• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tomheten... Vad gör man åt tomheten..?

Ricrob

Patek
Jag har ett problem.. Det är ett i-landsproblem men ändå ett stort problem. Det är nämligen så att jag älskar att "jaga" klockor, oavsett om det är en spontan jakt med dagligt lurkande på diverse sale's corners, eller om det är en aktivt riktad jakt en speciell modell, till ett speciellt pris. Känslan av att ha en viss summa pengar på kontot som är helt och hållet öronmärkt till en klocka är helt enkelt svårslaget! När man väl slagit tänderna i en klocka, pengarna är överförda och man räknar dagar till hemkomst, ja då mår man nästan som allra bäst, även om väntan kan bli lång och frustrerande på samma gång, så är det bara att erkänna, här mår man bra! Sedan kommer paketet, det öppnas, det tvättas och fixas och sedan åker den på armen, allt medans kameran smattrar och det är kul! MEN, redan här brukar det för min del börja sjunka ett litet dunkelt moln över hela sammanhanget, eftersom jag vet vad som väntar... NÄR, HUR och på VAD kommer nästa jakt!? Och så fortsätter det, om och om igen! Som några har sett i "klockor man sålt" tråden, så har jag flippat omkring 40 klockor dryga året och kom för en tid sedan fram till att jag måste försöka hejda mig, dels för min familj och andra intressens skull och dels för att jag tyckte mig närma mig ngt som för mig var den "perfekta samlingen" i den prisklass jag har att spela med.
Senast kom min efterlängtade PO hem och den var frukten av den roligaste jakten hittills och jag är svinnöjd MEN, så kommer detta men, att jag vill köpa ngt nytt redan och det går inte, för då måste jag sälja ngn av de jag har och det vill jag inte! Och nu tänker säker flera -Men det är ju för att du inte köpt klockan du egentligen vill ha! Så enkelt är det tyvärr inte, för jag gillar verkligen min lilla triad (syftar på de tre "lite dyrare" jag har) och i min värld är de klockor jag åtrår! Än en gång, självklart hade jag gasat högre om ekonomin tillåtit det, men nu är det CSN som bestämmer segmentet och oavsett om det hade vartit ett gäng PP, AP eller andra dreambrands som snurrat i windern, så vet jag av hela mitt hjärta att tomheten ändå skulle finnas där en kort tid efter senaste "unboxingen". Tanken har även slagit till flera ggr om att sälja allt och bli en one-watch-guy, just för att kliva upp ett trappsteg men det skulle uppenbarligen bara spä på tomheten, eller hur? Jag funderar om det var bättre förr, när det damp ner ett paket i veckan nästa men det var det ju inte heller, för då hade jag inte de klockor jag har nu och som jag drömt om och dreglat på, utan flippade galet i en vild jakt på.. Ja, kanske helt enkelt en jakt på att döva tomheten..?!

Ja, jag vet inte hur jag ska förklara om ngn inte greppar, eller var jag ville komma med den här texten men jag kan tänka mig att många av er har upplevt den här tomhetskänslan och vet jag menar och isf, rent av har ett svar?

Avslutar denna klagosång med en dagsfärsk bild på min "samling" för att förtydliga vad ett års jakt resulterat i och för att kasta ljus över vad jag ville komma med vad jag sa i "samlings-tråden" där jag skrev att jag satsar på att hålla isär klockorna, för att de på bästa sätt ska utfylla olika behov.

D1BF96DB-8F48-4E80-A913-6DAAF44711C2-4624-00000CE29CCA1B21.jpg


Tack för ordet.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Känner igen mig på pricken! Mitt väl blev att satsa på så få som möjligt. En graal som funkar jämt, en riktig beater och en reserv, då graalen ska servas. (Tänk Bond med begränsad budget. Inget onödigt tjafs med att byta klocka för olika tillfällen ;-) ) Set for life... Återstår dock att se om det kommer att fungera ;-) Fortsättning följer...

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jakten är alltid det roliga och tomrummet när man väl är hemma är alltid lika jobbigt. Jag tror dock att du skulle bli både ett och två snäpp lyckligare om du kraftsamlade mot en klocka. Här måste du givetvis veta själv vad som hägrar men en riktigt vass är roligare än 4 ganska vassa. Krydda det med en beater (G-shocken) så är du hemma. Det positiva med denna strategi är att när CSN slutar sponsra så kan du enkelt hitta ett välavlönat jobb som tillåter dig att glida än djupare in i missbruket genom att då bredda samlingen återigen fast på en helt annan nivå.

