• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tog en promenad till Seiko-land idag..

Ricrob

Patek
..för att se vad fussen kring GS och Springdrive egentligen är.. Seiko-land är i det här fallet Klockmaster i Globen, som allt som oftast får lovord för sin fina service och breda (Seiko) utbud och verkligen, lovorden är mer än väl förtjänade!

Började med att dyka på den diskuterade "nya" GMT modellen, som lånat lite design från Exp-2. Jag visste redan innan jag fick den på armen att den är för liten för min smak men som Molle sa, trångsynt ska man inte vara, för då kan man missa ngt! ;) Finishen på dessa klockor, och med dessa menar jag GS, är helt och hållet otroligt! Jag som är trångsynt rynkar lite på näsan mot en Seiko för +40k men när den landade i näven blev jag märkligt förstummad... Likväl som jag duckar för Rolex-spöket, är tanken att lika effektivt ducka för Seiko-trollet, så den här testrundan var kanske taskigt genomtänkt.. Shit!

Jaja, tillbaka till GS GMT. Knappa 40 mm gör den relativt ointressant för mig men så snygg! Jag förbannar mig själv att jag missade att fota baksidan men bild på det fantastiskt coola verket med det blå "hjulet" finns ju den andra tråden. Mycket smäcker länk med en supertunn låsmekanism finns på andra sidan min arm och förutom storleken så tvekar jag på den höga höjden.. Fattar inte varför den måste vara så hög..?



Sen var jag tvungen att kika på en annan GMT.. F.ö. den kanske snyggaste GMT'n som finns, förutom Chopards vita..?
Helt underbar men väldigt svårfotad vridring med den grå färgen och all glansig beläggning. Ljudet från Springdrive-verket var en ny och spännande bekantskap, då jag gillar mekaniska ljud, så länge de ska finnas där.



Var även sugen på att kika på en MM300 men den hade de inte. Däremot hade säljaren (P-O?) en på armen, och det var klart att jag fick klämma på och testa den! Fattar helt klart att många hyllar denna faktiskt. Otroligt skön på armen med det speciellt ergonomiskt utformade monokock-huset och en allmänt hög kvalitetskänsla. Däremot har jag lite svårt för designen på index och visare och är tveksam till snabbinställningen på viklåset men då jämför jag med gemensam funktion på min Ploprof och det kanske är korkat, då det skiljer nästan 70k i nypris..


Sedan fick jag syn på denna.. :shock: Faen så fin! Har en softspot för svart och guld så vi klickade fint kan jag säga! 43,5 mm, 100m wr med minst sagt rejäla skruvade knappar och krona, Springdrive 9R86 med 50 jewels (!) och en känsla när jag tryckte på knapparna som var fantastisk! Filmade lite en start/stopp/noll för att visa det häftiga svängandet på sekundvisaren vid nollställning och den helt flytande gången men jag får inte till det med filmuppladdning.. Enda minus på denna var nog röran bland subdailsen, kanske storleken på knapparna men ändå inte och prislappen på 98 400:-.



Hann kika lite på nya Speedmastern också. Apfin men igen, lite för liten för mig..



Då jag glömde säga att jag ville klämma på den blå AT'n, så hade jag inte tid att vänta på tidlåset, det fick bli till att kolla genom glaset. Gillar nog den nya svart/gröna AT'n bäst..?

Z33an är allt bra ball ändå.. 44mm Co-ax Speedyn gör mig också lite varm inombords.


Det var alles! Nu tror ni säkert att Seiko-trollet bitit mig i rövva men ni kan vara lugna.. Superfina klockor men jag är inte där än (kommer jag någonsin?)...

