• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Titanesque på Tradera

LtCariad

Omega
2-Faktor
Hej!

Tittade lite på Titanesques utbud på Tradera och funderade på ett köp. Är det nån som har handlat av dem? Erfarenheter? Verkar väldigt billiga.

/Henrik
 

Rille

Rolex
Är inte det han som har watchhub?
Tips är att handla därifrån istället. Lite billigare :)
 

LtCariad

Omega
2-Faktor
Ah, tack så mycket för det. Ska kolla upp det. Borde förstås ha sökt bättre innan jag postade... Noteras.
 
C

China

Guest
Säkert jättebra och finemang, frågan är hur man kan sälja modeller som är bristvara på den asiatiska marknaden till dumpade priser...
 

LtCariad

Omega
2-Faktor
China, är det några särskilda modeller du menar, eller menar du generellt? Nu blev jag nervös bara därför! :) Jag tyckte väl att känslan var lite "om det är för bra för att vara sant..."

/H
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Har också handlat en Seiko av Titanesque på Tradera. Allt gick som det skulle och jag blev nöjd! :)
 
C

China

Guest
China, är det några särskilda modeller du menar, eller menar du generellt? Nu blev jag nervös bara därför! :) Jag tyckte väl att känslan var lite "om det är för bra för att vara sant..."

/H

Generellt sett så kan man fråga sig varför bristvaror på den Asiatiska marknaden är lätta att få tag på t.ex. via olika auktioner. Vid en prisjämförelse så kan man fråga sig varför en del klockor på Ebay och Tradera säljs under riktpriserna. T.ex. Seiko har kvoter för olika länder, och finns inte klockorna i butik i de länder säljaren är ifrån/ eller betydligt billigare så finns det all anledning att vara misstänksam. Det finns säljare som är hederliga och inte säljer klockor som är avsedda för Asien (vilket är ett brott mot avtalet för återförsäljare) till andra länder, de flesta tillverkare har ett kvotsystem för hur mycket som man levererar till olika länder.

Det är inte bara exklusiva klockor som piratkopieras, även om medvetenheten bland folk i allmänhet är låg. Köper man en klocka av en auktoriserad återförsäljare så kan man vara säker, annars så skulle jag avråda till ett köp. Piratkopior finns av de flesta populära klockor oavsett prisklass, googlar du så är det inget problem att hitta både Seiko, Certina, Hamilton, och Tissot, för att ta några exempel.

Köp från ett företag som inte är återförsäljare, är som regel inte en bra affär.
 

_jonte

Patek
Generellt sett så kan man fråga sig varför bristvaror på den Asiatiska marknaden är lätta att få tag på t.ex. via olika auktioner. Vid en prisjämförelse så kan man fråga sig varför en del klockor på Ebay och Tradera säljs under riktpriserna. T.ex. Seiko har kvoter för olika länder, och finns inte klockorna i butik i de länder säljaren är ifrån/ eller betydligt billigare så finns det all anledning att vara misstänksam. Det finns säljare som är hederliga och inte säljer klockor som är avsedda för Asien (vilket är ett brott mot avtalet för återförsäljare) till andra länder, de flesta tillverkare har ett kvotsystem för hur mycket som man levererar till olika länder.

Det är inte bara exklusiva klockor som piratkopieras, även om medvetenheten bland folk i allmänhet är låg. Köper man en klocka av en auktoriserad återförsäljare så kan man vara säker, annars så skulle jag avråda till ett köp. Piratkopior finns av de flesta populära klockor oavsett prisklass, googlar du så är det inget problem att hitta både Seiko, Certina, Hamilton, och Tissot, för att ta några exempel.

Köp från ett företag som inte är återförsäljare, är som regel inte en bra affär.
Hängde nog inte riktigt med i den första sektionen... Menar du att det är en gråhandel som sker med volymer utöver de kvoter som finns? Eller någon ännu mer "oärlig" typ av handel? Något man som köpare bör tänka på i sammanhanget?

Kopior verkar det finnas gott om. Men från de två stora som jag kan; watchubs och creationwatches verkar väl helt gröna på den punkten? Inte sett något negativt gällande skälva handeln eller klockorna.
 
Skillnaden med att handla av Titanesque på Tratten och av (honom från) Watchubs är:
På Tratten-fraktkostnaden 150:- ca. På Tratten står Titanesque för eventuell tullkostnad.
Från Watchubs gratis frakt, lite billigare klockor än på Tradera men du står för ev. tull.
Jag har handlat på båda sätt och det har fungerat bra.
 
C

China

Guest
Hängde nog inte riktigt med i den första sektionen... Menar du att det är en gråhandel som sker med volymer utöver de kvoter som finns? Eller någon ännu mer "oärlig" typ av handel? Något man som köpare bör tänka på i sammanhanget?

