• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tjena Klocklovers

Henkesz

Breitling
Hallå! Jag är en färsking vad gäller klockor och allt där emellan. Men jag vill bara höra eran åsikt om en klocka jag råkade hitta i min lägenhet. Den har tillhört förra ägaren och den sitter som en smäck på handleden. Det är en certina DS pro. Förmodligen 10+ år gammal. Har bytt batteri hos urmakaren och han sa att den är vattenresistant till 100 meter. Vad säger ni? Är den värd att behålla?
 

månljus

Panerai
Om det inte är så att du har varit i kontakt med ägaren till klockan och fått ok att behålla den, vilket det inte låter som att du varit, så borde du lämna tillbaka den.
 

Lolle

Panerai
Inte ens Ove Sundberg kommer att sakna en certina som är 10+ år gammal, snälla

Jag kan förvisso förstå hur du tänker men håller ändå inte riktigt med.

För det första om det finns en möjlighet så skulle jag lämna tillbaka något även om värdet är betydligt lägre än denna klocka - varför? Det är helt enkelt inte min sak och någon annan har förvärvat den, inte min sak att värdera ifall personen behöver saken eller ej.

I många fall är det svårt att veta vem som äger det man hittar vilket kanske ger en viss tröskel av extra ansträngning - då finns dock polisen till för att fylla den funktionen också. I detta fallet är det ännu enklare så ansträngningen är inte särskilt stor i mina ögon. Om sedan förra ägaren tackar för omtanken och bedömer att det inte är värt att hämta eller skicka etc så är det för väl, det beslutet har dock inte jag utan den faktiska ägaren.

I just detta fallet med klocka så finns det dessutom en viss möjlighet till sentimentalt värde som ingen annan kan bedöma. Jag har klockor som har lågt monetärt värde men ändå värdefulla för mig då de påminner mig om en plats, en person eller en händelse. Inget jag går under av att mista men jag skulle uppskatta ansträngningen ifall det gällde mig.

Sen ska jag väl också villigt erkänna att just klockor ligger mig och de flesta här på Klocksnack varmt om hjärtat så jag har större förståelse för betydelsen än om det vore någon annan pryl. Jag hoppas och tror att jag beter mig likadant med annat som är mindre viktigt och känns mindre värdefullt för mig då det kan vara värderfullt för andra - men just med en klocka är jag säker att tröskeln varit ännu lägre för att anstränga mig så ursprunglig ägare återfår det han tappat bort.
 
Topp