Ett annat alternativ är väl att helt enkelt bara jaga andra prylar eller att på något sätt bara nöja dig med det du har. Bara du vet bäst. :)

Fina klockor oavsett.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Förstår ditt problem, nu sitter du med den samlingen du är nöjd med men vill ändå mätta din skrikande tarm utan att spräcka samlingen och börsen sinat..
Sitter själv i samma situation, hade ett gäng billighetsrolex för mellan 25-40 tkr som man kunde spinna runt.
Men då jag valde att växla upp i kvalité på samlingen så blev klockorna färre och penningpungen tom.
Jag har därför valt att växla ner kraftigt och köra lite nickel and dime klockor som inte påverkar ekonomin eller samlingen. Per har förövrigt rätt i att du bör växla upp och köpa en riktigt fin istället för ett gäng halvfina. Om inte du förtjänar en riktigt fin klocka, vem gör det då?

Detta inlägg skall du ta som en absolut sanning! Ingen djäkla smiley här inte.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Behåll dina keepers och börja jaga, köpa och flippa lite billigare vintageur. Kostymare av nåt märke eller något annat roligt. Ett billigt sätt att lösa ditt problem och samtidigt ha kvar de du verkligen vill ha kvar.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Du har en mycket väl avvägd samling!!!

Lyssna inte på gökarna som säger - bli en "one watch guy"... ...de ENDA(!!!) som klarar det är klock-ointresserade som klipper en sån femsiffersub och aldrig funderar över en klocka igen i hela sitt liv... du är WAAAY beyond that point my friend... (hur många klockor har tex Spence och Pär...)

Nä, i detta läget, när de stora pengarna är slut, gäller det att sätta sprätt på de små!!!

Det betyder att du ska ägna lite tid åt att köpa rätt straps åt de kanonfina klockor du har, kanske en vintage reklam att rama in från Heuer, eller en keps?

När en tid har gått med denna sysslan, så har du tröttnat både på den Breitlingen och den Omegan och börjar jaga en 5513... så... tillbaka till ruta 1, välkommen...

...utan ett stänk av ironi... stirred, not shaken.
 
B

Borttagen

Guest
Kör efter principen En in, En ut. Det viktigaste med den principen är dock att man gör den omvänt, dvs UT först!
Annars riskerar man bara att övertala sig själv att behålla båda.. ;) Flippar man först så har man bättre koll på finansieringen och inget dåligt samvete för att man jagar...
 
Du måste hitta ditt kk märke. Något som ingen annan fattar som säljs för peanuts på E-bay. Denke har Seiko som kk märke och jag Zodiac. Inget man gifter sig med, men det kan bli en och annan skön stund. Good luck!
 

J83

Omega
"Visst är det mål och mening med vår färd, men det är vägen som är mödan värd"

- Karin Boye (WIS???)
 

vekktah

Cartier
inte för att jag spelar i en "dyrare" division än du, snarare tvärtom. (hur du bär dig åt på CSN känns tryggast att inte fråga :lol: ) Däremot så sålde jag av en del och köpte två rolex istället (en till mig och en till damen) sen blev det som bekant en kort period ytterligare en rolex och det kommer det garanterat bli igen.

Men för mig har det inneburit en skön känsla av att ha lyft blicken lite. Annat känns inte lika kul längre och ekonomin förutsätter ett inte lika besatt flippande (som får åtminstone mig att känna mig lite smutsig) så nu är siktet inställt på några olika klockor men det ligger rätt långt bort i tiden, och det känns värdigt. Sen kanske man nyper något på resan och klämmer lite. Men för mig kom rolex-magin krypande med min 1680 och min exp ll. Inget annat känns lika kul längre.

Med det sagt. Sälj av, kliv upp en division och acceptera att du har en jävligt fin flaska champagne istället för några buteljer mycket fin micro-bryggeri-IPA. :twisted: (och en beater såklart, eller kanske två.)

F.ö kan jag inte komma på någon som skulle passa bättre i en fläskig AP än du, eller kanske tom en Hublot.
 

Ricrob

Patek
Även om dagen är långt ifrån slut, så vill jag redan nu tacka för riktigt, riktigt bra input! Uppskattar verkligen ärliga, konkreta och upplysande svar och kommentarer, som sätter tankarna lite i spinn. Tack!
 
Känner för att leka Dr Phil...

