• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tjänsteresa till Japan - tips efterfrågas

MJ24

Patek
2-Faktor
Skall till Japan för första gången efter sommaren. Det är en resa i tjänsten och det blir att umgås med Japanska kunder inom arbetet och på sociala tillställningar kopplade till jobbet i både Koyoto och Tokyo.
Någon som har några nyttiga och bra tips för just Japan på vad man kan förvänta sig, vad man skall göra - inte skall göra o s v?
 

Isodor

Audemars
Har varit i Japan ca 8 ggr (tjejen kommer därifrån), mitt samlade intryck är att så länge du är normal och civiliserad behöver du inte oroa dig över något.

Dock aldrig inom business. Det är mest äldre människor som kan vara lite kyliga eller tveksamma till turister eller vitingar pga historien. De som är 50 < är väldigt lika oss i tankesättet då historien kanske inte präglat de lika mycket.

Visitkortsdelning är det ändå jag vet att de brukar buga och ta med båda händer och vara "varsamma" med. Tänk dig att din polare lånar dig sin PP.. : - )

Antar det är ett internationellt bolag och detta är inte första gången de träffar europeer.. Det är nog lika kul för dem som för dig.

Mitt sista tips är att räds inte från att försöka prata med folk. Japaner är usla på engelska i överlag men de är väldigt välvilliga och tycker oftast det är kul att prata iaf.
Samt att inte stöta på chefens fru, men det kanske gäller i Sverige också? :)
 

Fredde76

Omega
Ett sak jag lärde mig på min Japanresa var att det var viktigt att man satt rätt på toaletten. Vågade inte testa vad som hände om man satt fel :)
IMG_2384.jpeg
 

jarrebarre99

Patek
2-Faktor
Tokyo är bäst, du kommer älska det!
Manhattan i Ikebukuro (bör ej förväxlas med New York bar på Hyatt) är bra skit, precis vad man kan förvänta sig alltså;)
image.jpeg

AP och Richard Mille flagship stores i Ginza kan du skita i för de har ändå aldrig något kul inne (ironi).
image.jpeg

I Tokyo sätter du själv dina egna gränser, kör hårt!;)
 

Smulan

Rolex
Verkligen en resa att se fram emot! Japan är helt klart det mest civiliserade land jag besökt. Klarar du Ribbings etikettskola tror jag du är hemma :) Stå till vänster i rulltrappan och ta och ge visitkort med båda händer och buga lätt!
 

Niclas

Omega
Ingen expert, bara varit i Tokyo en gång, men...
Fick lära mig att, som tidigare nämnts, ta emot visitkort med båda händerna, läsa det noga och sedan stoppa ner det med andakt. Likaså ge dem ditt visitkort, vänt mot dem, och buga lätt.
Att vara tydlig och jag har hört att tvetydighet kan få dem att stelna helt. Dvs om du är tvetydig undrar dem vad du menar, dem ställer inte kontrollfråga utan dem kan börja tjattra internt på sitt språk och således tappar dem tråden helt.
Undvik ordet nej. Formulera dig istället.
Om dem ursäktar sig för sin engelska, beröm dem istället, då har du fått en ny vän ;)
Deras chef/anställd-kultur verkar lite konstig i våra ögon. En anställd som knappt vågar tilltala chefen kan festa hårt tillsammans med denne på afterworken.
Det är otrolig skillnad på Saké, varm som kall. Jag började uppskatta det redan efter några dagar.
Lär dig några japanska ord, det uppskattades.

Något jag tyckte var konstigt var att du inte fick röka ute på gatan, men när ni sitter och äter på restaurang i slutet sällskap, där bolmades det friskt och ingen tog någon som helst notis om att du åt.
 
Topp