• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

To watch winder or not to watch winder

Supreme

Omega
God dag!

Som rubriken lyder, jag har läst trådarna om klockuppdragare. Men mina fundering besvaras inte i dom.

Ponera att man äger en automatisk klocka, med skruvkrona med diverse lägen för tidjusterng/uppvridning/datum. Ponera även att just denna klockan inte får den handledstid som den förtjänar(hädelse).

Frågeställningen här är då om man hamnar i situationen där man 7 av 10 gånger behöver vrida upp klockan innan användning, inte tjänar på att ha klockan i en Winder med rätt TPD? (Edit) Bör man inte spara på kronan i just dessa fall genom att placera klockan i just en winder? Tycker kronor på vissa klockor känns väldigt delikata. Denna situation drabbar säkert många, och speciellt dom som t.ex. äger ett lågt antal klockor som kanske endast bärs efter arbetstid av olika anledningar.
 
Senast ändrad:

aximand

Panerai
2-Faktor
God dag!

Som rubriken lyder, jag har läst trådarna om klockuppdragare. Men mina fundering besvaras inte i dom.

Ponera att man äger en automatisk klocka, med skruvkrona med diverse lägen för tidjusterng/uppvridning/datum. Ponera även att just denna klockan inte får den handledstid som den förtjänar(hädelse).

Frågeställningen här är då om man hamnar i situationen där man 7 av 10 gånger behöver vrida upp klockan innan användning, inte tjänar på att ha klockan i en Winder med rätt TPD? Denna situation drabbar säkert många, och speciellt dom som t.ex. äger ett lågt antal klockor som kanske endast bärs efter arbetstid av olika anledningar.

Är din fråga om det är värt att ha en klocka i en winder om den inte används? Eller om man ska ha klockan i en winder med fel TPD?

Jag äger ingen winder och har inget problem att ställa tid och datum i klockan jag vill använda för dagen om det är så att den hunnit stanna. Har dock lekt med tanken på att bygga en egen winder, mest för att få pyssla lite.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du frågar alltså om en winders syfte är att minimera risken att klockan stannar?
Förstår inte riktning frågan.
 

Supreme

Omega
Är din fråga om det är värt att ha en klocka i en winder om den inte används? Eller om man ska ha klockan i en winder med fel TPD?

Jag äger ingen winder och har inget problem att ställa tid och datum i klockan jag vill använda för dagen om det är så att den hunnit stanna. Har dock lekt med tanken på att bygga en egen winder, mest för att få pyssla lite.

Ber om ursäkt, av någon anledning så kom inte "Bör man inte spara på kronan i just dessa fall genom att placera klockan i just en winder? Tycker kronor på vissa klockor känns väldigt delikata" med..
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Ber om ursäkt, av någon anledning så kom inte "Bör man inte spara på kronan i just dessa fall genom att placera klockan i just en winder? Tycker kronor på vissa klockor känns väldigt delikata" med..
Aha, så det du menar är att man ska placera klockan i en winder för att "få igång den" och att det då inte spelar roll vilken TPD den har?
I syfte att spara på kronan?
 

Supreme

Omega
Aha, så det du menar är att man ska placera klockan i en winder för att "få igång den" och att det då inte spelar roll vilken TPD den har?
I syfte att spara på kronan?

Nej jag menar att ha klockan uppvriden och i en Winder när den inte används under förutsättningarna att man har rätt TPD på Windern, i syfte att inte behöva skruva på kronan mer än nödvändigt. Och genom att göra så är frågan om man sparar på något eller om man går plus minus noll.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nej jag menar att ha klockan uppvriden och i en Winder när den inte används under förutsättningarna att man har rätt TPD på Windern, i syfte att inte behöva skruva på kronan mer än nödvändigt. Och genom att göra så är frågan om man sparar på något eller om man går plus minus noll.
Om du inte använder klockan så ofta så slits ju inte kronan oavsett. :D
Sluta på krona eller rotor, är bara att välja. ;)
 

Supreme

Omega
Om du inte använder klockan så ofta så slits ju inte kronan oavsett. :D
Sluta på krona eller rotor, är bara att välja. ;)

Såklart att det är lite pest eller kolera, men känns alltid som att man sliter på kronan när man drar upp den efter en tids icke bärande. Sen får ju rotorn säkert sig en omgång i en Winder, men frågan är hur mycket och om det är mer än vid fysisk användning. Har läst lite trådar utomlands om folk som haft automatiska urverk i winders I 10 år och legat på samma +/- i sekunder sen första dagen, sen om det är en rövare kan jag inte svara på hehe.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har hört att winder är svinbra från SGNs urmakare och att det är dåligt från andra urmakare. Jag har fattat beslut om att ha klockor som är ”dryga” att ställa om i winder och är en lycklig katt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Såklart att det är lite pest eller kolera, men känns alltid som att man sliter på kronan när man drar upp den efter en tids icke bärande. Sen får ju rotorn säkert sig en omgång i en Winder, men frågan är hur mycket och om det är mer än vid fysisk användning. Har läst lite trådar utomlands om folk som haft automatiska urverk i winders I 10 år och legat på samma +/- i sekunder sen första dagen, sen om det är en rövare kan jag inte svara på hehe.
Vad är det du menar sluts när man använder kronan? Uppdraget, packningen? Gängan?
 

RickardMalmo

Breitling
Jag har alltid varit av den uppfattningen att en winder är ett måste för automatiska klockor. Då jag har 3 klockor så hinner jag inte bära alla så de flesta skulle bli döda. Jag har en WOLF 270402 och en 456002 som jag är väldigt nöjda med. (Rekommenderas). Här är en bra winder guide som hjälpte mig med info och vilken winders som va bäst.
Lycka till!
Rickard
 
Senast ändrad:
Topp