Känner igen mig, även om jag aldrig varit en superflippare (kanske mest för att jag aldrig varit någon superköpare heller) men man behöver nog ta ett steg tillbaka och då inser man (Som du gjort) att det är ett sjukt beteende...

40 klockor på ett år är ju i princip en i veckan minus semestrar och annat...

Om jag var du skulle jag sälja PO'n och Bratten och satsa på EN lite dyrare (dom är ändå lite för lika och täcker in samma användningsområde, Typ) och satsa på en Rolex faktiskt, du gick ju igång på min SubC och verkar gilla GMTIIC så vilken av dom är ju riktig bra val, MEN det JAG tycker skulle passa dig bäst är en DSSD...

Då har du en RIKTIGT bra samling med Monaco'n som dressare och DSSD (eller SubC, GMTIIC) till allt annat sedan har du ju oxå nån G-Shock och några vintage och byta av med eller flippa runt med...

PS, man blir helt enkelt ALDRIG helt nöjd så är det bara, se bara på Spence som sitter med 10 Rolex varav flera rariteter och dom flesta skulle vara nöjda med en eller två av hans men han måste ändå köpa G-Shock och Glycine för att få sin klockfix av nya klockor dämpad...

Vad vill jag ha sagt? jag vet inte....
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
masterkiller skrev:
Känner för att leka Dr Phil...

Känner igen mig, även om jag aldrig varit en superflippare (kanske mest för att jag aldrig varit någon superköpare heller) men man behöver nog ta ett steg tillbaka och då inser man (Som du gjort) att det är ett sjukt beteende...

40 klockor på ett år är ju i princip en i veckan minus semestrar och annat...

Om jag var du skulle jag sälja PO'n och Bratten och satsa på EN lite dyrare (dom är ändå lite för lika och täcker in samma användningsområde, Typ) och satsa på en Rolex faktiskt, du gick ju igång på min SubC och verkar gilla GMTIIC så vilken av dom är ju riktig bra val, MEN det JAG tycker skulle passa dig bäst är en DSSD...

Då har du en RIKTIGT bra samling med Monaco'n som dressare och DSSD (eller SubC, GMTIIC) till allt annat sedan har du ju oxå nån G-Shock och några vintage och byta av med eller flippa runt med...

PS, man blir helt enkelt ALDRIG helt nöjd så är det bara, se bara på Spence som sitter med 10 Rolex varav flera rariteter och dom flesta skulle vara nöjda med en eller två av hans men han måste ändå köpa G-Shock och Glycine för att få sin klockfix av nya klockor dämpad...

Vad vill jag ha sagt? jag vet inte....

Håller med, med det enda undantaget att du ska ha en Hubbe, som någon tidigare nämnde, istället för en tråkig Rolle. Om du nu inte tycker att vaktdinkan numero ono, d.v.s. din Bratte sitter som en smäck. Om du behåller den, så måste du fixa en UTC på länken. Då är du definitivt "set for life"... kanske ;)
 

John R

Panerai
Been there, done that...

still there!

Fast inta fan har jag flippat så mycket! Ta det för vad det är, klocker!
Känn på tomheten ett tag så farligt är det inte. Bruka istället för att missbruka
då kan man njuta på riktigt!

Från en knarkare till en annan!

/John R
 

Josef B

Bestraffaren
Förstår exakt vad du menar! Jag har några klockor i sikte, inte bestämt mig vilken, men för att komma igång med den jakten så måste jag tyvärr sälja av min senaste. Håller på och pular på en annons och även lagt ut ett litet spindelnät för att se om någon är intresserad ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Får liknande känslor, men inte så snart efter öppningen, utan efter två veckor ungefär. För mig är tricket att inte sälja de för fort utan tvinga mig att uppskatta de, då jag vet att jag velat ha den nyinkomna klockan länge. Av någon underlig anledning växer då känslorna för klockan över tid. Tricket är alltså att begränsa säljandet, vilket indirekt begränsar inköpen.

Körde ett klockinköp/år ett tag, men det var svårt att hålla mig till det, så detta fungerar bättre :)
 
Problemet Ricrob att besvara frågan är att vi tydligen alla här med lite avvikelser
tänker ungefär likadant.
Den optimala klockan är en hägring men vägen dit är ganska kul ibland euforisk .....
:) :) :)
 

Ricrob

Patek
Tackar igen för bra och genomtänkta svar!

En boll har satts i rullning, vi får helt enkelt se var och hur den stannar... :shock:
 
Topp