• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Titan "blånering", lattja med blåslampan.

42Hz

Breitling
Snubblade över en video på Youtube där de värmde en växelspaksknopp i titan tills den började få roliga färgnyanser, sen en till där de gjorde samma på ett avgasrör i titan till en motorcykel.

Kom på att jag hade en defekt Seiko 'perpetual' i titan och testade själv. :)
En blåslampan från Biltema och sen var det bara att börja värma sakta tills metallen ändrar färg, att tänka på är att den fortsätter ändra nyans när det svalnar... Först blir den gyllene som brons och sedan allt mörkare ju hetare man värmer.

Nederst en bild innan jag gjorde ringen runt glaset, ska testa på armbandet också, den är kvar. Om det är snyggt är ju upp till var och en men unikt blir det i alla fall.
IMG_20200709_204958-01.jpeg
IMG_20200709_205028-01.jpeg
IMG_20200709_203452-01.jpeg


Ska man göra det seriöst ska man nog göra en grundligare rengöring än vad jag gjorde, sen är jag lite osäker hur slitstarkt ytan och effekten är den mattas nog av med tiden?
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Det är en oxid så den kommer att nötas av. Ser det på titansmycken som används på ungefär samma sätt.
 
Topp