• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tjäna eller förlora sekunder på klockans viloläge

ursula

Basic
Har säkerts skrivits om detta förut men jag visste inte vad jag skulle söka på. Läste just en guide till hur man skulle få en oexakt klocka att gå snabbare eller långsammare: https://blog.toolwatch.io/watch-tips/regulating-accuracy-mechanical-watch/

Rolex-Accuracy-Toolwatch-Blog.jpg

Ligger det någon sanning i dessa råd?

IMG_9225.JPG
IMG_9226.JPG
IMG_9227.JPG

Positionsvariationer finns ju i princip alltid, eller hur @Echo Delta ? Det gäller bara att undersöka vilka de är. Med reservation för att min apparat inte är vetenskapligt tillförlitlig. :)

Absolut, men det jag menar är att den instruktionen skrevs ganska länge sedan när toleranserna var långt ifrån det som de är idag. Ska man jaga en till två sekunder hit eller dit, ska man verkligen ha en mekanisk klocka?
Deltat på de positionerna som du har visat är 4, med ett snitt på noll.
De tre vanligaste positionerna är krona ner, krona höger och tavla upp, förutsatt att man har klockan på vänster handled.

Känns det verkligen nödvändigt att jaga sen sekund per dygn extra?
Principen stämmer, men i praktiken påverkar det så lite idag jämfört med förut.
När man hade tolerans på delta 15-20-25, för 25-30 år sedan så var det en annan sak.
Men när de flesta idag av god kvalité går avsevärt bättre än vad sin tolerans säger så är det inte något jag gråtit över om jag förlorat en till två sekunder.

Tillbaka
Topp