• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tokiga Gerald Genta-tråden

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Kollat in den där... Det verket är dock ännu dyrare att serva, men jo, skeleton vill jag egentligen ha. Betalade 29' för min. Galet lite pengar men ägandekostnaderna är väldigt höga.

Finns en liknande prissatt här, Success som är ännu tokigare. Bla facetterat safirglas.
s-l1600.jpg

https://www.ebay.co.uk/itm/Gerald-G...endar-3359-4-skeleton-Mens-Watch/362702128006


Den var über cool, OK, men priset kändes sådär, priset på din kändes prisvärt med andra ord, men kanske prissatt efter vad det kan kosta när man lämnar in klockan på service, att ta ett kostnadsförslag känns helt rätt på denna klocka!

Lite annan tavla på denna och även på länk! Priset är 64,5k elelr föreslå ett pris!

11523761b_zoom_v1561208926856.jpg


Tyckte den kändes riktigt tung ut på länk faktiskt...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Den var über cool, OK, det priset var ju mycket bra, men kanske prissatt efter vad det kan kosta när man lämnar in klockan på service, att ta ett kostnadsförslag känns helt rätt på denna klocka!

Lite annan tavla på denna och även på länk! Priset är 64,5k elelr föreslå ett pris!

11523761b_zoom_v1561208926856.jpg


Tyckte den kändes riktigt tung ut på länk faktiskt...
Ingen evighetskalender och ogillar dag/natt-indikatorn. Länken är dock lite kul, ser nästan ut som patroner.

Denna är jäkligt kool, kolfiber, pärlemo, lapis lazuli och blästrat stål. Borde gå att få billigare dock. Batteridriven evighetskalender.
s-l1600.jpg

https://www.ebay.co.uk/itm/Gerald-G...Swiss-Quartz-Mens-Watch-G-3404-7/293125722149
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Denna borde väl också passa i tråden - Gerald Genta Arena Backtimer. Släpptes i slutet av 1998 och var oumbärlig för alla som ville ha koll på hur många dagar det var kvar till millennieskiftet:

20180209_074038-jpg.731994


Mer bilder och info i öppningstråden:

”Say say two thousand zero zero party over, oops, out of time
So tonight I'm gonna party like it's nineteen ninety-nine”



Millenieskiftet? Bara fest eller? Nä, nä…

Antar att det finns några här som är tillräckligt gamla för att komma ihåg hypen och rädslan inför millennieskiftet och Y2K-buggarna som skulle skicka hela mänskligheten ner i avgrunden. Själv höll jag på den tiden på att säkra IT-system och verksamhetsprocesser i lite olika organisationer och kommer ihåg känslan av osäkerhet, utsatthet och avsaknad av riktigt, riktigt bra verktyg för jobbet. :nailbiting:

Tänk om jag bara hade haft denna, en tool watch som togs fram med ett enda syfte - att ha full koll på nedräkningen till millennieskiftet!

Paketbilder:
boxbilder.JPG


Lite oväntat kanske att den inte kommer från någon av de mer vanliga tillverkarna av tool watches utan från Gerald Genta som ju kanske är mer känd för andra saker i klockhistorien…

Det handlar alltså om en Gerald Genta Arena Backtimer, ref G3806. Lanserades (enligt vad jag läst på internet) 456 dagar innan millennieskiftet i 456 exemplar, oklart om detta inkluderar lillasystermodellen G3805.

Man ställde helt enkelt in antal dagar kvar till med hjälp av pushers för 100-tal, 10-tal och en-tal dagar, klockan räknade stabilt och säkert ned och sedan kunde man känna Y2K-buggstressen minska:cool:

OK, över till klockbilder…
20180208_205752.jpg

20180208_205621.jpg


Inte helt säker på vad fisken betyder i WR men det är nog ingen dykare.... :)
20180208_210611.jpg


ÄNTLIGEN - en riktig GG-krona!!!

