• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tissot

Bluegrass

Breitling
Köpte mig en ny klocka, gillar hur den ser ut. Undrar vilket år den kan vara ifrån? Kan ingenting om klockor, de enda jag vet är om jag gillar hur dom ser ut eller inte :p

tissot_zpsced37ac9.jpg
tissooot_zps52776a21.jpg
 

Bluegrass

Breitling
Oj är den så gammal, vad kul ! Blir glad att ni gillar den, kommer passa bra till min kostym och 50-tal wegens flatcap ;)
 

Bluegrass

Breitling
Ska kolla de sen :) Vad kan en sån här klocka vara värd i dagens läge? Inte för jag tänkte sälja den utan undrar mer om jag gjorde "en bra affär" .
 

Bluegrass

Breitling
Undrar en annan sak också, kanske är en dum fråga.. Men vad heter modellen? De finns så många "antimagnetique" ... Blir nog fler tissot klockor framöver tror jag :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Undrar en annan sak också, kanske är en dum fråga.. Men vad heter modellen? De finns så många "antimagnetique" ... Blir nog fler tissot klockor framöver tror jag :)
På ur som dessa finns det ofta inte särskilt mycket information. Ibland finns det modellnummer men dessa ger inte heller mycket. När det inte är tillräckligt många nördar som jagar en viss modell får den då inte heller något nördigt tilltalsnamn så som ploprof tex.

Men ur från denna tid, runt 50-talet, är oftast mycket fina. Jag har själv många ur från 40- och 50-tal och du skall komma upp i bra höga nypriser om du skall köpa nytt och få lika bearbetade ur. Så leta på efter dessa juveler. Fina prisvärda modeller hittar du från Tissot, Certina, Lemania, Eterna mm. för att sedan gå upp lite i prisklass till Longines, Omega mm. Ett sista tips är att leta upp de vattentätare boetterna då de är lite kraftigare och bättre tillverkade. Dessa känner man igen på bla. skruvade boettlock mm.

Glöm inte att titta in på vintagedelen av detta forum, här ute rör det sig mest löst folk... :angel:
 

Bluegrass

Breitling
Tusen tack för ditt svar, roligt att få lära sig lite! Nu ligger de ju till så att jag inte har något band till den än och har svårt att bestämma mig vilken färg... Har kollat lite i vintagedelen och gillar verkligen ljusbruna banden, men tror du/ni de passar till denna klocka? Annars får de väl bli svart :p
 
Topp