• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tissot T71.3.411.31

D

Deleted member 961

Guest
Hej

Jag har ett NOR-ur (Nit och redlighet i rikets tjänst för er som inte kan förkortningen) i guld från Tissot som jag har några frågor om. Refnummer är som i rubriken, uttaget i maj år 2000.
  • Är det någon som vet om den här klockan har en indikator för lågt batteri? Jag har hört att vissa hoppar några sekunder med sekundvisaren för att indikera att det är dags att byta batteri.
  • Behöver man serva klockor som har batteri något särskilt? Jag har lite dålig koll på det.
  • Någon tjomme har satt på ett band som inte passade med det ursprunliga spännet och därför ersatt det med ett annat Tissotspänne. Jag tänkte att jag skulle låta den hitta originalformen igen. Var beställer man lättast band till den? Typ Krons eller något?
Tack för hjälpen!

1. Nej, tror inte den har det. Urverket är antagligen ETA 255.111 med datum och sekundvisare och börjar antingen gå långsamt eller stannar helt när batteriet är slut.
2. Nej. Man byter batteriet när det är slut, annars byter man hela urverket om det är slitet och slut. Urverken är inte så dyra till dessa, hör med din lokala Tissot återförsäljare. ETA 255.111 har jag för mig ersätts med ett precidriveverk, E64.111. Dessa håller tiden riktigt bra.
3. Original band med spänne kan vilken klockbutik som helst (som säljer Tissot) beställa åt dig. Men... original banden till dessa var sällan något att hänga i julgranen. Lackade alligatorpräglade kalvskinn av ganska tråkig kvalitet. Köp något trevligare ifrån Hirsch i ödla eller äkta alligator istället.

Varsågod :)
Glömde säga det, men dessa har monocoque boett. Det vill säga, man öppnar klockan för att byta batteri genom att ta bort glaset och lyfta ut urverket ifrån framsidan. Då lossar man även på kronan. Inget konstigt på något vis, men inte alla urmakare som gör detta på plats eftersom glaset måste pressas tillbaka. Man måste också vara noggrann med att det inte kommer damm under glaset när den sätts ihop igen.
Trevliga ur dessa, klart underskattade tycker jag (har en ograverad själv) :happyhappy:

Tillbaka
Topp