• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tjocklek på bandstift

Sond

Patek
Var inne på urtid.com och såg att det finns olika tjocklek på bandstift. Det var nytt för mig. För 100 år sedan fick jag några bandstift i olika breddar så jag har aldrig funderat över detta då jag inte behövt några nya.

Men vad använder ni? Är det stor skillnad på 1,5 vs 1,8 mm? Det är ju iofs 20% tjockare så viss skillnad borde det ju vara. Men sedan handlar det ju om materialets tjocklek i själva tuben.
 

Camo00

Patek
Man kan väl anta att de tjockare också är mer hållbara kanske? Annars handlar det väl bara om passform på stift och tub/länk..?
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
På min Citizen Aqualand kör jag 1.8mm och 1.5mm på resten av mina klockor. :)
(Vet ej vad Rolex har)
 

jabla

Sarlacc
På sportRolex med länk behöver man 2mm stift och övriga Rolex har 1,8mm. om man anvävder andra tjocklekar till länk glappar ändlänkarna. med annan rem är det inte lika noga.
 
Topp