Säljaren kände f.ö. igen min tatuerade arm från bägge forumen och läser du detta, så vill jag tacka för pratstunden, servicen och Seiko katalogen!
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    493 KB · Visningar: 978
  • image.jpg
    image.jpg
    485.2 KB · Visningar: 974
  • image.jpg
    image.jpg
    527.4 KB · Visningar: 973
  • image.jpg
    image.jpg
    387.4 KB · Visningar: 978
  • image.jpg
    image.jpg
    485.5 KB · Visningar: 977
  • image.jpg
    image.jpg
    404.9 KB · Visningar: 973
  • image.jpg
    image.jpg
    407.9 KB · Visningar: 980
  • image.jpg
    image.jpg
    453.4 KB · Visningar: 976
  • image.jpg
    image.jpg
    529.6 KB · Visningar: 973
  • image.jpg
    image.jpg
    409.8 KB · Visningar: 975
  • image.jpg
    image.jpg
    347.3 KB · Visningar: 973

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Trevligt reportage Ricrob! Vet att Seiko har väldigt fin finish och kvalitetskänsla på sina fin-ur. Får se i framtiden...
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för reportaget. Kan bara hålla med, Klockmäster i Globen regerar! För övrigt har båda våra passaround klockor fått godkänt av dem, i alla fall utseendemässigt.
Men alltså RicRob.. Du suktar ju efter en Rolle, hur kan då en 42 mm Speedy vara för liten? Eller är det Deep Sea:n du ska ha?...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kul läsning! Visste inte att de läser här. Jag skickade precis iväg ett mail med en prisförfrågan bara för att du inspirerade mig :)
 
RicVin skrev:
Tack för reportaget. Kan bara hålla med, Klockmäster i Globen regerar! För övrigt har båda våra passaround klockor fått godkänt av dem, i alla fall utseendemässigt.
Men alltså RicRob.. Du suktar ju efter en Rolle, hur kan då en 42 mm Speedy vara för liten? Eller är det Deep Sea:n du ska ha?...

Det är den nya vintage varianten som är 39mm tror jag!
 

orup

Omega
Jag håller med dig fullkomligt. Stoppar man näsan i Seiko träsket då sitter man där och inte kan ta sig loss :) Vilka klockor Seiko spottar fram det tar andan ur en. Jag spanar in den nya GPS klockan som är måste vara kalas för alla flygkaptener och andra personer som rör sig över flera tidzoner en klockan som fungerar med hjälp av fyra satelliter. Snyggt jobbat Seiko!! Orup-
 

pheklund

Breitling
Hej och tack för beröm. Alltid ett nöje att få prata hål i skallen på likasinnade ju!
På återseende när suget faller på sen...

//"Säljaren"
 

pheklund

Breitling
P-A: Den kommer nog stanna ett bra tag är jag rädd. Enda minuset är att den är i stort sett omöjlig att få av armen. Den har åkt på nästan varje dag i ett halvårs tid vilket är galet!
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Tog en promenad till Seiko-land idag..

Tusen tack för ett tidsskrifts-liknande reportage. Vi har kass utbud här i Malmö så det var välkommet med lite inside och reflektioner...
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Sv: Tog en promenad till Seiko-land idag..

Kasst utbud av Seiko antar jag att du menar, annars är ju Hukes också kul att kika runt hos.. :)

Camo00 skrev:
Tusen tack för ett tidsskrifts-liknande reportage. Vi har kass utbud här i Malmö så det var välkommet med lite inside och reflektioner...
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Trevligt! Men så jäkla liten ser den ju inte ut på din handled, isåfall kanske du också upplevde att SBDX001 var i minsta laget.
 

Ricrob

Patek
masterkiller skrev:
RicVin skrev:
Tack för reportaget. Kan bara hålla med, Klockmäster i Globen regerar! För övrigt har båda våra passaround klockor fått godkänt av dem, i alla fall utseendemässigt.
Men alltså RicRob.. Du suktar ju efter en Rolle, hur kan då en 42 mm Speedy vara för liten? Eller är det Deep Sea:n du ska ha?...

Det är den nya vintage varianten som är 39mm tror jag!
Ja, precis! Den är 39mm (?) och 19 mm mellan luggarna. Riktigt fin, speciellt visarna och att krona/knappar inte är infällda.

