• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tissot-tråden

Tissot kunde ju skoja till det förr i tiden ✅

IMG_1358.jpeg

Hej tråden!
Grabben önskar sig en klocka i present när han konfirmerar sig i slutet av april.
Jag gillar PRX skarpt och funderar på om det vore en bra idé.
Frågan är först och främst kring storlek. Jag själv hade gärna rockat en 35mm men kidsen tycker nog en sån ser lite liten ut kanske.
Nu är han ju 14,5 år gammal och har inte börjat växa ordentligt så han är ju inte precis stor. Därför tror jag 40mm blir för stort på honom. Nu finns den ju i 38 men då bara i titan och den är lite väl dyr till en tonåring kan jag tycka.
Vad säger experterna - är det 35 man ska gå för?

Jag minns det som det var igår när jag själv konfirmerade mig. Jag fick en Certina i present och jag var överlycklig för den. Den hängde med rätt länge men när jag skulle lämna in den för batteribyte kanske fem år senare och de öppnade klockan så var hela verket rostigt. Det var inte bara batteriet som var slut kan man säga…

Hursomhelst - jag har länge tänkt att han ska få en bra klocka en vacker dag och nu när han helt självmant säger att han önskar sig en så känns det ju som helt rätt grej.

Tack på förhand!

Kör på 35, den bärs större. Jag är 201cm lång med 17,5cm handleder och här är min 35mm som referens
IMG_5796.jpeg

Bra fråga! Ja automatarna är ju sjukt mycket roligare pga glasbaksidan och tavlorna.
Har du frågat honom? Att önska sig "en klocka" är ganska brett, kanske du kan få honom att specifiera lite mer?
Han kanske inte alls bryr sig om glasbaksida, automatiskt urverk och tapisserietavlor 😂

Jo man hade ju en och annan alldeles för stor dykare i tonåren 😂 Såhär i efterhand är det ju lite cringe men där och då var man ju svinnöjd!

Det var så mitt klockintresse började. Jag fick en Tissot automatare med glasbaksida i studentpresent för drygt 20 år sedan. Jag minns att jag var sjukt fascinerad över att den snurrade på utan något batteri.

Klockan i fråga sitter för övrigt på handleden i detta nu och används fortfarande till och från 🤗
IMG_0453.jpeg

Röstar för Quartz. Köpte en till min fru och hon är supernöjd eftersom hon använder sin garmin till vardags. Då slipper hon ställa in den osv. Dessutom lär ju typ kostnaden för att serva automataren överstiga värdet på klockan om 5-10 år

Kör på automatisk, mycket roligare tavla. hade automatisk tidigt när jag va ung, sen får man ju lära sig vilka aktiviteter man kan ha med sig automatiska eller så fick man ta en gshock.

Tack för all input.
Idag var dagen för konfirmationen.
Det blev en Powermatic till slut.
Grabben är supernöjd!
Jag är supernöjd över att ha släpat in honom i denna djungel.

IMG_0888.jpeg
IMG_0889.jpeg

Tack för all input.
Idag var dagen för konfirmationen.
Det blev en Powermatic till slut.
Grabben är supernöjd!
Jag är supernöjd över att ha släpat in honom i denna djungel.

IMG_0888.jpeg
IMG_0889.jpeg
Ser bra ut! Blir ju lite roligare om man har nått gemensamt intresse. min grabb ville ha klocka tidigt så han fick en Gul klocka, sen har han fått ett par andra barnklockor. Blir skoj sen när man kan köpa nått riktigt åt han om typ 9-10år :D

Jag funderar på att köpa denna. Perfekta dimensioner. Synd på trist länk men borde vara strapmonster. Kommentarer eller tips på alternativ?

Jag köpte den svarta till frugan och hon älskar den. Jag hade nog valt den sunburst blå.
Själv gillar jag typen av länk och tycker att den är helt klart godkänd.

Originalet syns i en scen i Live and let die då det sägs att Roger Moore bar den av misstag.

Jag köpte den svarta till frugan och hon älskar den. Jag hade nog valt den sunburst blå.

Originalet syns i en scen i Live and let die då det sägs att Roger Moore bar den av misstag.
Ja jag har tittat på den blå också! Jag är rädd att den vita är lite för "basic", nästan som blankt ark.

Denna klocka tittar jag också på. Den har lite struktur i det vita som gör den mer intressant, och ser lite "dyrare" ut också: https://yema.com/products/yema-superman-heritage-ysup25a39-bms

Blå på ett sätt intressantare. Men mer skrikig och mindre diskret:

Ja jag har tittat på den blå också! Jag är rädd att den vita är lite för "basic", nästan som blankt ark.

Denna klocka tittar jag också på. Den har lite struktur i det vita som gör den mer intressant, och ser lite "dyrare" ut också: https://yema.com/products/yema-superman-heritage-ysup25a39-bms
Jag har inte sett någon Yema IRL men den är snygg på bild. Jämfört med pr516 ser den lite grövre ut, lite vad man är ute efter där.
Har du känt och klämt på någon av dom?

Har haft en liknande yema med svart urtavla tidigare. Det som mest talar för Tissot är storleken. 38 mm med kort l2l och 11 mm tjock gör den perfekt i min bok.

Då blir Tissot någonting nytt, antar jag.

Den vita är riktigt snygg och får inte full rättvisa på bild tycker jag.

Själv är jag sugen på en Tusenö vit/svart.

Tillbaka
Topp