• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tonneau – tråd för dig att visa upp din tunnformade klocka

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag skapar en ny tråd till för alla att visa upp sina Tonneau-formade klockor. Tonneau = vattentunna.

20120620150904(1).jpg
Graves-Lot-8-Patek-Tonneau-Minute-Repeating-Wristwatch_2.jpg


Tunnformade klockor var populära från tidigt sekelskifte fram till början av andra världskriget och nådde sin kulm under Art déco perioden på 20-talet. Det är en väldigt elegant stil som är jämförbar med de rektangulära klockorna (tänk Cartier Tank och JLC Reverso) som var populära under ungefär samma tid. Jag får en angenäm känsla av Great Gatsby eller dylik kostymfilm när jag bär min Tonneau där jag känner för att iklä mig stilig kostym eller lediga men eleganta sommarkläder (typ Talented Mr. Ripley (trots att denna film dock är 50-tal). Det är ingen beater så att säga.

GATSBY--621x414.jpg

The Great Garsby (år 2013)
top-bar-banners-talentedmrripley.jpg

The talented Mr. Ripley (år 1999)

Min Tonneau är en Girard Perregaux Richeville som modell släpptes år 1993 och den vald till Watch of the year i Japan samma år. Klockan är alldeles ny i min samling men mer om klockan i en kommande paketöppningstråd.
IMG_5470.JPG
IMG_5463.JPG


Tonneau är en klassisk klockform och kan tyckas ha en något gammal stil över sig men samtidigt finns det flertalet moderna varianter från förslagsvis Franck Muller, Richard Mille med fler.
FM7851CH02.jpg
Limited-Edition-Richard-Mille-RM-057-Dragon-Jackie-Chan-Watch.jpg
richard-mille-rm-56-01-sapphire-crystal-tourbillon-17.jpg
raphael-nadal-richard-mille.jpg
2640695gross.jpg

Franck Muller Crazy Hours, Richard Milles klocka med boett i safirglas och tourbillon ref RM 56-02, Nadal (sponsrad av RM) samt FM Curvex

Jag har redan fått frågan om Richevillen är inspirerad av Franck Mullers signum-modell/form Cintrée Curvex eller om det är vise versa. Franck Muller som klocktillverkare startade 1991 och släppte sin Cintrée Cuvex 1992 så jag tror inte GP hann kopiera den utan hade nog tittat tillbaka i historien snarare. Däremot är faktiskt idén till Curvex modellen från den tiden då Franck Muller var djupt engagerad och ansvarig för Patek Philippes historiska museum där han fann en gammal modell från Art Deco tiden – Gondolo. Chronometre Gondolo var nämligen namnet en kollektion klockor som PP tillverkade för på en Brazilansk återförsäljare Gondolo & Labouriau under tidigt 1900-tal.
patek_philippe_an_oversized_and_very_rare_18k_gold_tonneau-shaped_hing_d5367859h.jpg
Patek_Philippe_Gondolo.jpg

Patek Philippe Gondolo, gammal och ny.

Här ett antal exempel snodda från nätet på aktuella som historiska modeller från alla tänkbara tillverkare. Jag har valt att mest koncentrera mig på herr modeller. Tonneau är nog dock ännu mer populär hos kvinnor får jag en känsla av, det finns många modeller att välja på idag. T.ex. min fru fattade genast tycke för min Richeville och ansåg att jag skulle sätta ett vitt alligatorband på den till henne…
EinsteinLonginesAntiq_LRG.jpg
Rolex-Tonneau-9K-19335.jpg

Einsteins Longines, Rolex
A-97.jpg
3521461gross.jpg
img58779438.jpg
ml_image_1660461.jpg
basel_image_299897.jpg
e1ecfe6c19fe588e04da01f77ab4a9c1.jpg
IWC-Da-Vinci.jpg
fhhmag_slideshow_003524-002.jpg
max-luc-xp-tonneau-chopard-watch.jpg
TonneauTortueFront.jpg
6738676859_1bc8c8191c_b.jpg


Tonneau är inte för alla, det vet jag. Det krävs nämligen ett stort mått stil för att bära upp dem ;)
Visa nu upp era Tonneau, jag vet att det finns ett antal därute!

//Rozzy :)
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Ni får ursäkta, jag trodde jag hade lyckats redigera bildernas storlek och placering... :bored:

Edit: nu åtgärdat en aning
 
Senast ändrad:

Sond

Patek
Underbar tråd! Tack!! Klockmodellen är inget för mig personligen, men som klockfantast är det fantastiskt att läsa om vattentunnor och inse att det även finns en möjlighet att intressera sig för just den formen.
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Topp