp boetten. Den var av slide-modell som låstes med två stavar.
Misstänker att ett av kugghjulen är trasigt. Är det någon idé att byta till ett nytt och var hittar man i så fall såna? Eller kan det bara vara smutsen som är felet? Se bilderna nedan. Tack på förhand!
 

Bilagor

  • 20170305_094824.jpg
    20170305_094824.jpg
    40.8 KB · Visningar: 155
  • 20170305_094839.jpg
    20170305_094839.jpg
    57.8 KB · Visningar: 162

noeLLY

Cartier
Om du tittar på det stora hjulet överst i bild, kallat spärrhjul, så ser du att tänderna är skadade! En service och nya delar är vad klockan behöver mvh
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
När du släpper på fjädern så är det viktigt att hålla emot med kronan medan fjäderns spänning rullas ut, annars kommer nya hjulet se likadant ut.
Lycka till
 
Topp