Kopior verkar det finnas gott om. Men från de två stora som jag kan; watchubs och creationwatches verkar väl helt gröna på den punkten? Inte sett något negativt gällande skälva handeln eller klockorna.

Jo, jag uttryckte väl mig lite luddigt. Vad jag menar är att vissa modeller finns i överflöd hos olika gråhandlare, men är slutsålda eller svåra att få tag på hos en AD i regionen, då tillverkaren har en kvot för hur mycket som får säljas. Jag tycker det inte är så svårt att räkna ut att det rör sig om B-produktion, piratkopior eller f.d. underleverantörer som fortsätter tillverkning efter att den legala legotillverkningen är slutförd. Det är t.ex. ganska vanligt att gråhandlarna säljer klockor utan box eller andra tillbehör, vilket är en indikation på att det rör sig klockor som inte distribuerats via varumärkets egna kanaler.

B-produktion och s.k överproduktion som inte är legal är så gott som omöjlig att skilja från den normala produktionen, då det inte rör sig om piratkopior. Det är dessutom en hel del kända tillverkare som dumpar sin B-produktion på den Asiatiska marknaden, klockor som aldrig var avsedda för den internationella marknaden. Vad som är "äkta" är alltså inte helt lätt för en köpare att reda ut, och det behöver nödvändigtvis inte heller innebära att klockorna är av dålig kvalité. Men det här är "monkey business" då köparna hålls ovetande om vad man egentligen köper och vinstmarginalerna för gråhandlarna är mycket höga.
 

WatchHubs

Breitling
Hi China,
Det finns ingen B-produktion.
Det är antingen piratkopierade klockor eller originella produkter.
Som vi vet, om fabriken tillverkar mer än Casio / Seiko beställt och säljer klockor på marknaden, kommer de att möta tunga straff.
Och det är ett vanligt trick som piratkopierade klockor säljaren påstod "det är B-produktion".

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?header=true&search=550RBSP&catid=190208
Det är ett ganska vanligt piratkopierade modeller säljer på marknaden.
Fel förpackning, och när du kontrollerar klocka noga, är det helt annorlunda än den ursprungliga.

Vi kan bara föreslå att köpa klockor från välrenommerade säljare.

Och vi är auktoriserad återförsäljare av Seiko, Casio klockor i HongKong.

Ha en trevlig dag!
Casio_EDIFICE_EF-550RBSP_package.jpg
 
C

China

Guest
Hi China,
Det finns ingen B-produktion.
Det är antingen piratkopierade klockor eller originella produkter.
Som vi vet, om fabriken tillverkar mer än Casio / Seiko beställt och säljer klockor på marknaden, kommer de att möta tunga straff.
Och det är ett vanligt trick som piratkopierade klockor säljaren påstod "det är B-produktion".

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?header=true&search=550RBSP&catid=190208
Det är ett ganska vanligt piratkopierade modeller säljer på marknaden.
Fel förpackning, och när du kontrollerar klocka noga, är det helt annorlunda än den ursprungliga.

Vi kan bara föreslå att köpa klockor från välrenommerade säljare.

Och vi är auktoriserad återförsäljare av Seiko, Casio klockor i HongKong.

Ha en trevlig dag!

Trevligt att du tittade in på forumet för en kommentar.

Som du sett så påstår jag inte att WatchHubs säljer några piratkopior, utan diskuterar generellt varför en del säljare kan hålla väldigt låga priser på modeller som är svåra att få tag på. Jag skulle uppskatta om du ger ett förtydligande av era villkor för frakt & tull, vid försäljning på Tradera.

Frakt & Tull

* Varan levereras inom 5 arbetsdagar efter mottagen betalning.
* Kolli-id skickas till dig när klockan är levererad.
* Leveranstiden tar normalt 7-14 arbetsdagar.
* Vi ansvarar för tull & moms endast om kunden ta kontakt med oss då tullverket hör av sig, innan något värdebevis skickas till tullverket.
* Leverans garanti, ny klocka ersätts om varan försvinner vid leverans.

Man kan få intrycket att ni sysslar med varusmuggling då man har skyldighet att uppge en varas värde i tulldeklarationen. Varför upplyser ni inte era kunder om att de är skyldiga att betala moms och tullavgifter?
 
C

China

Guest
Några kompletterande frågor till Watchhubs.

Du skriver i tidigare inlägg att ni är auktoriserad återförsäljare av Casio och Seiko, på er egen webbsida står att ni är en ”independent” alltså oberoende handlare.