Vad det gäller Rolex, så har supercase't en märklig förmåga att göra det mesta av 40 mm.. Hmm! :oops:
 

Ricrob

Patek
pheklund skrev:
Hej och tack för beröm. Alltid ett nöje att få prata hål i skallen på likasinnade ju!
På återseende när suget faller på sen...

//"Säljaren"

Ah, P-H var det, inte P-O, sorry för det!

80talisten skrev:
Trevligt! Men så jäkla liten ser den ju inte ut på din handled, isåfall kanske du också upplevde att SBDX001 var i minsta laget.

Menar du den blå GMT'n så ja, den var som sagt i minsta laget. Lite dålig på ref men antar att det är MM300 som heter SBDX001, eller hur? Isf är svaret nej, absolut inte! Länken kunde vara bredare men boetten är fin i storleken.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
pheklund skrev:
P-A: Den kommer nog stanna ett bra tag är jag rädd. Enda minuset är att den är i stort sett omöjlig att få av armen. Den har åkt på nästan varje dag i ett halvårs tid vilket är galet!
Jodå jag vet exakt vad du menar :)

Ricrob skrev:
Menar du den blå GMT'n så ja, den var som sagt i minsta laget. Lite dålig på ref men antar att det är MM300 som heter SBDX001, eller hur? Isf är svaret nej, absolut inte! Länken kunde vara bredare men boetten är fin i storleken.
Jo precis, MM300 menade jag :) men MM300 upplevs som ganska liten trots sina 44mm och det är bara något posetivt anser jag.
 

Målarn

The Steak
RicVin skrev:
Tack för reportaget. Kan bara hålla med, Klockmäster i Globen regerar! För övrigt har båda våra passaround klockor fått godkänt av dem, i alla fall utseendemässigt.
Men alltså RicRob.. Du suktar ju efter en Rolle, hur kan då en 42 mm Speedy vara för liten? Eller är det Deep Sea:n du ska ha?...

Enda Rollen Ricrob kan bära för resten är för små för han :lol:
2xdeepseaspecial11.jpg
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Ricrob, du är allt annat än trångsynt! Frisinnad och välkomnande skulle jag säga :D
Tack för ett trevligt reportage med bra bilder. Och P-H, när kommer SBDX001 hem egentligen? :roll:

Skall försöka komma på nästa KS GTG, tar då med denna så du får klämma lite till Ricrob:

namnlost__1_av_3__598.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Molle skrev:
...när kommer SBDX001 hem egentligen? :roll:

Jag har mailat och frågat. Får väl svar på måndag förhoppningsvis. Hoppas bara priset är resonabelt, för den finns att köpa från Tyskland för ett ok pris.
 
Molle skrev:
Ricrob, du är allt annat än trångsynt! Frisinnad och välkomnande skulle jag säga :D
Tack för ett trevligt reportage med bra bilder. Och P-H, när kommer SBDX001 hem egentligen? :roll:

Skall försöka komma på nästa KS GTG, tar då med denna så du får klämma lite till Ricrob:

namnlost__1_av_3__598.jpg

Anmäl dig i GTG tråden om du kommer... :D
 

Josef B

Bestraffaren
Måste nog ta en sväng förbi Globen och titta in Seiko och försöka förstå hajpen. Kommer troligtvis aldrig köpa en men jag hoppas att "känna och klämma" kan ändra mina åsikter om märket :).
En GS kanske kan vara en bra semesterklocka eftersom den inte drar till sig blickarna, det är ju ändå "bara" en Seiko ;)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Molle skrev:
Menar att priset i Tyskland kommer ändras, alltså inte vara på den nivån det är nu för alltid.

Jag vet inte riktigt hur Seikos prissättningar fungerar med eventuella höjningar. SBDX001 har väl legat på 262 500 yen ett bra tag nu.
 
Topp