20180208_205831.jpg

Feta, blånerade visare, lite sliten lume.
20180208_194244.jpg

2000 2000 2000 2000 2000 2000 2000 2000 2000 2000 2000 2000 2000 2000 2000 2000 2000 2000 2000 2000
20180208_194144.jpg

GG-spänne...
20180208_210446.jpg

"Mynträfflad" kant på boetten, raka lugs med genomgående lugholes....
20180208_210135.jpg

Och så ett avslutande WS:

20180208_194956.jpg

Lite fakta (med den osäkerhet det innebär att söka på internetz):
  • Märke: Gerald Genta Arena Backtimer
  • Ref: G3806
  • Cal: Cal G.A2, baserat på LeCoultre 889/1r. Quick set datum, hackande sekund och nedräkningsfunktion
  • Tillverkningsår: 1998
  • Case: vitguld, 38mm diameter, 44mm lug-till-lug, 10mm tjock
  • Glas: kupat safir
  • Tavla: champagne, (ljus lax?) med ”2000” i relief många gånger. Applicerade timindex och arabiska 3, 9 och 12 i vitguld
  • Visare: blånerade svärdvisare med lite gulnad tritium lume
  • Band: Svart alligator (ej original) med vitgulds GG-spänne

Första intrycket? Jag gillar den. Har velat ha en GG i excelarket men hade svårt att hitta någon som var lagom bärbar så att den faktiskt används och denna kommer att funka fint! Måste bara fundera ut vad jag skall räkna ned till… :)

Förslag någon?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Denna borde väl också passa i tråden - Gerald Genta Arena Backtimer. Släpptes i slutet av 1998 och var oumbärlig för alla som ville ha koll på hur många dagar det var kvar till millennieskiftet:

20180209_074038-jpg.731994


Mer bilder och info i öppningstråden:
Definitivt, heltokig! Finns inga fler GG på forumet vad du vet?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tror inte jag sett någon. Kanske finns den några i lådorna som folk inte tänker på är Genta (även om det står tydligt på tavlan). Någon "Disney-klocka" borde finnas kan jag tycka. En av mina favoriter (bild från internet):

upload_2019-7-30_21-38-31.png
De kan vara lite roliga, är iofs inte speciellt intresserad av Disney själv. Roliga med tex den ovan är ju dels jump hour och retrograde minutes men även att tavlan är i sten med pärlemorinlägg för minuterna.
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Senast ändrad:

Skoskav

Omega
2-Faktor
Någon modig själ som vill rocka en isad vitguldsklocka med marmor?

Är det något tokigt med den, tror du? Fel pris? Enligt historiken på annonsen har den legat ute ett år, med bilder och returvillkor som ändrats lite fram och tillbaka, utan att någon nappat.

Det lär väl tillkomma lite moms på det där också när den fastnar i tullen.
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Är det något tokigt med den, tror du? Fel pris? Enligt historiken på annonsen har den legat ute ett år, med bilder och returvillkor som ändrats lite fram och tillbaka, utan att någon nappat.

Det lär väl tillkomma lite moms på det där också när den fastnar i tullen.
Kan tyvärr inte svara på det. Tror det är en väldigt svår modell att sälja. Hade säljaren däremot förstått och skrivit att den är i vitguld ist för stål hade det nog gått bättre. Var sugen att skambuda hem den innan jag hittade min evighetskalender.
 

Nudelpalm

Omega
Gerald Genta är ju min favoritdesigner på klockor! Finns ett bra instagramkonto (Gerald.genta.heritage) som är ett officiellt konto som drivs av Gentafamiljen. Mycket historier som delas och inte så mycket fokus på typ AP RO utan honom som designer.

Ska dock erkänna att jag aldrig ens kollat efter hans ”egna” klockor på Chrono24 för jag trodde att de alla gick för närmare miljonen, att hitta PC-klockor för 30k känns nästan orimligt...
 
Topp