Established in June 2008, Watchhubs is one fast growing independent online watch retailer, offering over 40% discount to trendy, diver’s, and original wristwatches – including Casio, Citizen, Seiko, Police, Disney, Victorinox and more.


http://watchhubs.com/en/

Watchhubs.com finns heller inte på listan över Seikos auktoriserade återförsäljare I Hong Kong, hos Seikos egen generalagent Thong Sia Watch Co. Ltd. Generalagenten varnar däremot för köp hos internetbaserade företag som inte har Seikos banner för auktoriserade återförsäljare, vilken saknas hos Watchhubs.com.

Lista över återförsäljare i Hong Kong.

http://www.thongsia.com.hk/eng/dealers_list.php

Seikos officiella banner för auktoriserade återförsäljare.

http://www.thongsia.com.hk/eng/index.php

Så hur kan det komma sig att Watchhubs.com inte finns registrerade som auktoriserad återförsäljare, och inte använder Seikos officiella banner?
 

Emil

Cartier
Någon som har haft problem med Titanesque (strul osv.)?
kollar man omdömen på tradera så verkar näst intill alla vara nöjda!
ligger nöjdhetsgarantin på samma nivå även på watchhubs månntro?
 

Rille

Rolex
Någon som har haft problem med Titanesque (strul osv.)?
kollar man omdömen på tradera så verkar näst intill alla vara nöjda!
ligger nöjdhetsgarantin på samma nivå även på watchhubs månntro?

Alla har bara pratat gott vad jag vet. Jag själv har köpt 3 klockor där.
 

buggin-san

Cartier
Har köpt ett antal av Titanesque via Tradera, utan problem. Men intressant diskussion och intressanta frågor
 
C

China

Guest
En annan frågeställning är vilka som driver watchhubs.com, och om företaget ens existerar. Domänen är registrerad på en privatperson med samma adress som watchhubs.com uppger på sin website. Adressen går till ett kontorshotell som har en hel del andra företag som hyresgäster på samma adress. Vad jag kan se så finns inte heller watchhubs.com eller det registreringsnummer på företaget som man uppger (Registered in Hong Kong – Certificate No. 54261939-000-04-12-7), vid en sökning i registret över företag som är registrerade för näringsverksamhet i Hong Kong.

http://who.godaddy.com/whois.aspx?k...vJXuWDe+&domain=watchhubs.com&prog_id=GoDaddy

Registered through: GoDaddy.com, LLC (http://www.godaddy.com)
Domain Name: WATCHHUBS.COM
Created on: 18-Sep-11
Expires on: 18-Sep-16
Last Updated on: 26-Dec-11
Registrant:
yuk shing lau
Rm703, Kowloon Building,
555 Nathan Road
Kowloon, 00000
Hong Kong

Administrative Contact:
lau, yuk shing [email protected]
Rm703, Kowloon Building,
555 Nathan Road
Kowloon, 00000
Hong Kong
+852.97539527

Technical Contact:
lau, yuk shing [email protected]
Rm703, Kowloon Building,
555 Nathan Road
Kowloon, 00000
Hong Kong
+852.97539527

Några företag som finns på samma adress som watchhubs.com.

http://www.google.com/cse?cx=partne...lding, 555 Nathan Road,, Hong Kong&gsc.page=1

GovHK Business & Company Registration, Companies Registry Electronic Search Services .

http://www.gov.hk/en/business/registration/businesscompany/
 

Simola

Omega
Köpte en Seiko av Titanesque, det fungerade fint.
China har en del väldigt inressanta synpunkter, det verkar helt klart som om något " inte stämmer". Vad är troligast? Fakes? Stöldgods? grå import?
 

Emil

Cartier
Jag ligger i en fejd med Titanesque (Ying Lao) nu.
Jag vill höja ett varningens finger utan att säga allt för mycket i dagsläget!
 

TKVF

Panerai
Jag ligger i en fejd med Titanesque (Ying Lao) nu.
Jag vill höja ett varningens finger utan att säga allt för mycket i dagsläget!
Jag tycker att det hade varit bra om du kunde berätta (från din synvinkel) vad som hänt. Blir lättare att själv bilda sig en uppfattning om problemet. Lite svårt när man bara anklagar någon och inte kommer med varken fakta eller känslor. Speciellt då inte motparten kanske läser detta.
Hoppas det löser sig i alla fall och vi nyfikna får reda på vad som hänt.
 

Emil

Cartier
Min fejd är nu löst och det hela handlade om att klockan jag beställde skickades till en helt annan person och det tog en tid innan detta var löst och en ny klocka skickades till mig. mitt förtroende för titanesque är fortfarande högt!
varför jag inte gick ut med mer info tidigare när jag höjde ett varningens finger var pga. av att jag ville ge titaneque en chans att lösa tvisten, något som drog ut på tiden.
 
Topp