• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tissot-tank 1931-1933

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
För några veckor sedan ropade jag in den här trevliga saken på en nätauktion. Bilderna var inte dem bästa men jag hade letat efter en sådan under lång tid, så jag drog drog till med en chansning och slog till.

Säljarens bild.
g93xcVC.jpg


Vad är det för skrot jag har köpt?

Jag fick hem klockan och tog isär boetten. Där under det gulnade och spruckna glaset, visade sig en helt underbar tavla.

V0ULTsZ.jpg


Fast med ett trasigt och gulnat glas är det ju inte så ofta man får se den fina tavlan, så jag bestämde mig för att byta glas.
Lättare sagt än gjort då glaset böjer sig på ett lite speciellt sätt och det glaset som hade en chans att kanske passa var restat hos Cousinuk.

Jag tänkte till lite och efter några timmars slit hade jag tillverkat ett nytt glas.

Det fick en egen tråd.
https://klocksnack.se/threads/uhrglasproduktion-tillverka-eget-klockglas.31198/

RZ6OXWp.jpg


Klockan fungerade inte vid leverans och eftersom den gick att dra upp i all evighet så misstänkte jag att det var uppdragsfjädern som hade gått av.
Det smutsiga över 80-åriga verket såg också ut att vara i stort behov av en tvätt.

y9ncmOw.jpg


Verket strippades och stoppades i tvättmaskinen.

ByrkMUo.jpg


PzbgNEc.jpg


Boetten åkte ner i ultraljudsbad

HOYjGg2.jpg


Delarna rengjorda och fina. Bara att invänta ny fjäder från Cousin. Fjädern hade gått av och som ni ser hade den även "satt sig" och tappat spänsten.

c91f4j8.jpg


Med ny fjäder och oljor tickade den gladeligen igång :)

G7eUjvi.jpg

6APD9JK.jpg


Nu var klockan klar och Gummo tillverkade ett snyggt band där även det gamla spännet monterades.

4qBJEG8.jpg

sHcmJXq.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Verket heter kaliber 20 och bygger på ett verk som från början är tillverkat av Omega. 1929 ledde den stora ekonomiska krisen till att Omega och Tissot slog sina påsar ihop, samtidigt som de bevarade båda varumärkena.
Under något år gav de även ut klockor med urtavla och verk signerade med Omega watch Co Tissot

Tissot cal 20
dmJbYYo.jpg


Klockan som jag köpte har ett serienummer på boett och verk som daterar den till 1931-1933 och modellen tror jag tillverkades en bit in på 40 talet.

BI0jo55.jpg


5OgQGyh.jpg


Här kommer lite fler bilder på min klocka i färdigt skick.
vhnU5B9.jpg

9fNksk4.jpg

NVMAGvi.jpg


Tavlan är verkligen det som utmärker den här klockan, och gör den så speciell.
Stora Breguetsiffror guldfärg och en fin blå logga och inramning.
WJ9D2Hb.jpg

oez3Hup.jpg



Om ni orkat följa med såhär långt får jag tacka för titten och meddela att det dyker upp en kompis till den här inom ett par dagar :)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Den är rasande stilig! Väldigt fint fixad med hemgjort glas å allt! Är visarna blånerade? Ännu en grej jag snöat in på. Skulle kunna köpa en gammal Cartier tank bara därför...
 
Fantastisk! Jag har en faiblesse för 30-talet (min fru brukar ibland säga att jag är född i fel årtionde, eller till och med fel sekel för den delen), så den där gör mig alldeles glad i själen. Bra jobbat!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor

Simpatico

Rolex
Helt underbar klocka det där.
Blir väldigt glad när jag ser någon ta hand om en sådan skönhet och ger tillbaka dens rätta glans.
Fantastisk klocka.
Stort tack för att du delar med dig och hittar dom.
 

nifag

Cartier
Otroligt bra! Lite kul när klockorna är så gamla att de inte ens har akrylglas. I och med att akrylaterna överlag började användas på 40-talet, samt att akrylplast inte brukar gulna på detta sätt bör detta glas vara tillverkat i cellulosanitrat. Detta är alltså samma plast som i bland annat gammal film. Härligt brandfarligt och giftigt...
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Den är riktigt fin den där! Bra fixat och trevlig info! Någon borde starta en tråd med tanks! Det finns ju en hel del riktigt coola och fina saker!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Otroligt bra! Lite kul när klockorna är så gamla att de inte ens har akrylglas. I och med att akrylaterna överlag började användas på 40-talet, samt att akrylplast inte brukar gulna på detta sätt bör detta glas vara tillverkat i cellulosanitrat. Detta är alltså samma plast som i bland annat gammal film. Härligt brandfarligt och giftigt...


Japp hade också fått för mig att det är någon cellulosa. Här får dock funktion gå före autentisitet, ett genomskinligt glas blir så mycket trevligare än ett sprucket gulnat! ;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Otroligt bra! Lite kul när klockorna är så gamla att de inte ens har akrylglas. I och med att akrylaterna överlag började användas på 40-talet, samt att akrylplast inte brukar gulna på detta sätt bör detta glas vara tillverkat i cellulosanitrat. Detta är alltså samma plast som i bland annat gammal film. Härligt brandfarligt och giftigt...

Bättre med de som använde safirglas på den tiden...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Grymt jobb! Spanade själv på den där men missade förstås att bjuda på den. Hade dock aldrig kunnat ta hand om den på ett så bra sätt som du. Breguet-siffror äger :)

Miami_480.jpg


Tack, tur för mig :)

Det var inget dåligt monster till klocka du hade där! :) Du får genast se till att skapa en tråd och berätta lite mer om den!
 
Topp